PEUGEOT EXPERT DANGEL 4X4 L2H1 2.0 HDi: Dostavník do nepohody  |  Truck & business 1 / 2014  |  Aktuální číslo  |  Truck & Business

     
 

Truck & Business » Aktuální číslo » Truck & business 1 / 2014 » PEUGEOT EXPERT DANGEL 4X4 L2H1 2.0 HDi: Dostavník do nepohody

PEUGEOT EXPERT DANGEL 4X4 L2H1 2.0 HDi: Dostavník do nepohody

 
pegeot

středa, 26. března 2014

PEUGEOT EXPERT DANGEL 4X4 L2H1 2.0 HDi Dostavník do nepohody Jednou z více než třiceti zemí, kam směřují vozy ze závodu Dangel v Sentheimu, je i Česká republika, kde byla nabídka vozů 4x4 rozšířena o osobní verze užitkových typů. Peugeot Expert ve verzi Furgon je zařazen do výrobního programu firmy Dangel už od roku 2008. Nyní mohou zákazníci v ČR kromě krátké a dlouhé nákladní varianty objednávat také osobní verze Tepee 4x4 v šesti- až devítimístném provedení. Právě devítimístné provedení Peugeot Expert Dangel 4x4 jsme získali na test.

 

Kdo se těšil, že si začátkem roku vyzkouší jízdu na sněhu, dočkal se zklamání. Ani nám se nepoštěstilo otestovat chování vozidla s pohonem všech kol v zimních podmínkách. Drtivou většinu z pár stovek kilometrů strávených za volantem vozidla Peugeot Expert v úpravě Dangel 4x4 jsme ujeli po asfaltových silnicích. Alespoň krátce jsme přece jen zajeli mimo zpevněné vozovky, abychom vyzkoušeli schopnosti upraveného podvozku a pohonného řetězce se stálým pohonem všech kol a zámkem zadního diferenciálu. V případě upravených užitkových vozidel Peugeot na pohon 4 x 4 je třeba zdůraznit, že všechny představené vozy patřily původně k typickým silničním dodávkám uzpůsobeným pro rozvážkovou službu, příp. pro přepravu osob po komunikacích se zpevněným povrchem. Vzhledem k tomu, že objektem našeho testování byla úprava na pohon všech kol, věnujeme se v testu zejména odlišnostem od standardní verze.

Stálý, nebo řaditelný?
Každá přestavba Dangel vychází z vozidla s předním pohonem, které je následně vybaveno viskózní spojkou. Ta automaticky přenáší část točivého momentu na zadní kola. Viskozní spojku můžeme z čistě technického hlediska zařadit mezi pasivní mezinápravové spojky (pasivní spojka je ta, u níž jediným parametrem, který je rozhodující pro přenos točivého momentu mezi nápravami, jsou úhlové rychlosti přední a zadní nápravy), jejichž charakteristika splňuje podmínky pro stálý pohon všech kol.

Na silnici je chování vozu srovnatelné s původním vozidlem. Při ustálené rychlosti spojka moment nepřenáší, pohon zadních kol je odpojen, což vede ke snížení spotřeby pohonných hmot. Při akceleraci spojka reguluje pohon zadních kol tak, aby bylo dosaženo plynulého záběru, což, zejména na kluzkém terénu, příznivě ovlivňuje i aktivní bezpečnost vozidla.
Peugeot Expert ve verzi Tepee s obchodním označením Expert Combi Access 4x4 L2H1 2.0 HDi 130 k Euro 5, s první registrací 12. srpna 2013 jsme měli k dispozici v prvním březnovém týdnu. Na počítači ujeté vzdálenosti mělo vozidlo 20 000 km a bylo vybaveno homologovaným tažným zařízením s koulí A 50-X.

Úpravy vozidel pro těžší terén uskutečňuje francouzská společnost ze Sentheimu nejen pro domácí výrobce. Značný podíl však připadá na zakázky koncernu PSA. Úpravy pro nezpevněné vozovky se značkou Dangel 4x4 předvedla společnost Peugeot ČR u všech představitelů typových řad lehlých užitkových vozidel v rámci první seznamovací akce, o níž  jsme přinesli informaci v minulém čísle magazínu T&b.

Přestavba o hmotnosti 145 kg
Vybavit vozidlo s podélnou zástavbou a stálým pohonem přední nápravy systémem umožňujícím připojení pohonu zadních kol je konstrukčně podstatně jednodušší než tímto systémem vybavit vozidla s příčnou zástavbou agregátu. I přes jednoduchost při podélné zástavbě hnacího agregátu je však řaditelný pohon zadní nápravy poměrně ojedinělou záležitostí. Dnes totiž vládne osobním a menším užitkovým vozidlům s předním pohonem příčná zástavba agregátu, což je tedy na přestavbu obtížnější, a je to i případ vozu Peugeot Dangel.

U systému aplikovaného společností Dangel se připojí pohon zadní nápravy v případě typu Expert či Boxer automaticky přes viskózní spojku nebo manuálně pneumatickou spojkou (Partner). Přestavba Endurance je vhodná pro základní typ použití jízdy s pohonem 4x4 (jízda po běžných silnicích se zhoršenou adhezí, například zimní podmínky). Na rozdíl od úpravy označené Performance, která je doplněna o zadní diferenciál se zvýšenou svorností je u testovaného vozidla realizovaná ještě důkladnější úprava Extreme doplněná o závěr zadního diferenciálu. Tato modifikace je určena pro použití v těžším terénu. (Pro vozy Partner je určena verze Extreme+, která doplňuje předchozí verzi o redukční převodovku.) Vraťme se však k našemu testovanému vozidlu.

Kromě viskózní spojky je dalším klíčovým prvkem rozdělovací převodovka (navazuje na původní šestistupňovou hlavní převodovku), z níž je vyveden vyosený spojovací hřídel, který přenáší točivý moment k rozdělovací převodovce, resp. k rozvodovce zadní nápravy. Zadní náprava je koncipována zcela nově s použitím víceramenných prvků, čímž je docíleno účinnějšího a komfortnějšího zadního pérování při jízdě v terénu.
Koncepce Dangel se neomezuje pouze na vestavění pohonu všech kol. Na každém voze jsou navíc provedeny speciální úpravy vylepšující jízdní vlastnosti v terénu. Hlavní z nich se týká tlumičů, jejichž koncepce byla přepracována tak, aby bylo docíleno zvýšení světlé výšky. Přestavby Dangel zahrnují ovšem i další přídavné prvky, což obnáší v případě typu Expert ochranný plech pod motorem a kryty pod palivovou nádrží a pod zadní rozvodovkou. Tyto ochranné prvky jsou zárukou bezpečné jízdy v náročnějším terénu.

V úpravě Dangel jde tedy o typy upravené pro lehký terén, resp. pro jízdu po nezpevněných vozovkách. „Vyhnat“ tato vozidla na trať určenou pro jízdu s „tvrdými teréňáky“ by bylo přinejmenším velice odvážné.
Na kluzkém terénu se tedy osvědčí úpravy Extreme, resp. Extreme+ vybavené závěrem zadního diferenciálu. Je vhodné připomenout že úpravu s redukční převodovkou, nejlépe připravenou pro jízdu v obtížném terénu, dodává výrobce pod označením Extreme+ pouze u nejmenší u typové řady Partner. Redukční převodovka doplňuje zámek diferenciálu a usnadňuje rozjezd do svahu, manévrování nebo rozjezd s přívěsem a napomáhá bezpečnému sjíždění svahů v těžkém terénu.

Věnujme se již dojmům za volantem. Vzhledem k tomu, že se autor převážnou část testovacího týdne nemohl věnovat jízdě, svěřil dojmy ze silničního provozu redakčnímu kolegovi Richardu Plosovi.

Na silnici
Výrobce se chlubí tím, že spotřeba pohonných hmot se u typu s viskozní spojkou příliš nevzdaluje od hodnot základního vozu a nabízí tak prakticky srovnatelné kilometrové náklady. Díky extrémně nízké nadspotřebě také přestavba 4x4 Dangel umožňuje snížit na minimum emise škodlivin.

Převody jsou upraveny tak, aby využívaly točivý moment motoru při nižších rychlostech, které se v terénu očekávají, takže jsou s výjimkou šestky převodové stupně o něco „kratší“, než je u standardní verze zvykem. Šestka už ale vyhoví i dálničnímu režimu. Při něm, tedy při rychlosti 130 km/h, se okamžitá spotřeba pohybuje okolo hodnoty 7,5 l/100 km a není problém se s málo zatíženým vozem držet navzdory zmíněnému kratšímu zpřevodování průměrných hodnot okolo sedmilitrové hranice. Spotřebou tedy Expert potěší, o něco horší je to s hlučností. Odhlučnění pracujícího motoru není z nejlepších, motor je slyšet v jakémkoli jízdním režimu a zejména při jízdě po dálnici po nějaké době unavuje. Řazení má typický „dodávkový“ charakter, což znamená, že má delší dráhy a o něco větší vůli v kulise. Zato řízení je přesné, lehké, pocitově příjemné. Řidiči udělá radost i výborný výhled z vozu, který podporují velká zpětná zrcátka. Chybí jim nicméně o něco větší rozsah nastavení.
Turbodiesel s výkonem 94 kW postačuje pro dosažení maximální indikované rychlosti 180 km/h, což bude odpovídat udávanému maximu 170 km/h. Při rychlostech blízkých maximu auto kvůli měkčímu odpružení podvozku a vyšší světlé výšce trochu ztrácí na stabilitě (alespoň pocitově) a lepší tedy bude držet se rychlostí do 130 km/h. Přitom při běžné jízdě mimo dálnici se podvozek chová dobře, a i když se původem jedná o užitkové auto, umí solidně utlumit nerovnosti. Také v zatáčkách, pokud se je řidič nesnaží projíždět stylem rallyového jezdce, zvýšený podvozek drží stopu s dostatečnou jistotou. 

V terénu
V terénu využijeme automatické přiřazení pohonu zadních kol. Vozidlo před zapojením pohonu všech kol nemusí zastavit. Přechod z pohonu jedné nápravy na pohon všech kol je tak pro uživatele zcela samozřejmý, nevyžaduje žádnou manipulaci s ovládáním ani žádné zvláštní zkušenosti.

Před najetím do krkolomného travnatého vrchu zkoušíme „nanečisto“ zajistit zámek zadního diferenciálu. Po otočení ovládacího kolečka začne indikátor blikat a vydávat přerušovaný zvukový signál. Zámek se uzamyká. Po jeho uzamčení indikátor svítí nepřerušovaně. O aktuálním uzamčení zámku diferenciálu svědčí i pomalý přerušovaný zvukový signál. Jsme si vědomi toho, že pro bezpečnou jízdu nelze zámek zamknout, pokud rychlost překročí 30 km/h.
S tímto arzenálem vjíždíme do strmého travnatého svahu. Ani při zastavení vozidla, k čemuž nás přinutí prokluzující jediné zatížené zadní kolo (druhé je vyvěšené „ve vzduchu“), se zámek neuvolní. Zamčení je signalizováno, jak jsme uvedli, přerušovaným světlem kontrolky. K dalšímu výjezdu bychom museli „přezout“ do terénních pneumatik… Fyzikální zákony neobelstíš!

K uvolnění zámku je třeba znovu pootočit ovládacím knoflíkem o ¼ otáčky. (K uvolnění dojde rovněž automaticky po překročení rychlosti 30 km/h a po spouštění motoru.) Vzhledem k tomu, že se závěr neuvolnil, popojíždíme pár metrů dopředu. Manévr se povedl, a tak pokračujeme v testování.
Na rozdíl od jízdy s těžkými nákladními vozy je při sjíždění prudkého svahu vhodné vyřadit rychlost, neboť při velmi pomalém sjíždění krkolomných svahů, kdy se rychlost blíží lidské chůzi, může motor i při zařazené „jedničce“ snadno „zdechnout“ (což se ovšem netýká úpravy Extreme+ vybavené redukční převodovkou).

Kompaktní dostavník nezklamal. Modely s pohonem všech kol představují zajímavá řešení pro soukromé i firemní zákazníky, kteří pracují v místech, kam se běžným vozem obtížně dostává, a musí jezdit po nesjízdných, zasněžených či blátivých vozovkách. Osobní verze užitkových vozů v provedení Dangel 4x4 jsou v prodeji od března 2013.

Celý článek si přečtěte v časopise Truck & business 1/2014

Napsal: Vlastík

 
 

Související články

 

Komentáře k článku

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve příhlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.
 
 
 
 

5. května 1323/9
140 00 Praha 4

Tel.: +420 261 221 953
Tel.: +420 241 409 318

Fax: +420 241 403 333
E-mail: info@truck-business.cz