Obnova vozového parku (1)  |  Truck & business 1 / 2009  |  Aktuální číslo  |  Truck & Business

     
 

Truck & Business » Aktuální číslo » Truck & business 1 / 2009 » Obnova vozového parku (1)

Obnova vozového parku (1)

 
image1062

Právě před rokem jsme se zabývali problematikou financování vozového parku. Připomeňme si, že došlo k prodloužení minimální doby trvání finančního leasingu, zrušení maximální hranice 1,5 milionu korun pro daňovou uznatelnost pořízení osobních...

 
Právě před rokem jsme se zabývali problematikou financování vozového parku. Připomeňme si, že došlo k prodloužení minimální doby trvání finančního leasingu, zrušení maximální hranice 1,5 milionu korun pro daňovou uznatelnost pořízení osobních automobilů na leasing, zmínili jsme se o možnostech zrychleného splácení a s odborníky jsme byli zajedno v předpovědi částečného přesunu poptávky z finančního na operativní leasing. Neuplynul ani rok, jsou zde opět změny a my se ptáme za dopravce, jak se orientovat při pořizování nové techniky v současné hospodářské situaci s ohledem na nové daňové předpisy a nové legislativní podmínky. Partnerem nám je obchodní ředitel společnosti ČSOB Leasing Radan Šantora.

Financování prošlo v posledních dvou letech určitými změnami. Můžete shrnout jaké nejdůležitější úpravy „finanční a leasingové“ legislativy byly nově zavedeny?
Nejdůležitější změnou bylo loňské prodloužení minimální doby finančního leasingu na dobu shodnou s délkou odepisování. U osobních a nákladních automobilů je doba prodloužena z původních tří let na pět roků. Autodopravce může též zajímat i prodloužení doby finančního leasingu u strojů a zařízení ze tří na pět let (II. odpisová skupina), resp. Z pěti na deset let (III. odpisová skupina). Tato daňová reforma také limitovala daňovou uznatelnost ročního úhrnu leasingových splátek nájemce (ale jen pokud roční splátky nájemného přesahovaly 100 mil. Kč, což se týká opravdu jen velmi malého počtu dopravců). Obavy a neznalosti nových pravidel si však vybraly svou „daň“. Důsledkem bylo výrazné zvýšení obchodů v oblasti finančního leasingu v prosinci roku 2007, následované poklesem objemu obchodů v roce 2008. Velké množství firem využilo před daňovou reformou původního nastavení výhod finančního leasingu a vyřešilo předčasně své investiční potřeby.

To znamená, že s novou legislativou již nelze uzavřít tříleté smlouvy na vozidla?
Není tomu tak, prodloužení minimální délky financování se týká v principu jen podnikatelů, soukromé osoby naopak získaly možnost využít leasingu se splácením i trváním smlouvy od dvou let – takže i zkrácení proti původním třem letům. Máme však řešení i pro podnikatele, kteří potřebují rychlejší obnovu vozového nebo strojového parku. Nabízíme krátký finanční leasing Minimal s dobou trvání 36 nebo 48 měsíců se zvýšenou kupní cenou (zůstatkovou hodnotou) na konci financování. Tímto způsobem lze financovat osobní, užitková i nákladní vozidla, stroje, zařízení a jiné technologie ve 2. odpisové skupině. Zákazník - podnikatel má možnost ihned po řádném ukončení leasingové smlouvy financovaný předmět smlouvy odprodat a uvolnit si tak zdroje na případnou novou investici. Variantu Minimal jsme připravili již k 1. 1. 2008, avšak kvůli některým chybným výkladům zákona jsme ji raději v zájmu minimalizace rizika pro zákazníky dočasně pozastavili. Nyní po nedávném schválení návrhu na změnu zákona je situace pro nás i pro zákazníky jasná, novela zákona potvrdila naši koncepci produktu, a proto jej našim zákazníkům doporučujeme.

Jaké změny přišly letos?
Zásadní změnou, která přiměla mnohé leasingové společnosti k úpravám podmínek financování, je novela zákona o DPH platná od 1. 1. 2009. Při dosavadním způsobu uzavírání smluv na finanční leasing byla vždy sjednána povinnost odkupu předmětu financování zákazníkem, obvykle za symbolickou cenu 1000 Kč (bez DPH). Zákon po novele upravil režim odvodu DPH tak, že popisovanou původní konstrukci leasingu s povinným odkupem považuje za dodání věci a celé DPH ze všech splátek je nutné uplatnit hned na začátku smlouvy, což ji prodražuje a komplikuje možnost např. cese nebo změn splácení. Společnost ČSOB Leasing dopad této novelizace řeší zavedením předkupního práva na předmět financování, kdy bude mít zákazník po uplynutí doby leasingu možnost daný předmět financování za předem stanovenou cenu odkoupit. Při sjednávání opce má zákazník jistotu, že mu bude předmět na konci leasingu nabídnut k odprodeji za symbolickou, předem sjednanou, odkupní cenu. Leasingem s obcí tedy neztrácí žádnou z jistot, které mu dosavadní finanční leasing poskytl a zároveň mu zůstávají zachovány všechny dosavadní výhody, kdy každá jednotlivá splátka nájemného je samostatným plněním DPH (tedy cenová výhodnost, možnosti pružných změn smlouvy apod.) .

Vyplnily se prognózy o přesunu finančního leasingu na operativní?
Zákazníci – podnikatelé operativní leasing využívají stále více, v průběhu loňského roku vzrostl objem těchto obchodů naší společnosti o 56 procent. Tento nárůst obchodů znamenal uzavření 2000 nových zákaznických smluv na full service leasing, fleet management, leaseback nebo operativní leasing bez služeb. Všechny tyto produkty nabízíme pod obchodní značkou ČSOB Autolease. Hlavní výhodou tohoto způsobu financování je přenesení péče o automobily, stroje nebo zařízení na leasingovou společnost. Zákazník se pak může plně věnovat své činnosti a nemusí řešit celou řadu provozních záležitostí souvisejících s využíváním automobilového nebo strojového parku. Rozvoj tohoto moderního způsobu financování bude pokračovat a my ho budeme i nadále výrazně podporovat. V oblasti operativního leasingu se naše společnost vloni posunula ze čtvrtého na třetí místo na trhu.

Letošní rok je mimořádně obtížný pro autodopravce již s ohledem ke značné neochotě bank k poskytování úvěrů. Přitom nároky smluvních partnerů neklesají a vozidla jsou - díky stále přísnějším legislativním požadavkům - ekologičtější, bezpečnější a tedy i technicky náročnější a dražší… To vše komplikuje život velkým i malým dopravcům. Čím mohou leasingové společnosti pomoci překlenout současné obtížné období při pořizování nákladních vozidel?
Vzhledem k menší ochotě bankovních ústavů k půjčování peněz lidem i firmám očekáváme růst významu leasingových společností a jejich nabídky financování. Leasing má totiž oproti bankovnímu úvěru výhodu zajištění poskytnutého financování předmětem, je přístupný v místě prodeje u dealera a navíc nabízí řadu dalších služeb. Leasing úspěšně plnil substituční roli již počátkem devadesátých let, díky čemuž se stal oblíbeným a masově využívaným produktem a jeho význam v současné situaci na finančních trzích ještě vzroste. Leasing je již nyní často jediným prostředkem naplnění investičních záměrů zejména malých a středních firem, které jsou i našimi nejčastějšími zákazníky. A na závěr dovolte, abych uvedl konkrétní patření naší společnosti:

Autodopravci potřebují – i v tomto pro ně obtížném období - modernizovat flotilu nákladních vozů. Právě těmto zákazníkům je určena speciální nabídka ČSOB Leasing, umožňující snížení leasingových splátek prvního roku až o 30 procent. Tímto produktem chceme povzbudit autodopravce k průběžnému investování do svých autoparků. Také jsme začali opět schvalovat financování na základě tzv. zkrácených podkladů, tzn. žadatel předloží jen doklady identifikující firmu bez doložení jejího příjmů, tzv. "ekonomiky".
Zaznamenali jsme určité zhoršení situace i u stávajících zákazníků, především u menších autodopravců. Vybraným zákazníkům z řad autodopravců jsme proto vyšli vstříc a nabídli jsme jim prodloužení smlouvy o jeden rok, díky němuž se sníží splátky. Leasingovým nájemcům tak umožníme překlenout jejich momentální finanční problémy; tím získají čas k případnému vyjednání nových přepravních cen, získání nových zakázek a případně i k dalším opatřením. Dostanou-li se již dopravci do prodlení ve splácení, má ČSOB Leasing připraveny i další pomocné nástroje, jako jsou odklady splátek, zpětné financování apod. Máme řadu možností, jak situaci řešit, je-li zákazník připraven aktivně spolupracovat a jednat s námi. I díky těmto opatřením zatím nezaznamenáváme úpadky zákazníků v tomto segmentu.


 
 
 

Komentáře k článku

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve příhlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.
 
 
 
 

5. května 1323/9
140 00 Praha 4

Tel.: +420 261 221 953
Tel.: +420 241 409 318

Fax: +420 241 403 333
E-mail: info@truck-business.cz