Dopravní informace k autodopravcům
V loňském čísle 2/2010 magazímu T&b a podrobněji na setkání autodopravců v rámci DKV TRUCK BUSINESS DAY 2010 jsme představili Jednotný systém dopravních informací, společný projekt Ministerstva dopravy ČR a Ředitelství silnic a dálnic ČR. Zajímalo...
V loňském čísle 2/2010 magazímu T&b a podrobněji na setkání autodopravců v rámci DKV TRUCK BUSINESS DAY 2010 jsme představili Jednotný systém dopravních informací, společný projekt Ministerstva dopravy ČR a Ředitelství silnic a dálnic ČR. Zajímalo nás, jak se projekt „zaběhl“. Proto jsme položili jeho koordinátorovi Ing. Jaroslavu Zvárovi několik otázek. Příště o letošních novinkách.
1 Jak hodnotíte po roce činnost Národního dopravního informačního centra v Ostravě, kde by se měly soustřeďovat nejdůležitější informace o omezení průjezdnosti resp. sjízdnosti silnic a dálnic?
Národní dopravní informační centrum jako centrální „mozek“ celého systému dopravních informací pracuje v nepřetržitém provozu 24 hodin denně 7 dní v týdnu. V každé směně jsou v tuto chvíli 4 operátoři, přičemž kapacita pracoviště je až 7 lidí do směny. Jsme tedy zhruba na polovině svojí kapacity a předpokládáme další rozvoj tak, jak se bude dále rozšiřovat působnost Jednotného systému dopravních informací pro ČR.
Do NDIC přicházejí všechny aktuální dopravní informace o dopravních nehodách, překážkách provozu, požárech vozidel, uzavírkách a objížďkách, sjízdnosti komunikací, meteosituaci, poruchách světelné signalizace, informace z tunelů, měst atd. Spolupracujeme přitom s Policií ČR, s HZS ČR, zdravotnickou záchrannou službou, správci komunikací, obecní policií, silničními správními úřady a dalšími orgány, organizacemi a institucemi. Také se postupně rozšiřuje počet telematických systémů, tedy moderních informačních technologií přímo na pozemní komunikaci, které mohou sledovat obraz provozu (kamery), hlídat kolony (systémy sčítání dopravy a detekce kolon), vyhodnocovat meteosituace (automatické meteostanice), atd.
2 Jak se tedy podařilo splnit hlavní cíl projektu: aktuálně, průběžně a nepřetržitě získávat dopravní informace a dopravní data o jevech a událostech, které částečně nebo úplně v daném místě nebo úseku průjezdnost nebo sjízdnost sítě pozemních komunikací v ČR omezují?
Nikdy nikdo nemůže v daném okamžiku vědět o všem, co se na silnicích a dálnicích děje. Vždy existuje určité zpoždění po vzniku události, kdy je informace získávána a zpracovávána. Spolupracujeme s několika tisíci lidmi v celé ČR a také lidský faktor není neomylný. Před námi je trvalý a nikdy nekončící úkol. Průběžné zdokonalování systémů a zejména zkracování časů pro získávání a zpracování informací. Vždy se snažíme mít informace o všech událostech v daném čase a vždy víme, že se k této hranici dokonalosti lze jen co nejvíce přiblížit a z logiky věci jí nelze dosáhnout. I tak to ale má obrovský smysl.
Kontrolou naší úspěšnosti jsou řidiči. Jen oni mohou průběžně a plošně v celé síti pozemních komunikací zjišťovat, zda událost na silnici máme v systému a poskytujeme o ní informace. Spolupráce s nimi si vážíme a vzájemně se potřebujeme.. Na stránkách
www.dopravniinfo.cz lze velmi jednoduchým postupem nahlásit jakoukoliv událost.
Již dnes jsou dopravní informace z JSDI publikovány na téměř stovce proměnných tabulí a jejich zobrazení je zajištěno v průběhu jednotek vteřin. Informace vysíláme prostřednictvím služby RDS-TMC pro navigační přístroje a zobrazujeme na internetových stránkách, viz předchozí odstavec.
Tyto a další informace, otázky a odpovědi naleznete v časopise Truck & business č. 1/2011