Odlehčené nápravy DCA
Na zlepšení směrové stability přívěsové soustavy působí kromě rozvoru tažného vozidla, směrové tuhosti pneumatik a podvozkových elektronických systémů zejména řešení náprav přípojného vozidla včetně velikosti záklonu rejdových čepů řízených kol...
Na zlepšení směrové stability přívěsové soustavy působí kromě rozvoru tažného vozidla, směrové tuhosti pneumatik a podvozkových elektronických systémů zejména řešení náprav přípojného vozidla včetně velikosti záklonu rejdových čepů řízených kol přívěsu. Podívejme se podrobněji na konstrukci nejnovějších náprav Mercedes-Benz.
Klíčovým konstrukčním prvkem ovlivňujícím jízdní vlastnosti soupravy, a tedy i bezpečnost a hospodárnost provozu, jsou nápravy. Podle rozvoru je legislativně stanovena největší povolená hmotnost na jednotlivou nápravu. Stejně je specifikována, a to podle dílčích rozvorů, největší povolená hmotnost na dvojnápravu resp. trojnápravu. Kromě toho je třeba samozřejmě respektovat stanovisko výrobce, který může, zcela výjimečně, přípustné zatížení snížit. Limitní hmotnosti jsou uváděné v technické dokumentaci přípojného vozidla. Nejvyšší přípustné hmotnosti na nápravu jsou obvykle v předpisech jednotlivých zemích nastaveny podle Evropské unie.
Boj s kilogramy
U soupravy, která najezdí mnohdy i 50 000 kilometrů ročně hraje ve spotřebě každý ušetřený kilogram vlastní hmotnosti tažného i přípojného vozidla nemalou roli.
S požadovanou nosností náprav, nutnou robustností a funkčností se tedy výrobci rovněž snaží o co nejnižší hmotnost náprav. Z výrobního a provozního hlediska je výhodné, je-li náprava použitelná na přípojná vozidla různých výrobců, resp. vhodná pro různý rozměr kol.
Konstruktérům největšího výrobce nákladních vozidel, ale současně i jednoho z největších evropských producentů náprav přípojných vozidel, se podařilo postavit devítitunovou nápravu hmotnosti pouhých 395 kg. Hovoříme o nápravě Weigtmaster, která byla představena v roce 2006. Dříve než budeme pokračovat ve výčtu konstrukčních specialit ze stáje Mercedes, vraťme se na skok do minulého století…
Revoluční Meiller
Od roku 1937, kdy byla představena revoluční konstrukce přívěsu užitečné hmotnosti 40 t firmy Meiller s tandemovou + jednoduchou řízenou nápravou, se v konstrukci náprav mnohé změnilo. Celou řadu modernizačních prvků zavedl Mercedes-Benz.
V roce 1996 předvádí první nápravu s kotoučovými brzdami a s elektronickým brzdovým systémem EBS propojeným s tahačem. Mercedes se postupně stal nejen leadrem v technologických a technických inovacích, ale záhy se stal největším dodavatelem náprav v Evropě.
Od roku 2003 je základem všech náprav Mercedes-Benz přípojných vozidel koncepce označená DCA (Durable Compact Axle). Z názvu je patrné, že konstruktéři u nových náprav sledovali především kompaktnost a životnost. Na světě je první Weightmaster. Záhy se nápravy objevují u celé řady renomovaných dodavatelů přípojných vozidel. Pro velkoobjemové návěsy s vnitřní výškou 3 m byl vyvinut v roce 2006 typ DCA Megamaster. Na původní typovou řadu náprav Weightmaster i Megamaster lze montovat kola s hloubkou prolisu 120 mm (ET 120) i s hodnotou ET 0. Nápravy jsou uzpůsobeny jak pro pneumatiky průměru 19,5, tak i 22,5 palce s průměrem brzdových kotoučů od 370 do 430 mm.
V obou případech je do tělesa náprav začleněno podélné rameno, nápravová roura, brzdová příruba a čep kola. Nápravy jsou pevné a zároveň velmi lehké. Skutečnost, že sestávají pouze ze 120 dílů, snižuje náklady na výrobu a následný servis a zvyšuje životnost náprav.
Odlehčený Airmaster
V segmentu náprav přípojných vozidel je zcela převratným typ Airmaster představený na IAA 2006 a postupně zavedený do výroby. Airmaster využívá těleso nápravy jako zásobník tlakového vzduchu pro brzdový systém i pro pérování. Objem „zásobníku“ činí u každé nápravy 40 litrů tlakového vzduchu. Dosavadní tlakové nádoby umístěné na návěsu nebo přívěsu odpadají. Navrženým řešením se ušetřilo kromě prostoru 50 kg hmotnosti. I navzdory využití nápravy jako zásobníku tlakového vzduchu, neváží Airmaster více než lehký typ DCA Weightmaster. V nejlehčím provedení pro běžná přípojná vozidla navážíme pouhých 395 kg.
Steermaster do výroby
Nejnovějším přírůstkem v rodině náprav Mercedes- Benz DCA je typ Steermaster, který si odbyl svoji výstavní premiéru na IAA 2008. S vlastní hmotností pouhých 575 kg tak doplňuje nabídku odlehčených devítitunových náprav Mercedes-Benz dosavadních řad Weightmaster, Megamaster a Airmaster. Kombinací sestávající ze dvou náprav Weightmaster a jedné nápravy Steermaster získáme podvozkové seskupení, které, je nejlehčí ve srovnání s konkurencí. Zisk užitečné hmotnosti je oceňován zejména u přepravy citlivé na hmotnost převáženého nákladu, jako jsou kupř. cisterny.
Steermaster současně nabízí lepší manévrovací schopnosti, a to zvýšením úhlu rejdu na 16 stupňů, což výrazně přispívá ke snížení otěru pneumatik při jízdě do zatáček a ke snížení spotřeby zhruba o 3 %. (U čtyřicetitunové soupravy při proběhu 150 000 km to představuje až 1000 litrů nafty ročně.) Není třeba zdůrazňovat že o stejnou hodnotu klesnou i emise.
Další předností nové nápravy je možnost regulace vratné síly v závislosti na zatížení přípojného vozidla. Tím je zajištěna funkce řízení nápravy i v nezatíženém stavu.
Novou nápravu lze kombinovat se všemi „provedeními a výškami“ náprav DCA. Náprava je uzpůsobena pro kola s hloubkou prolisu 120 mm (ET 120) a pro brzdové kotouče průměru od 370 do 430 mm. Všechny součásti řízení jsou umístěny za nápravou nahoře, tudíž v prostoru chráněném před poškozením odletujícími kameny. Použití standardních dílů usnadňuje opravy a zásobování náhradními součástmi. Stejně jako ostatní nápravy DCA, využívá i Steermaster kompaktní ložiska nevyžadující údržbu. Hromadná výroba náprav Steermaster by měla být zahájena v druhé polovině roku 2009.
Ekologická produkce
Nápravy pocházejí ze závodu Mercedes-Benz Kasel. Závod je největším evropským výrobcem náprav. Roční produkce by měla letos dosáhnout 100 000 jednotek určených pro tucet značek přípojných vozidel. Odtud ovšem pocházejí i nápravy pro nákladní vozidla i autobusy s hvězdou na masce chladiče. Ke standardní technologii dnes patří kataforézní nanášení ochranného nátěru ponorem což přispívá nejen ke zvýšení účinku protikorozní ochranné vrstvy, ale znamená i ekologický přínos. KTL (Kathodische Tauchlackierung) ročně ušetří na 4000 litrů rozpouštědla. Zavedení této technologie rovněž přispělo i k zisku certifikace DIN EN ISO 14001 a evropské ekologické certifikace EMAS II.