Zpětný leasing nákladních vozodel
V posledním čísle loňského ročníku jsme hledali odpověď na nerudovskou otázku v případě definitivního rozhodnutí autodopravce, že vozidlo prodá. Informace byly zaměřena na vozidla kategorie N1. U těžších a dražších vozidel může mít majitel zcela...
V posledním čísle loňského ročníku jsme hledali odpověď na nerudovskou otázku v případě definitivního rozhodnutí autodopravce, že vozidlo prodá. Informace byly zaměřena na vozidla kategorie N1. U těžších a dražších vozidel může mít majitel zcela jiný přístup k technice, kterou v průběhu let ke své spokojenosti využíval.
Každý subjekt podnikající v logistice a zejména v samotné dopravě se může v dnešní velmi turbulentní době dostat do pozice, kdy potřebuje získat rychle finanční prostředky. Musíme si přiznat, že to není zas až taková výjimečná situace, obzvláště ať už se do ní autodopravce dostal díky neplatícím obchodním partnerům, špatné ekonomické situaci svého oboru nebo připravuje či vidí možnost nových investic. V těchto i jiných případech, může využít zpětného leasingu k financování potřebných investic či k vykrytí dočasného nedostatku peněžních prostředků anebo rozložení finanční zátěže.
Co je zpětný leasing?
Zpětný leasing je finančním nebankovním produktem, který v současnosti nabízí již nemálo leasingových společností působících v celé republice, od dceřiných společností renomovaných a dlouhodobě působících bank na českém trhu přes středně velké až po menší společnosti, které se výhradně na tento typ služeb orientují. Samotný produkt se neprodává jako standardní, ale ve většině případů na vyžádání a schvaluje se na bonitu klienta, která musí být opravdu výborná. Je vhodný nejen pro firmy, ale i pro podnikatele, ovšem měli by být plátci DPH, jelikož finanční marže je touto daní zatížena. Služba se nabízí minimálně cca 8 let a na její vzestup či pokles neměla vliv ani ekonomická situace po roce 2008, i když by se mohlo zdát, že by tomu mohlo být právě naopak.
V našem dnešním pojednání se zaměříme na skupinu nákladních vozidel N2 a N3. Jde o skupiny vozidel,které definuje zákon č. 56/2001 Sb. takto:
N2 – vozidla, jejichž nejvyšší přípustná hmotnost převyšuje 3500 kg, ovšem nepřevyšující 12 000 kg,
N3 – vozidla, jejichž nejvyšší přípustná hmotnost převyšuje 12 000 kg.
Jak tato služba funguje?
Jedná se o princip zpětného odkupu movitého majetku podnikatele. V oblasti logistiky nebo dopravy se jedná většinou o strojní zařízení a hlavně o vozidla, osobní i nákladní.
Leasingová společnost odkoupí vozidlo od jeho majitele a poskytne mu na základě této transakce finanční prostředky za koupi, jednoduše napsáno: peníze za movitý majetek. Ani u jedné z výše uvedených skupin využívání služby nepřevažuje, podíl je rovnoměrný.
Proces schvalování probíhá velmi podobným způsobem jako při klasickém leasingu, včetně náhledu do bankovního a nebankovního registru. Každopádně pokud je zákazníkova kredibilita vysoká a on sám splňuje nezbytné požadavky, může se celá transakce odbýt během několika hodin a finanční prostředky můžou být k dispozici i během následujícího dne. Je to přeci jen služba, která poskytuje peníze, a ty jsou v mnohých případech akutně nutné. Samotné vyřízení formalit je relativně jednoduché a nezabere více než dvě hodiny a není potřeba ani žádných ručitelů či jiných sekundárních finančních zajištění.
Důležité je poznamenat, že vozidlo se nekupuje za aktuální tržní cenu, nýbrž za cenu stanovenou např.: znaleckým posudkem, obchodním zástupcem společnosti, importéry, agenturami a dalšími subjekty, které zajistí leasingová společnost, ve většině případů na náklady klienta.
Celý článek si přečtěte v T&b č. 1/2013