Evropská unie - radikální změny
NEJEDNOTA V EP KOLEM PRACOVNÍ DOBY ŘIDIČŮ
Evropský parlament je nadále rozdělen v otázce, zda lze do pracovní směrnice EU 2002/15 zahrnovat také samostatné (živnostenské) řidiče z povolání či nikoliv. Nic na tom nezměnilo ani slyšení zástupců...
NEJEDNOTA V EP KOLEM PRACOVNÍ DOBY ŘIDIČŮ
Evropský parlament je nadále rozdělen v otázce, zda lze do pracovní směrnice EU 2002/15 zahrnovat také samostatné (živnostenské) řidiče z povolání či nikoliv. Nic na tom nezměnilo ani slyšení zástupců sociálních partnerů, jež se konalo před koncem roku v rámci věcně odpovědného sociálního výboru EP. Odbory, hovořící z pozice dopravní bezpečnosti, byly pro zahrnutí. Jim odporoval Henk Kramer z holandského logistického svazu TLN, s tím, že by také samostatní řidiči museli dodržovat doby řízení a odpočinku. Jejich pracovní doba je však jen velmi těžko kontrolovatelná.
Zpravodajka EP Edita Bauerová naznačila, že se bude zasazovat o vyloučení samostatných řidičů ze směrnice. K umožnění kompromisu chce konzervativní Slovenka předložit podrobnou definici „samostatnosti“, aby se zabránilo stínové samostatnosti. Každému členskému státu by ovšem měla být dána možnost domácí samostatné řidiče do směrnice zahrnout. Pro to se již vyslovila rada ministrů dopravy EU.
Protože se Rada a EP dosud nedokázaly shodnout, musí všechny členské státy od 23. března 2009 oficiálně kontrolovat, že nikoliv jen zaměstnaní, ale všichni řidiči nákladních vozidel nad 3,5 tuny pracují týdně maximálně 60 hodin a v období čtyř měsíců nepřekročí v průměru 48 hodin.
DOPRAVNÍ MANAŽER SE MÁ STARAT O VYŠŠÍ KVALITU
Nové nařízení EU 1071/2009 (EG) o připuštění k podnikání v silniční nákladní dopravě má za středobod nově utvořenou funkci dopravního manažera ve firmách. Dalšími klíčovými prvky jsou sjednocená odborná kvalifikace, finanční garance, pravidlo o filiálkách a seznam přestupků, jež vedou ke ztrátě licence v EU. Nové nařízení vstoupilo v platnost 4. prosince 2009 a nejpozději do dvou let potom musí podniky silniční dopravy, provádějící mezinárodní kamionovou dopravu, disponovat tak zvaným dopravním manažerem (vedoucí dopravy – Verkehrsleiter). Jen tehdy si mohou zachovat unijní licenci.
Dopravní manažer má „dopravní činnost podniku silniční nákladní dopravy skutečně a trvale řídit“. Tuto odpovědnost může přejímat nejvýše za 50 vozidel v maximálně čtyřech různých podnicích. K jeho úkolům patří podle nového nařízení EU „zejména management technické údržby vozidel, ověřování smluv a dokladů o přepravě, vedení účetnictví, přidělování nákladu nebo jízdní služby řidičům a vozidlům jakož i ověřování bezpečnostních postupů“.
Dopravní manažeři, kteří od 4. prosince 1999 řídí bez přerušení podniky osobní nebo nákladní dopravy, nemusí absolvovat povinné přezkoušení. Přezkoušení jsou zaměřena na podnikovou ekonomiku a právní problematiku. Vedle toho se také zkouší znalosti technických a bezpečnostních předpisů. Je na každém státu, zda účast na přezkoušení podmíní účastí v odborné výchově.
Více informací naleznete v novém čísle časopisu Truck & business 1/2010