Avia: návrat k elektromobilům?  |  Truck & business 1 / 2019  |  Aktuální číslo  |  Truck & Business

     
 

Truck & Business » Aktuální číslo » Truck & business 1 / 2019 » Avia: návrat k elektromobilům?

Avia: návrat k elektromobilům?

 
avia

pátek, 29. března 2019

První informace o obnovení výroby nákladních vozidel české značky jsme zaznamenali dvěma lety. V mezidobí jsme zveřejnili několik článků včetně testu vozu s pohonem všech kol (viz T&b 3/2018). Záhy však proběhla tiskem informace o ukončení činnosti automobilky. Letošní březnová zpráva z Přelouče o obnovení činnosti Avie přišla naprosto překvapivě. Přinesla rozhodně více radosti než rozpaků. Ujištění, že česká tradiční značka myslí na budoucnost, je jistě silným povzbuzením pro občany země, v níž má automobilový průmysl bohatou tradici. Může však i dnes znovuzrozená automobilka počítat s potřebným zázemím, jehož nezbytnou součástí je nejen moderní technologie, ale i zkušení technici, konstruktéři, projektanti, mechanici a v neposlední řadě manažeři? Věřme, že ano. Zpráva je o to radostnější, že přichází v roce, kdy si automobilka připomíná stoleté výročí vzniku značky, která se tak řadí k nejstarším tradičním průmyslovým podnikům v české historii. Sto let je milník a také závazek do budoucna.

 

Jsme si vědomi, že bohatá historie, zejména výroba letadel, by si zasloužila samostatné pojednání. Z prostorových důvodů se však omezíme na automobilovou éru, kterou nám přiblíží i pár snímků z oslav devadesátin Avie, tehdy ještě sídlící v Letňanech.

Od letadel k automobilům
Již v roce 1919 začali psát historii značky slavní konstruktéři Pavel Beneš a Václav Malý, ke kterým se záhy přidali ještě Miroslav Hajn a J. F. Koch. Beneš s Hajnem se pak stali ústředními postavami firmy až do počátku 30. let.

První rok se Avia zaměřila na výrobu vrtulí, opravy letadel a truhlářské zakázky. Ale už v roce 1920 Beneš a Hajn představili světu na svou dobu unikátní a revoluční letoun Avia BH-1 Exp. Ten byl prvním z celé řady slavných a úspěšných letounů letňanské značky, které se uplatnily v civilních službách i u vojenských letectev nejen u nás, ale i v zahraničí.

S označením Avia opouštěly výrobní závod tedy nejprve letadla a motory. Letadla měla ve světě velmi dobrou pověst díky znamenité kvalitě. V roce 1946 se vyrobilo první nákladní vozidlo, ale byla obnovena i produkce letadel. Připomeňme typy IL10 a IL14.

V 60. letech se firma Avia přeorientovala z letecké výroby na produkci nákladních vozidel. Začala výroba legendární „vétřiesky“ a odvozeného typu S5T . Později začíná produkce automobilů ve spolupráci s francouzskou společností Renault-Saviem. S ní se objevují licenční typové řady A15/A30.

Přehoupněme se však o pár desetiletí blíže k současnosti. Poslední roky jsou poznamenány dramatickými změnami vlastníků, a samozřejmě i ředitelů automobilky.

Střídání majitelů
Po změně režimu se záhy přihlásil s nabídkou spolupráce francouzský Renault, o partnerství se v roce 1992 ucházel i německý Mercedes-Benz, ale nakonec se Avia vydala českou cestou privatizace. Ta skončila v roce 1995, kdy automobilku koupila korejská korporace Daewoo. Pod její taktovkou přišla v roce 1997 poslední modernizace vozů řady A, kterou o tři roky později nahradila zcela nová řada D. (Ve výrobním programu jsou vozidla typových řad A60, A75 a A80.) Mateřské Daewoo však v roce 2005 zkrachovalo a Avii převzala finanční skupina Odien. Montážní pás opouštějí v té době již vozidla řady D 90 s celkovou hmotností 6 až 9 tun, tedy užitková vozidla ze segmentu lehkých nákladních vozidel kategorie N2.

Záhy koupila letňanskou Avii společnost Ashok Leyland, druhý největší výrobce nákladních automobilů a autobusů v Indii. S konkurenceschopným vozidlem z pražského závodu chce rozšířit nabídku lehkých a středně těžkých užitkových automobilů určených pro Indii a některé exportní trhy.

Od dubna 2007 stál v čele pražské automobilky Ing. Tomáš Navrátil, který na funkci generálního ředitele koncem února 2008 rezignoval. Jeho funkci převzal Anders Späre (jednatel firmy a zástupce indického vlastníka), aby ho záhy vystřídal Max Paulusen, který stál několik let v čele automobilky s oficiální označením Avia Ashok Leyland.

V polovině minulého desetiletí začala produkce Avie stoupat, ale stále se nevymanila z ekonomických ztrát. V roce 2013 proto vlastník přesunul výrobu z Avie do nového závodu v Indii a společnost pak několik let pouze zajišťovala servisní služby pro uživatele vozů z Letňan. Po čtyřech letech ale Avia opět ožila a s ní i jedna část tradic československého, potažmo českého strojírenského průmyslu.

Od roku 2016 je Avia součástí holdingu Czechoslovak Group (CSG), který automobilku koupil od indické společnosti Ashok Leyland Motors. Předmětem akvizice byl letňanský podnik a práva k české značce. To jsme ovšem již v Přelouči, v sídle automobilky s názvem Avia Motors.

Postavení vozidel Avia na trhu
Na tomto místě je vhodné připomenout, že trh s lehkými a středními nákladními vozy se spalovacími motory je dnes silně obsazený a uplatňují se na něm především velcí výrobci s hustou sítí servisních služeb. Letos na podzim navíc vstoupí v platnost nové evropské emisní normy, které budou vyžadovat technické změny vozidel, další požadavky na vybavení a nová homologační osvědčení. Tiskový mluvčí společnosti Avia Motors naznačuje další vývoj těmito slovy: „Všechny tyto náležitosti významně prodražují vývoj, a především výrobu užitkových vozidel. Proto vlastníci Avia Motors přijali strategické rozhodnutí upustit od další výroby vozů s klasickými dieselovými motory, která se v tomto světle jeví jako nerentabilní, a hledat nové možnosti výrobního programu firmy.“

Současná výroba
Výroba vozů v současnosti tedy nadále běží, byť v menší míře než v minulém roce. V přeloučské továrně najdeme na výrobní lince vozidla v různých fázích kompletace. Dokončené Avie jsou průběžně dodávány zákazníkům.

Vozy se vznětovými motory splňujícími dosavadní emisní normu Euro VI se budou v Přelouči vyrábět do pozdního léta tohoto roku, půjde o desítky Avií. Firma tak nadále dává práci desítkám zaměstnanců a další stovky pracovníků zaměstnává nepřímo díky subdodávkám potřebným pro výrobu. Letos firma také vyrobí 19 výročních vozů, které připomenou rok 1919, tedy letopočet vzniku značky. Loni Avia Motors vyrobila přes sedm desítek vozů různých provedení. Letos se soustředí především na vozy s pohonem všech kol, přičemž právě vozy 4x4 budou i nadále v nabídce automobilky a budou se stavět na zakázku. Navíc v současnosti probíhají jednání o rozšíření výrobního programu, aby se tak Avia mohla stát subdodavatelem některých komponentů potřebných pro automobilový průmysl.

Budoucností jsou elektromobily
Další možností do budoucna by mohla být elektromobilita. Zástupci přeloučského výrobce jednají s několika potenciálními partnery z Evropy i Asie o společné výrobě užitkových elektromobilů lehké a střední kategorie. Avia by do projektu poskytla svou současnou modelovou řadu vozů Avia Initia, partneři by dodávali elektrický pohonný systém, zejména elektromotory a baterie. V Avii už s takovouto spoluprací mají zkušenosti. Koncem minulého desetiletí totiž vyráběli elektromobily na podvozku Avia typové řady D ve spolupráci s britskou firmou Smith, tyto vozy se pak uplatnily jak na britském, tak i na americkém trhu.

Velmi důležitou součástí portfolia Avia Motors bude i nadále servisní podpora flotily několika tisíc vozidel modelové řady D a Initia. „Máme v našich skladech velké množství náhradních dílů a nadále budeme zajišťovat jejich rychlou a spolehlivou distribuci. Náhradními díly v dostatečném množství disponuje pouze naše společnost, navíc budeme potřebné součástky i nadále vyrábět, a to včetně montáže dílů do celků,“ informuje Tomáš Adamec, generální ředitel Avia Motors. Celý systém servisní podpory a distribuce náhradních dílů zaručí spolehlivé fungování vozů u jejich uživatelů nejméně po následující desetiletí.

Avia Motors tedy zůstává součástí holdingu Czechoslovak Group, značka Avia tak bude i nadále reprezentovat český strojírenský průmysl a spoluvytvářet jeho bohatou tradici. Držíme palce!

 
 

Související články

 

Komentáře k článku

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve příhlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.
 
 
 
 

5. května 1323/9
140 00 Praha 4

Tel.: +420 261 221 953
Tel.: +420 241 409 318

Fax: +420 241 403 333
E-mail: info@truck-business.cz