KORTRIJK 2011 Kde hledat úspory
Na sklonku loňského roku se uskutečnil tradiční veletrh Trailer 2011 pořádaný s dvouletou periodou v Kortrijku. Malé belgické městečko, proslulé v oblasti autodopravy zejména díky nejvýznamnější autobusové evropské show Busworld, přilákalo odborníky...
Na sklonku loňského roku se uskutečnil tradiční veletrh Trailer 2011 pořádaný s dvouletou periodou v Kortrijku. Malé belgické městečko, proslulé v oblasti autodopravy zejména díky nejvýznamnější autobusové evropské show Busworld, přilákalo odborníky doslova z celého světa tentokrát na specializovanou výstavu věnovanou návěsové a přívěsové technice. Jakož i v mnoha jiných případech jsme i tentokrát využili pozvání společnosti Mercedes-Benz, která v předvečer zahájení výstavy zorganizovala zajímavou konferenci s názvem Truck&Trailer a kromě toho si vlajková loď Actros z Belgie odvezla vyznamenání nejvyšší v podobě ceny Truck of the Year 2012.
V prvním roce po vleklém hospodářském útlumu přinesl Korktrijk optimismus i v dopravní technice. Pro „lepší časy“ nabídla zhruba stovka vystavovatelů autodopravcům řadu novinek zaměřených - jak jinak - na provozní úspory.
Konference úvodem
S tématem úspory paliva a hospodárnost povozu úzce souvisela i zmíněná konference Truck&Trailer. Součástí sympozia byly nejen přednášky, ale i malá výstava, na níž si účastníci konference mohli prohlédnout aerodynamické futuristické studie návěsových souprav a nejnovější montážní skupiny podvozků přípojných vozidel. Dominantní byly samozřejmě konstrukční celky společnosti Daimler, která dodává několik typů náprav, počínaje řadou DCA Weightmaster a konče odlehčenou nápravou DCA Steermaster. Je-li první uvedený typ základem podvozkových skupin devítitunových náprav Mercedes-Benz, pak Steermaster jako nejmladší typ představuje bezkonkurenčně nejlehčí natáčecí nápravu. Dodejme na tomto místě, že nápravám se značkou Mercedes jsme se věnovali v č. 1/2009, nicméně od té doby zaznamenal tento důležitý konstrukční celek drobné i větší změny, na něž podrobněji upozorníme v některém z dalších čísel T&B. Na snímku s šéfem vývoje představujeme alespoň jednu z novinek, a to modernizovanou nápravu DCA Airmaster.
Nejnovější produkci v oblasti přípojných vozidel prezentovali jednotliví výrobci v panelové diskuzi. Pozvání přijali všichni velcí producenti návěsové techniky, kteří ve svých vystoupeních ukázali nejen na inovační prvky u svých vozidel, ale upozornili i na novinky, prezentované na veletrhu. Druhý den následovala prohlídka výstaviště.
Projít expozicemi nebylo zdaleka tak náročné, jako absolvovat některý z renomovaných autosalonů, kde jednotlivé haly jak svojí rozlohou, tak vzájemným oddělením vyžadují od zvídavého návštěvníka podstatně sportovnější chodecký výkon. Zastavme se alespoň u vybraných stánků.
Přehledné výstaviště
Mezi vystavovateli jsme objevili kromě stálic v oblasti přípojných vozidel řadu méně známých firem, které se snaží uplatnit nejen v zemích Beneluxu, ale i na velké „evropské scéně“. Porozhlédněme se po výstavních halách, které svým uspořádáním připomínají pražské letňanské výstaviště.
Veletrh Trailer 2011 představuje otevřenou scénu, na níž se prezentují nové technologie nejen z oblasti přípojných vozidel a nástaveb, ale i montážních skupin a příslušenství, které má souvislost s dopravní strategií a logistikou. Letošní akce byla v pořadí již 14. odborným veletrhem určeným pro uživatele, výrobce a odborníky z oblasti autodopravy, servisu a dopravních služeb.
V abecedním pořádku navštívíme alespoň některé stánky, abychom tak přiblížili atmosféru, která panovala v den naší návštěvy v Kortrijku. Nutno vzít v úvahu, že - na rozdíl od autosalonů - jde o velice úzce zaměřenou akci, na níž se setkávají prakticky výhradně odborníci z oblasti kamionové dopravy. S tím souvisí i podstatně menší návštěvnost, i když tentokrát zaznamenali pořadatelé vyšší počet odborníků, kteří přijeli do města autobusů a přípojných vozidel podepsat nové kontrakty.
Křížem krážem mezi exponáty
Český výrobce z Letňan si zaplatil poměrně velkou plochu, na níž předvedl tři nejnovější produkty. Důkazem toho, že Avia „jde s módou“, byla již známá verze se znakem náprav 4 x 4. Novinkou na hlavním stánku firmy byla produkční skříňová varianta s německou nástavbou. Samostatně byl umístěn valník se vzduchovým pérováním.
(...)
Celý článek si přečtěte v T&b č. 1/2012