Automatizované, nebo ruční řazení?  |  Truck & business 1 / 2013  |  Aktuální číslo  |  Truck & Business

     
 

Truck & Business » Aktuální číslo » Truck & business 1 / 2013 » Automatizované, nebo ruční řazení?

Automatizované, nebo ruční řazení?

 
image2683

Jaká převodná ústrojí najdeme u současných nákladních vozů? Kam se posunul vývoj za poslední desetiletí? Jaké systémy jsou nejběžnější u silničních a jaké u stavebních vozidel vyšších hmotnostních kategorií? To jsou otázky, na něž se zaměřují...

 
Jaká převodná ústrojí najdeme u současných nákladních vozů? Kam se posunul vývoj za poslední desetiletí? Jaké systémy jsou nejběžnější u silničních a jaké u stavebních vozidel vyšších hmotnostních kategorií? To jsou otázky, na něž se zaměřují informativní články s názvem „Automatizované, nebo ruční řazení“. Dnes se podíváme na hodnocení jednotlivých systémů automatizovaných převodovek tahačů tak, jak je vidí technici v odborných zahraničních médiích (Truck & business a Trucker), a příště se zaměříme na detailní popis systémů používaných v různých nákladních vozidlech. Budeme se snažit nahlédnout i do převodných ústrojí vozidel s alternativními pohony.

V úvodu je třeba objasnit, jak se v rámci hnacího řetězce liší automatické převodovky od automatizovaných? Dochází-li k řazení rychlostních stupňů při přerušení toku výkonu, jde o automatizované převodovky, pokud nedochází k přerušení toku výkonu, mluvíme o samočinných převodovkách. Obrovskou výhodou první skupiny převodovek je jejich vyšší účinnost, větší spolehlivost a jednoduchost. Toto vše nemusí být vykoupeno nepohodlím obsluhy. Ostatně drtivá většina moderních automatizovaných převodovek je vybavena pouze dvěma pedály, takže řidiči poskytují stejný komfort jako automat.
Ani ručně řazené převodovky rozhodně nepatří minulosti. Zejména u sportovních vozů si zkušený jezdec nedovede představit, že by se nechal automatem „ošidit“ o radost z řazení a o požitek z jízdy, kdy může „vytáčet“ motor podle citu a okamžité potřeby. Ruční řazení najdeme nejen u zmíněných sportovních automobilů, ale i u lehkých nákladních vozidel, a to velmi často jako jedinou variantu ovládání převodovek. Ostatně jak nový Ford Transit/Tourneo, tak Mercedes Citan byly při svém uvedení na trh vybaveny výhradně převodovkami s ručním řazením. „Manuály“ patří i ke standardní výbavě kooperačního partnera Mercedesu, Renaultu Kangoo. U této kategorie vozů jsou tedy „manuály“ zcela běžnou a velice žádanou volbou. Ruční řazení ovšem patří i k převodovkám v nejvyšší kategorii N3/M3.
Jestliže jsme svědky zvětšování počtu rychlostních stupňů u osobních vozidel, pak se tato tendence odráží i u užitkových vozů. Ovšem ani „návrat“ k pětistupňovým převodovkám by neměl být překvapením.

Boj o nejvyšší účinnost

Snaha konstruktérů umocněná stále silnějším tlakem ekologů a provozovatelů motorových vozidel na dosažení co nejvyšší hospodárnosti provozu vede k soustavnému snižování spotřeby paliva. Tento nekonečný proces má svůj počátek ve vývojových střediscích, zkušebnách a v konstrukčních kancelářích, kde se rodí nejen nové pohonné jednotky, ale i nová převodná ústrojí, na něž jsou kromě požadavků na dosažení co nejvyšší účinnosti kladeny stále vyšší nároky na životnost převodovek a komfort obsluhy.

Celý článek si přečtěte v T&b č. 1/2013


 
 
 

Komentáře k článku

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve příhlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.
 
 
 
 

5. května 1323/9
140 00 Praha 4

Tel.: +420 261 221 953
Tel.: +420 241 409 318

Fax: +420 241 403 333
E-mail: info@truck-business.cz