Neplacení mýtného je přestupek
Co Čech, to muzikant, platilo za dob kočárů s loukoťovými koly. Mnoho dalších přívlastků se objevilo u označení příslušníků našeho národa v poslední době. O positivních vlastnostech se rádo hovoří, nerado o těch špatných. Vím, že ti, kteří mají na...
Co Čech, to muzikant, platilo za dob kočárů s loukoťovými koly. Mnoho dalších přívlastků se objevilo u označení příslušníků našeho národa v poslední době. O positivních vlastnostech se rádo hovoří, nerado o těch špatných. Vím, že ti, kteří mají na starosti strategii v silniční dopravě, resp. u svých firem, museli se zavedením mýtného řešit mnoho problémů a mají svých starostí nad hlavu. Nevím však, kdo první přišel na to, jak oblafnout mýtný systém „alobalovým“ odstíněním, těsným průjezdem mýtné stanice či jiným nápadem. Můžeme se jen domnívat, že to nebyl nějaký novodobý tunelář Jára (tentokrát nikoliv Cimrman) s tetováním na zádech „Co Čech, to podvodník“ a že si to nejdřív dobře nevyzkoušel třeba v Rakousku nebo ve Francii. Jak je připravena společnost Kapsch čelit takovýmto a podobným podvodům, jak mohou v tomto směru spolupracovat s dopravně-logistickými firmami a jak je to s několika tisíci vozidel, u nichž podle informací není stále jasné, zda mýtu podléhají nebo ne. Na to jsme se těsně před uzávěrkou tohoto čísla T & B zeptali osob nejpovolanějších: Ing. Karla Feixe, generálního ředitele společnosti Kapsch Telematic Services s.r.o. a Ing. Karla Hanzelky, tiskového mluvčího MDČR.
Ing. Karel Feix, generální ředitel Kapsch:
Rozhodně platí, že většina dopravců a řidičů kamionů jsou poctiví lidé, kteří se nenechají se nejrůznějšími médii zlákat k neplacení mýtného a tím i porušování zákona. Ukazuje to i rostoucí vybraná částka – za první čtvrtletí mýtný systém vynesl státu téměř 1,3 miliardy korun a denní výnosy stále rostou. Přesto je náš mýtný systém postaven tak, aby minimalizoval případné pokusy o podvod. I proto dosahuje tady i v desítkách dalších zemích, kam dodáváme mýtné systémy, tak vysoké efektivity výběru mýtného přesahující 98 procent.
Kontrola zaplacení mýtného je trojstupňová. Nejviditelnější jsou tzv. kontrolní brány přímo na silnicích, které doplňují přenosná kontrolní zařízení umísťována náhodně kdekoliv na zpoplatněné silniční síti (moment překvapení). Na tento tzv. stacionární prvek navazuje mobilní kontrola, kterou provádí celníci se speciálními vozidly 24hodin denně přímo v terénu. Celníci samozřejmě nemohou odchytit všechny neplatiče ihned na místě, ale elektronická kontrola zaznamená přestupce-neplatiče a uloží ho v centrálními systému na mnoho měsíců. Takový řidič je zpětně pokutován celníky kdykoliv později, když na něj narazí celní kontrola při průjezdu dálnicemi a silnicemi. A konečně, centrální systém vyhodnocuje pohyb vozidel po zpoplatněné síti, zda se nechová podezřele, například zda se neobjevuje pouze na kontrolních branách. Pak není problém zpětně prokázat podle doby jízdy mezi jednotlivými mýtnými body, případně i s pomocí tachografů a knihy jízd, kudy a jak rychle jel konkrétní kamion po silniční síti mezi jednotlivými body a že se tedy dopustil neplacení mýtného.
ŘSD jako majitel českého mýtného systému nedávno dopravce upozornilo, že médii prezentované způsoby neplacení mýtného, jsou hrubým porušením zákonné povinnosti. V odhalených a prokázaných případech tzv. skokanů sáhne stát k nejpřísnějším trestům, což může být ve správním řízení až půl milionu korun. Podle zákona je jednoznačně povinností řidiče nákladního vozidla mít palubní jednotku funkční a správně nastavenou, odpovídá tedy za její nečinnost a s tím související neplacení mýtného. Jednoznačným přestupkem je i další manipulace s OBU jako je její odstiňování, zakrývání či schovávání.
Jednotlivý připravený pokus o podvod může být úspěšný, dlouhodobě však neplacení mýta znamená neodvratný postih. Řidič může v jednom okamžiku ušetřit na mýtu třeba 500 korun, ale později ho dostihne pokuta až půl milionu korun. Stejné je to se skrýváním se za jiné vozidlo před kontrolní bránou. Je to policií postihnutelné jednání kvůli nebezpečně malému rozestupu a sami autodopravci říkají, že je to hazardování s vozidlem a nákladem v hodnotách desítek milionů.
(z ministerstva dopravy jsme odpověď nedostali)