Vývoj alternativních paliv  |  Truck & business 1 / 2011  |  Aktuální číslo  |  Truck & Business

     
 

Truck & Business » Aktuální číslo » Truck & business 1 / 2011 » Vývoj alternativních paliv

Vývoj alternativních paliv

 
image217

Letošní rok byl vyhlášen Rokem chemie. Tento obor nás provází na každém kroku, a je to právě chemie, která podstatně ovlivní vývoj motorových vozidel v příštích letech. Na chemii závisí, zda automobil zůstane skutečným pomocníkem lidem této planety...

 
Letošní rok byl vyhlášen Rokem chemie. Tento obor nás provází na každém kroku, a je to právě chemie, která podstatně ovlivní vývoj motorových vozidel v příštích letech. Na chemii závisí, zda automobil zůstane skutečným pomocníkem lidem této planety nebo bude pro ně pohromou. Věda a výzkum hrají v tomto směru nezastupitelnou roli. Rok chemie celosvětově není jistě jen důvodem k připomínání si dosavadních zásluh, ale i vhodnou startovací čarou pro nové objevy. Zcela mimořádnou základnou pro výzkum v oboru i v oboru paliv všeho, co s palivy souvisí, včetně ekologie, je Vysoká škola chemicko-technologická (VŠCHT) Praha. Ostatně s palivy přímo souvisí více či méně náplň tří ze čtyř fakult. Prorektora pro vědu a výzkum Doc. Ing. Milana Pospíšila, jsme oslovili abychom se dozvěděli, jak on vidí dnes „ekologická alternativní paliva“.
 
Problém „ropy“ můžeme shrnout do jedné věty, kdy v minulém rozhovoru, viz T&b 2/2010, konstatujete, že ropa bude hrát klíčovou roli jako základní surovina pro výrobu pohonných hmot ještě další čtvrtstoletí. Dnes je tedy vrcholný čas na výzkum a vývoj nových alternativních paliv. Jak byste je seřadil podle předpokládané úspěšnosti jejich aplikací ve výhledu 10 let?
 
Vzhledem k obrovské kapacitě nově zbudovaných technologických zařízení na výrobu biopaliv tzv. první generace, tedy bioetanolu a esterů mastných kyselin, vyráběných z běžné zemědělské (tedy i potravinářské) produkce či nadprodukce, lze očekávat, že obě tato alternativní paliva budou hrát dominantní roli přinejmenším v průběhu příštích 10 let. Otázkou je, zda se ve větším prosadí použití víceprocentních palivových směsí s obsahem biosložky nad 30 %. Tato paliva by bylo možné cíleně a pod kontrolou aplikovat ve víceméně uzavřených vozových parcích, jako jsou zemědělské a lesnické stroje či stavební mechanismy. Tímto by se eliminovala řada technických problémů, které plošné použití bioetanolu a bionafty ve veřejném sektoru přináší.

 

Celý rozhovor s Doc. Ing. Milanem Pospíšilem naleznete v časopise Truck & business č. 1/2011

 
 
 

Komentáře k článku

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve příhlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.
 
 
 
 

5. května 1323/9
140 00 Praha 4

Tel.: +420 261 221 953
Tel.: +420 241 409 318

Fax: +420 241 403 333
E-mail: info@truck-business.cz