Truck & Business » Aktuální číslo » Truck & business 1 / 2015 » Dny sklápěcích návěsů
Fliegl patří ve statistice registrací přípojných vozidel kategorie O3 a O4 i v České republice dlouhodobě mezi prvních deset nejprodávanějších značek. Celková produkce dosáhla v loňském roce celkem 4500 vyrobených jednotek. Využili jsme pozvání od vedení renomované tradiční německé firmy k prezentaci nových vozidel a k prohlídce hal, kde se rodí „sklápěčky“ známé zejména ve stavebnictví. Vřelého přijetí se nám dostalo i od zástupce rodinné firmy.
Připomeňme na úvod alespoň základní sortiment renomované značky. Fliegl vyrábí v Triptisu (Durynsko), plachtové návěsy, sklápěcí návěsy z hliníkových slitin i z oceli, kontejnerové návěsy a přívěsy, podvalníky jak návěsné, tak přívěsné, tandemové přívěsy různých provedení pro stavebnictví a komunální techniku, kompletní soupravy – nástavby a přívěsy objemu 125 m3, dále vozidlové nástavby a přívěsy k výměnným nástavbám. Ve výrobním programu jsou také různé speciály.
Sklápěčky dominují
Sklápěčkové návěsy a přívěsy, které byly hlavní součástí prezentace, nabízí Fliegl jak s ocelovou korbou, tak i s lehkou korbou z hliníkové slitiny. K dispozici jsou sklápěče Compact, s lehkou korbou 20 až 60 m3, s korbou Light či s ocelovou korbou Stone Master a Stone Master Light, korbou Light Master a typem Coil Master Light. Pro přepravu sypkých materiálů nabízí Fliegl přívěsy ve dvou- a třínápravovém provedením s bočnicemi vyrobenými z různých odolných materiálů.
Bavorská pobočka firmy Fliegl je největším výrobcem přepravní techniky pro zemědělství v Evropě. V oblibě jsou dvounápravová přípojná vozidla Dolly, která jsou ve skandinávských zemích spojována do šedesátitunových souprav.
Přenesme se však již na akci nazvanou výstižně „Dny sklápěcích návěsů“ do Triptisu, kam jsme dorazili v pátek 30. ledna 2015, abychom si prohlédli novinky a prošli rozsáhlými halami výrobního závodu.
Velký zájem odborníků
Více než 1000 návštěvníků využilo možnost seznámení s produkty nového výrobního programu. Fliegl představil v několikadenní prezentaci svůj kompletní park sklápěčů, nabídl odborné přednášky k tématu termo-izolační korby, umožnil prohlídky závodu a předvedl „standardní“ i moderní technologie, které souvisejí se zavedením nových produktů. Zároveň se pochlubil vlastní vyvinutou zkušebnou, kde se testují vlastnosti různých komponentů a zkoumají jejich účinky při jízdním a sklápěcím procesu.
Nové odlehčené sklápěčkové návěsy jsou uloženy na obloukovém podvozku (Curved Chassis), který redukuje vlastní hmotnost vozu, zvyšuje tak užitečné zatížení a současně se podílí i na zlepšení stability vozidla. Na spodní straně obloukového podvozku se nachází lehký, nahoru ohnutý ocelový zavaděč, který ulehčuje připojení a zabraňuje poškození spojovaných vozidel.
Na akci byly představeny další novinky, kupř. sklápěčkový návěs Light Master Agrar speciálně vyvinutý pro zemědělskou logistiku a pro východoevropské trhy. Pro přepravu různých zemědělských sypkých hmot disponuje Light Master Agrar odolnou ocelovou korbou s šikmým čelem. Díky lehké konstrukci činí vlastní hmotnost 6750 kg. Korba je uložena na stabilním odlehčeném ocelovém podvozku.
Vstříc nové legislativě
Středem zájmu většiny hostů byl další zcela nový výrobek. Hovoříme o sklápěčce Fliegl Asphaltprofi Thermo, která je reakcí na novou legislativu. Dne 1. ledna letošního roku byl totiž přijat v Německu předpis požadující, aby asfaltové směsi na pokládky větší než 18 000 čtverečních metrů plochy, což odpovídá cca 3 km silnice, byly přepravovány tepelně izolovanými vozidly, a tím byla zajištěna dostatečná teplota a kvalita směsi.
Jako izolační materiál je u nových sklápěčkových návěsů použit lehký Isotherm, který obaluje prakticky celou vnější stranu korby. V porovnání s jinými systémy, které používají jako izolační materiál kamennou vlnu, udržuje Isotherm i při vlhkosti své izolační vlastnosti.
Volné části nebo neizolované spoje zde nenajdeme. Korba, podlaha, čelo a záď jsou izolovány bez mezery. Tvarově uzpůsobená korba umožňuje lepší průběh vykládky při sklápění, příznivě ovlivňuje proudění vzduchu při jízdě a spolu s konstrukčními i aerodynamickými prvky na vnějším plášti přispívá ke snížení jízdního odporu, a tím k úspoře paliva.
Celý článek si přečtěte v T&b č. 1/2015