Nové motory z Eindhovenu  |  Truck & business 1 / 2013  |  Aktuální číslo  |  Truck & Business

     
 

Truck & Business » Aktuální číslo » Truck & business 1 / 2013 » Nové motory z Eindhovenu

Nové motory z Eindhovenu

 
image2684

Pro několik desítek odborných novinářů z celého světa zorganizoval DAF uprostřed března dva dvoudenní semináře, jejichž cílem bylo představit nejnovější šestiválec PACCAR MX-11 v emisním provedení Euro VI. Společnost DAF Trucks tak po větším motoru...

 
Pro několik desítek odborných novinářů z celého světa zorganizoval DAF uprostřed března dva dvoudenní semináře, jejichž cílem bylo představit nejnovější šestiválec PACCAR MX-11 v emisním provedení Euro VI. Společnost DAF Trucks tak po větším motoru MX-13 přichází s kompaktnější verzí zcela nové generace motorů se zdvihovým objemem 10,8 litru a s výkony od 213 kW (290 k) do 324 kW (440 k).

Kompaktní konstrukce s novým blokem motoru
Nový motor PACCAR MX-11 je kompaktní, vyznačuje se nízkou spotřebou paliva, sníženou hmotností a nízkou úrovní hlučnosti, a to v kombinaci s vysokým výkonem a maximální spolehlivostí a životností. Zahájení výroby motoru PACCAR MX-11, který navrhla a vyvinula společnost DAF Trucks v Eindhovenu, je plánováno na konec letošního léta, přičemž řadový šestiválec bude k dispozici v nových modelech DAF Euro 6 řad CF a XF.
Blok motoru PACCAR MX-11 je zcela nové konstrukce. Je vyroben z vysoce pevné litiny. Kompaktní stavba se svislými žebry zaručuje maximální pevnost a podílí se na nízké hlučnosti. Stejně jako u 12,9litrového motoru PACCAR MX-13 je přímo v bloku motoru integrováno co nejvíce přídavných funkcí a agregátů.
Dva vačkové hřídele v hlavě válců jsou klíčovým funkčním prvkem nové hlavy válců, která má čtyři ventily na jeden válec a integrované sací potrubí. Hlava válců je také mimořádně robustní.

Turbodmychadlo s proměnnou geometrií

Nový motor MX-11 používá stejný systém Common Rail jako motor PACCAR MX-13, ale každý z nich má vlastní řízení vstřikování a motoru. Common Rail umožňuje dosažení vstřikovacích tlaků až 2500 barů a umožňuje kombinovat s hlavním vstřikem buď pilotní vstřik paliva, nebo dovstřik, nebo kombinaci obojího. Tak lze účinně regulovat i teplotu výfukových plynů. Motor lze tedy optimálně doplnit systémem jejich dodatečné úpravy. Použité turbodmychadlo s proměnnou geometrií lopatek zaručuje, že motor může při různém zatížení a v celém otáčkovém spektru využívat nejlepší nastavení turbodmychadla, a podávat tak maximální výkon. Systém EGR je navržen pro přesné dávkování výfukových plynů do nasávaného vzduchu.

Motor využívá „pasivní regeneraci filtru pevných částic“, a to provozem motoru v takovém režimu, ve kterém jsou vytvářeny ideální podmínky pro průběh regenerace filtru pevných částic. S tím souvisí tepelně izolované sběrné výfukové potrubí. Pokud dojde k nadměrnému poklesu teploty výfukových plynů, spustí se aktivní regenerace. Za tímto účelem je do motoru doplněn sedmý vstřikovač paliva, umístěný za turbodmychadlem a před filtrem pevných částic. Ten může vstřikovat palivo do oxidačního katalyzátoru ve výfuku. Generuje se tak potřebné množství tepla.

Kromě zvyšování účinnosti byly při vývoji systému dodatečné úpravy výfukových plynů důležitým kritériem vynikající nízké nároky na údržbu a servis. S ohledem na minimální spotřebu oleje v motoru PACCAR MX-11 bylo možné dosáhnout intervalů čištění filtru pevných částic až 500 000 kilometrů, v závislosti na způsobu používání nákladního vozidla.

Celý
článek si přečtěte v T&b č. 1/2013

 
 
 

Komentáře k článku

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve příhlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.
 
 
 
 

5. května 1323/9
140 00 Praha 4

Tel.: +420 261 221 953
Tel.: +420 241 409 318

Fax: +420 241 403 333
E-mail: info@truck-business.cz