Truck & Business » Aktuální číslo » Truck & business 1 / 2018 » Monsieur Dakar
Životní příběhy osobností, které přestavujeme od loňského ročníku v magazínu Truck & business v rubrice Návraty a vzpomínky, spojuje láska k automobilům. Dnešní host naší pravidelné rubriky je z jiné „oblasti motorismu“ než dosud představené osobnosti, a k tomu je nejmladší z nich. Na propagaci naší vlasti ve světě má ovšem největší zásluhu právě on. Stručný životopis jsme omezili na sportovní kariéru Karla Lopraise a vyhnuli jsme se jeho angažovanosti v různých veřejných funkcích. Za všechny uveďme působení Karla Lopraise jako zmocněnce pro bezpečnost silničního provozu.
Nestárnoucího vitálního „tatrováka“ jsme navštívili ve Frenštátu pod Radhoštěm v jeden nepříliš vlídný únorový den, tedy pár týdnů před uzávěrkou prvního letošního vydání magazínu Truck & business. Přijal nás přívětivý bezmála sedmdesátník a s jeho osobním volvem (žádná „čtyřkolka“) jsme zajeli nejprve do dílny, samozřejmě s označením Tatra na štítu budovy, ve Střelniční ulici. Zde jsme ovšem objevili nejcennější poklad, který nám Karel Loprais představil jako „nejúspěšnější vozidlo, které absolvovalo africkou rallye“. V dílně jsme zaměřili objektiv samozřejmě na usměvavého jezdce, jemuž Puma se startovním číslem 407 tvořila důstojné pozadí se vzpomínkou na celé čtyři roky (1998 až 2001), kdy spolu brázdili Saharu. Před dílnou se prodíráme sněhem k „plachtě“, kterou vytvořili – stejně jako všechny ostatní nástavby – přátelé Karla Lopraise ve Velimi u rodinné firmy KOV. Pro snímek si náš host stylově vyměnil pokrývku hlavy za zimního kulicha s emblémem jednoho z úspěšných frenštátských rodáků, dávného přítele Karla Lopraise – skokana na lyžích, olympijského vítěze Jiřího Rašky.
Náš rozhovor se posléze v blízké útulné hospůdce točil kolem techniky. Zajímali jsme se o porovnání pohonu 6x6 s „klasickými čtyřkolkami“, o konstrukci nástaveb, zavzpomínali jsme na originální pomůcku v písku – „šlapadla“ – ale to vše samozřejmě jen jako doplnění curriculum vitae úspěšného jezdce.
Připomeňme alespoň základní data z naplněného života Karla Lopraise:
Osmnáctiletý Karel Loprais nastoupil po vyučení do automobilky Tatra v roce 1967. Pracoval v dělnické profesi jako automechanik, později jako zkušební řidič. Účastnil se testování Tatry 815 v severní Africe a byl již tehdy spolu s Radomírem Stachurou nominován do širšího výběru pro první účast v dakarské soutěži v roce 1986. S tatrovkou zvítězil v kamionové kategorii letech 1988 (start. č. 607), 1994 (č. 401), 1995 (č. 411), 1998, 1999 (č. 407) a 2001 (č. 425). Jednotlivé soutěžní verze se v detailech lišily. Od roku 1998 jezdil Karel Loprais s Tatrou Puma 4×4.
Kromě „zlata“ získal ve stejné kategorii ještě čtyři stříbrné (1987, č. 617, 1996, č. 400, 2000, č. 407, 2002, č. 408) a jednu bronzovou medaili (1992, č. 502). V roce 1991 (č. 503) ještě v polovině poslední etapy vedl s velkým náskokem, ale o vítězství ho připravila technická závada. Musel zpomalit, dojel krátce po limitu a časová penalizace ho posunula na čtvrté místo. Závada: propálený píst.
Od roku 1994 je mezi příznivci nazýván Monsieur Dakar. Karel Loprais si jako Pan Dakar vybíral do kabiny zkušené profesionály a spolehlivé nadšence. Připomeňme jejich jména. Byli to elektromechanik Radomír Stachura (2. řidič-mechanik 1986–1999), konstruktér-projektant Ing. Jaroslav Krpec (navigátor 1986, 1987), konstruktér motorů a vedoucí zkušebny benzinových motorů Ing. Tomáš Mück (navigátor 1988, 1990), pracovník PZO Motokov Ing. Josef Kalina (navigátor 1991, 1992, 1994, 1999, 2000–2005), Ing. Tomáš Tomeček (navigátor 1995, 1996), zkušební řidič Bedřich Sklenovský (2. řidič-mechanik), pracovník obchodního oddělení Ing. Vlastimil Kučera (navigátor 1997), podnikatel Jan Čermák (navigátor 1998), zkušební řidič Petr Gilar (2. řidič-mechanik 2000, 2004–2006), zkušební technik Petr Hamerla (2. řidič-mechanik 2001–2003).
Závěrem je vhodné připomenout, že Karel Loprais je několikanásobným držitelem prestižního titulu Zlatý volant a spolu s motocyklovou legendou Františkem Šťastným se v anketě Autoklubu ČR stal v únoru 2000 jezdcem století.