Scania R620 Topline Euro 5 SCR
Ačkoliv se již chvíli spekuluje, zda švédská firma přijde na trh s nejvýkonnější verzí 515 kW (700 k), nám byl do testu svěřen v této chvíli nejvýkonnější model nové řady R s výkonem 456 kW (620 k). Vše bylo ještě ozářeno slávou ze získaného titulu...
Ačkoliv se již chvíli spekuluje, zda švédská firma přijde na trh s nejvýkonnější verzí 515 kW (700 k), nám byl do testu svěřen v této chvíli nejvýkonnější model nové řady R s výkonem 456 kW (620 k). Vše bylo ještě ozářeno slávou ze získaného titulu Truck of Year.
Podíváme-li se na současné zákony, je bezpochyby víc než rozumné, že projekt nejvýkonnějšího stroje 515 kW (700 k) zatím nespatřil světlo světa – i když tím zklamal mnoho fanoušků značky. Škoda, i proto, že chyběl u příležitosti oslav 40. výročí famózního motoru V8. Nicméně i současný nejvýkonnější motor v nabídce má „v rukávu“ schovaný lecjaký trumf.
Nezměněná motorizace
Hnací ústrojí. Řada postavená na motoru V8 (splňující normy Euro 4 nebo Euro 5, SCR) je totožná s předchozí generací a je vyráběna ve třech výkonech na bloku objemu 15,6 l:
368 kW (500 k), 412 kW (560 k) a konečně 456 kW (620 k). Výkony jsou k dispozici od 1800 1/min v případě nejméně výkoné verze 368 kW (500 k), a od 1900 1/min u dalších dvou motorů. Dalším důležitým údajem jsou největší točivé momenty. Jejich hodnoty zní takto: 2500 N.m, 2700 N.m a 3000 N.m. Vnější křivka udržuje maximum momentů v oblasti od 1000 do 1400 1/min.
Agresivní vzhled. Z estetického hlediska se nová generace R pozná zejména podle čelní masky agresivnějšího vzhledu, než jsme byli zvyklí. Zejména ovšem svým tvarováním dovoluje podstatně větší průchod vzduchu k motoru, což je nutné, zejména, když se zamyslíme nad normou Euro 6 a technickými možnostmi, jak jí dosáhnout. Je zřejmé, že chlazení motoru bude velmi významné.
Ergonomie a pohodlí. Obrovský úspěch kabiny Highline způsobil, že jsme málem zapomněli na kabinu Topline. A ta, jak napovídá název, tvoří vrchol celé řady. Rozdíl najdeme samozřejmě ve vnitřní výšce, která se zvětšila z 1900 mm na 2220 mm. Můžeme dokonce říci i na 2230 mm, pokud se vyskytujeme v místech, kde není tunel motoru.
Výkony a spotřeba. Typ R620 završil naše testovací jízdy dosaženou průměrnou rychlostí 87 km/h při průměrné spotřebě 31,55 l/100 km. Další potvrzení známého faktu, že i motory velkých objemů jsou schopny (pokud řidič usměrní svůj styl jízdy) dosáhnout velmi solidních spotřeb. Pochopitelně čím vyšší výkon a čím vyšší točivý moment, tím vyšších rychlostí se dá dosáhnout. Samozřejmě, že spotřeba je v určitých úsecích (například ve stoupání) vyšší, ale zase na druhou stranu je rychleji přejedeme.
Celý test vozu SCANIA R620 naleznete v novém čísle časopisu Truck & business 1/2010