Autodoprava před 50 lety
V letošním ročníku se v každém čísle budeme věnovat známým i méně známým značkám nákladních vozidel, s nimž autodopravci brázdili silnice a evropské dálnice v padesátých letech minulého století. Značky jsou seřazeny abecedně. Od každé jsme vybrali...
V letošním ročníku se v každém čísle budeme věnovat známým i méně známým značkám nákladních vozidel, s nimž autodopravci brázdili silnice a evropské dálnice v padesátých letech minulého století. Značky jsou seřazeny abecedně. Od každé jsme vybrali jednoho reprezentanta, a to bez ohledu na počet vyrobených vozidel. Věříme, že naše nahlédnutí do historie bude zábavným a současně poučným zpestřením našeho magazínu. Neděláme si žádné nároky na to, že „náš přehled“ je zcela kompletní. Jsme si vědomi toho, že mnohé značky se nám nepodařilo zařadit, třebaže solidní zdroj informací (publikace 1000 Trucks H.G. Isenberga, vyd. Naumann & Göbel, Kolín) jsme doplnili o pár „zapomenutých“ firem. Do výběru jsme vybrali čtyři desítky značek, resp. typů vozidel. Na nich chceme ukázat konstrukční rozmanitost, designérskou pestrost a technické schopnosti tvůrců nákladních vozidel z padesátých let „automobilového století“.
Trambusy, namísto dlouhých kapot
Období po druhé světové válce je charakterizováno mimořádným technickým pokrokem v konstrukci vozidel. MAN a Mercedes-Benz zavádějí krátké kapoty - zdravý kompromis mezi bezkapotovými vozy a vozidly s dlouhými „nosy“. S tím souvisí i stále častější náhrada dlouhých řadových osmiválců vidlicovými motory. Legislativní válečná omezení platná v Německu přestávají platit. Motory mají stále vyšší výkony, které jsou potřebné při dálkových jízdách. U lehkých vozidel ovšem stále dominují benzinové motory. Scania přichází se sklopnou budkou. První neprozřetelné zásahy začínají „likvidovat“ kdysi rozvinutou výrobu nákladních automobilů u nás…
Více z historie nákladní autodopravy se dočtete v novém čísle časopisu Truck & business 1/2010