Skutečná noční můra
Usednout za volant ospalý, je stejně nebezpečné jako požívat za jízdy alkohol. Volvo Trucks řidičům pomáhá, aby byli bdělí, ostražití a měli situaci pod kontrolou.
Procento nehod způsobených unavenými řidiči se podle jednotlivých studií různí,...
Usednout za volant ospalý, je stejně nebezpečné jako požívat za jízdy alkohol. Volvo Trucks řidičům pomáhá, aby byli bdělí, ostražití a měli situaci pod kontrolou.
Procento nehod způsobených unavenými řidiči se podle jednotlivých studií různí, obecně jde ale přibližně až o 60 %. Výzkumy také prokazují, že následky tohoto typu nehod jsou často mnohem vážnější než u kolizí způsobených jinými důvody, protože reakční doba je prodloužená a řidič nepodnikne záchranné manévry včas.
K smrti znavený
„Bylo prokázáno, že řídit při únavě je stejně nebezpečné jako řídit s alkoholem v krvi,“ říká Torbjörn Åkerstedt, výzkumník fenoménu spánku a profesor Karolínského institutu Stockholmské univerzity. V průběhu svého výzkumu umisťuje profesor Åkerstedt unavené řidiče do simulátoru řízení, aby mohl studovat, jak reagují za volantem. Mnohé z testovaných osob upadají po prvním prožití klasických příznaků, jako jsou ztěžklá oční víčka a zívání, do stavu, který je známý jako mikrospánek. Při něm si na několik sekund zdřímnou – často, aniž by si to vůbec uvědomovali. Společnost Volvo Trucks vyvinula systém Driver Alert Support (DAS, podpora ostražitosti řidiče), jenž je založen na snímačích, které monitorují změnu směru jízdy vozidla. Pokud řidič prokazuje takové známky únavy, jako jsou nevyrovnané nebo trhané řízení, vyšle systém zvukové varování a vizuální signál.
Pokud řídíte dobře, systém je pro vás neviditelný. Není něčím, co by vyžadovalo vaši pozornost nebo co by vás zbytečně rozptylovalo při jízdě po silnici. Pokud o sobě dá vědět, je to jen z dobrého důvodu – aby vás varoval, že jste na silnici v ohrožení a že je načase s tím něco udělat.
Nicméně schopnost řídit je kromě samozřejmých následků skutečného upadnutí do spánku ovlivňována ještě mnoha dalšími různými vlivy.
Zaměřeno na řidiče nákladních vozů
Více než polovina všech řidičů těžkých nákladních automobilů už dřímotu za volantem zažila. Nicméně jiná studie odhalila, že řidiči nákladních vozů jsou méně náchylní k tomu, aby usnuli za volantem, než ostatní řidiči a jsou účastníky méně nehod na ujetý kilometr. Kvůli čistému objemu času, který stráví při řízení, jsou však důležitou skupinou, která by se měla zkoumat.
Podle průzkumů provedených společností Volvo Trucks přespává průměrný řidič dálkové dopravy 4,6 noci v týdnu v kabině svého vozu. A když se společnost dotazovala 2200 řidičů na jejich priority týkající se patnácti různých parametrů vnitřku kabiny, bylo na prvních příčkách seznamu pohodlí při odpočinku a při spánku.
Dopřejte si přestávku
Takže, co uděláte, když při řízení budete cítit, že začínáte být unavený? „Ospalost může být odvrácena pitím velkého množství kávy nebo zařazováním častých přestávek,“ říká profesor Åkerstedt. „Nicméně po přestávce jste svěží jen dalších asi patnáct až třicet minut, a čím více jste unavený, tím rychleji se po každé přestávce zase unavíte. Je nesmírně důležité být si vědom své únavy, abyste si mohli zvolit způsob obrany dříve, než bude příliš pozdě.“
Celý článek si přečtěte v T&b č. 1/2012