Výběr vozidla
Máme-li hovořit o hospodárnosti v dopravní firmě, musíme mít na zřeteli celkové náklady spojené s provozem vozidla. Do hospodárnosti silně zasahuje legislativa (přípustné hmotnosti, předpisy, možnosti dodatečných úprav), výrobci vozidel, držitel...
Máme-li hovořit o hospodárnosti v dopravní firmě, musíme mít na zřeteli celkové náklady spojené s provozem vozidla. Do hospodárnosti silně zasahuje legislativa (přípustné hmotnosti, předpisy, možnosti dodatečných úprav), výrobci vozidel, držitel vozidla (využití vozu, údržba) a v neposlední řadě řidič. Dnes začněme výběrem „tonáže“ automobilu. Těm, kteří se rozhodli pro vozidlo kategorie N1 nabízíme konkrétní „menu“ uprostřed časopisu v článku Tipy pro Vás, zatímco následující řádky věnujeme obecně vozům vyšších kategorií.
Snaha všech dopravců směřuje ke snižování provozních nákladů, s čímž velmi úzce souvisí výběr vozidla, kdy jsme vázáni předpokládaným jízdním režimem, typem dopravy (dálková, místní) a v neposlední řadě i druhem nejčastěji převáženého nákladu. To, že pořizovací cena a „tabulková spotřeba“ vozidla nemusí být rozhodujícím kritériem při výběru, naznačují následující řádky. Co tedy od moderního dopravního prostředku chceme:
*vysoký přepravní výkon (rychlost) a přijatelnou spotřebu paliva
*vysokou užitečnou hmotnost a velký přepravní objem
*vysokou spolehlivost a životnost
*snadnou obsluhu a standardní jízdní komfort
*jednoduchý a finančně nenáročný servis (a opravy)
*vysokou bezpečnost
*vysokou zůstatkovou hodnotu.
Jsme si vědomi toho, že každý podnikatel a manažer klade na první místo spolehlivost vozidla a hospodárnost. Vůz musí poskytovat přiměřené pohodlí, velmi je ceněna skutečnost, že vybraný typ lze po třech čtyřech letech prodat s minimální finanční ztrátou. Návratnost je důležitá nejen u malých vozů, kde jsou roční odpisy řádově v desetitisích, ale zejména u dražších vozidel, jejichž pořizovací ceny jsou řádově v milionech korun.
Celý článek si přečtěte v T&B 1 / 2007