Truck & Business » Aktuální číslo » Truck & business 1 / 2015 » Fuso Canter Hybrid 7C15
Mercedes se může pochlubit velmi širokou nabídkou v segmentu rozvážkových typů zabírajících vozidla celkové hmotnosti od 3,5 do 40 tun, ať již v provedení sólo vozů, souprav či nejrůznějších nástavbových verzí. Vozidla určená pro distribuci tvoří u značky Mercedes-Benz plných 20 % nových registrací. Jedním z nich je hybridní verze rozvážkového vozu, který dnes představíme ve zkráceném testu.
Již pátým rokem máme v našem magazínu, až na dvě výjimky pravidelně, stránky věnované „ekotestu“, kdy se snažíme hodnotit vozidla určená pro rozvážkovou službu v ekologicky sledovaných lokalitách. Stejně jako u osobních automobilů mají hybridy i u nákladních vozů ve srovnání s elektromobily větší šanci na uplatnění, a to díky své univerzálnosti. Stále však zůstávají u kategorie N2/N3 bílou vránou. Ostatně i v našich „ekotestech“ tvoří drtivou většinu čisté elektromobily.
Hledáme příležitost
Delší dobu očekáváme, že se nám naskytne příležitost věnovat obvyklou čtyřstranu nákladnímu hybridu. Dosud se však nenašel žádný z velké „sedmy“, který by takové vozidlo nabídl alespoň k týdennímu testu. Výrobci hybridů kategorie N2/N3 si uvědomují, že ze strany autodopravců prostě není dosud o tato vozidla zájem. Náročnější technika, vyšší cena, nedostatečné nebo žádné dotace, přechod na komplikovanější pohonný systém s obavou nedostatečného servisního zázemí… to vše a mnoho dalších důvodů brání nákupu těchto vozidel.
Rozhodnutí zařadit do flotily vozidel nákladní hybrid však nemusí být tak velké riziko, jak by se na první pohled zdálo. Příkladem může být i společnost Dachser. Jejími zkušenostmi s provozem rozvážkového typu Fuso Canter Hybrid 7C15 jsme obohatili první dojmy z krátké jízdy, kterou jsme absolvovali při loňské prezentaci rozvážkových vozů v servisním centru Mercedes-Benz ve Frankfurtu. Nejprve pár slov o užitečném „vypiplaném ošklivém káčátku“.
Užitečný pomocník
Fuso Canter Hybrid se neobjevuje na stránkách magazínu T&b poprvé. První informace pronikly již před několika lety. Ostatně Fuso má dlouhé a rozsáhlé zkušenosti s hybridním pohonem. Již v roce 1994 vyrobila společnost svůj první hybridní autobus. O deset let později následovala druhá generace městských autobusů s hybridním pohonem. Deset vozidel Canter Eco Hybrid vzbudilo záhy rozruch v Londýně, kde úspěšně proběhl v letech 2008 až 2011 jejich flotilový test. Tato vozidla ujela dohromady během uvedených let přibližně půl milionu kilometrů. Poznatky z tohoto testu byly využity i v konstrukci nyní představované řady.
Solidní základ
Hybrid je postaven na podvozku s největší přípustnou/povolenou hmotností 7,5 t a nabízí nosnost (užitečnou hmotnost) více než 4,8 t, což je hodnota, kterou zdatně konkuruje vozidlům stejné hmotnostní kategorie se vznětovým motorem. Kromě toho je Fuso Canter Hybrid stejně jako jeho konvenční sourozenec vhodný pro montáž jakéhokoli druhu nástaveb, a to díky svému robustnímu žebřinovému rámu s průběžnou řadou otvorů, různými vedlejšími pohony a rozhraními pro nástavbáře. Nová kabina s kvalitními materiály, novým konceptem odkládacích prostorů, novými sedadly, výkonným topením/ventilací a účinnou protikorozní ochranou přispívá k atraktivnosti vozidla.
Pohonné jednotky
Základem hospodárného provozu je zdokonalený pohon na principu paralelního hybridu s přídavným elektromotorem uloženým mezi spojkou a převodovkou. Moderní vznětový čtyřválec pochází z konvenčního typu. Turbodiesel má zdvihový objem 3,0 litry, výkon 110 kW (150 k) a nabízí maximální točivý moment 370 N.m. Motor je vybaven recirkulací výfukových plynů a filtrem pevných částic. Elektromotor o výkonu 40 kW má točivý moment 200 N.m, a to okamžitě po nastartování. Testovaný typ Canter Eco Hybrid 7C15 je vybaven standardně převodovkou Duonic s dvojitou spojkou.
Hybridní pohon zvýšil hmotnost vozidla o 150 kg, nicméně užitečná hmotnost, jak jsme uvedli, zůstala na velmi dobré úrovni.
Funkce elektromotoru
„Filozofie“ hybridu, resp. funkce elektromotoru, je poněkud jiná, než tomu bylo u prvních hybridních pohonů známých z druhé poloviny minulého století. Na rozdíl od původní filozofie, kdy se funkce vedlejší jednotky ustálila na pokrývání výkonových špiček, je dnes hlavní funkcí pomocné jednotky přispívat k tomu, aby spalovací motor běžel v optimálním provozním režimu, kdy má nejnižší spotřebu paliva a přitom velice slušné výkonové parametry, resp. točivý moment.
V našem případě je v roli pomocné jednotky k dispozici nový, vodou chlazený synchronní elektromotor s permanentními magnety. Motor kompaktních rozměrů má širší spektrum využitelných otáček a ve srovnání s původním provedením vyžaduje kratší zástavbu.
Za volantem
Fuso Canter není rozhodně žádným luxusním vozem pro dálkovou přepravu, ale praktickým účelně vybaveným pracantem pro denní rozvážkovou službu. Za volantem jste okamžitě „jako doma“. Vše je na „svém místě“. Vůz je vybaven systémem Motor-Start-Stop. Na svoji přítomnost nás zmíněný systém několikrát upozornil při průjezdu městem, a to při každém delším čekání na „zelenou“, kdy před křižovatkou motor „zdechnul“. Stačí ovšem sundat nohu z brzdového pedálu a motor okamžitě naskočí. Stížnosti, u některých obdobných systému Start-Stop spojované s delší prodlevou mezi vypnutým a spuštěným motorem, rozhodně nepřicházejí u testovaného hybrid v úvahu.
Celý článek si přečtěte v T&b č. 1/2015