Kde se šetřit se nevyplácí  |  Truck & business 1 / 2007  |  Aktuální číslo  |  Truck & Business

     
 

Truck & Business » Aktuální číslo » Truck & business 1 / 2007 » Kde se šetřit se nevyplácí

Kde se šetřit se nevyplácí

 
image365

Před 40 lety začal Mercedes používat dodnes velice frekventované výrazy „aktivní a pasivní bezpečnost“. Osmdesátá léta minulého století přinesla výrazný posun v zavádění elektronických podvozkových soustav, které významně přispěly ke snížení...

 

Před 40 lety začal Mercedes používat dodnes velice frekventované výrazy „aktivní a pasivní bezpečnost“. Osmdesátá léta minulého století přinesla výrazný posun v zavádění elektronických podvozkových soustav, které významně přispěly ke snížení nehodovosti silničních vozidel. Každým rokem se u nich objevují nové bezpečnostní prvky. Vyplatí se investovat do nových bezpečnostních soustav? Jak jsou využívány provozovateli vozidel? Lze pořídit bezpečnostní komplety výhodněji než jednotlivé prvky? Na tyto otázky se snažíme odpovědět.

Zatím jen formální podpora EU
Plné dvě třetiny zboží všeho druhu se v rámci evropských států přepravuje po silnicích. Do roku 2030 se tento podíl ještě zvýší. Systematickým zdokonalováním techniky silničních vozidel a příslušnou legislativou se i přes nárůst silniční dopravy podařilo snížit za posledních patnáct let počet smrtelných nehod o 25 %. Ze statistik je zřejmé, že řidiči nákladních vozidel mají na svědomí jen malé procento dopravních nehod se smrtelnými následky. Např. v roce 2005, kdy došlo ve srovnání s předchozím rokem k poklesu úmrtí o 18 osob, měli řidiči vozů nad 10 t na svědomí něco málo přes 5 % všech usmrcených v silničním provozu.
Země EU si daly jasný cíl: do roku 2010 snížit počet úmrtí na polovinu, což představuje záchranu zhruba 25 tisíc životů. Hlavní vinu na dopravních nehodách mají řidiči. Není divu, že do komplexního programu v rámci EU je začleněn i výcvik řidičů.

Řidič – hlavní příčina dopravních nehod
Na řidiče působí nejen okolnosti, které snižují koncentraci a pozornost od řízení, ale celková kondice, s čímž souvisí strava, odpočinek, stres, ale samozřejmě i jízdní ergonomie, to znamená zejména komfortní sedadlo a uspořádání pracoviště. Velmi důležité je tvarování a optimální tuhost sedadla, zajištění mírně pokrčené polohy rukou a vzpřímené polohy hlavy při dlouhotrvající jízdě. Kabiny nových typů všech nákladních vozidel se mohou pochlubit nejen prostorným ergonomicky uspořádaným pracovištěm řidiče s možností optimálního nastavení volantu, resp. sedadla, ale i komfortním řazení rychlostních stupňů.
V souvislosti s únavou řidiče je třeba poukázat na povinné zastávky (na ně jsou naši řidiči již zvyklí), na další předepsané prohlídky (na něž si řidiči pomalu zvykají, viz rubrika Legislativa) a v rámci EU i na přísnější přezkušování řidičů, které se chystá v následujících pěti letech.
Řidič musí mít nejen dobrou zdravotní kondici, ale i spolehlivé vozidlo, jehož všechny konstrukční celky fungují naprosto spolehlivě. K bezpečnosti přispívá i to, pořídí-li si dopravce vozidlo, jehož součástí jsou soustavy působící nezávisle na řidiči a korigující jeho příliš razantní či naopak pomalé nebo nesprávné zásahy. Podívejme se alespoň stručně, jakými systémy jsou vozidla vybavena a jak fungují.

Od ABS k LAN
Všechny renomované automobilky usilovně pracují na zvyšování bezpečnosti svých vozidel při akceptování tří základních parametrů ovlivňujících bezpečnost silničního provozu, jimiž jsou: silnice, vozidlo, člověk. Světoví výrobci silniční techniky se doslova předhánějí v zavádění elektronických soustav, které zvyšují aktivní i pasivní bezpečnost vozidla. Po ABS postupně následují další technické prvky jako kombinované protiblokovací a protiskluzové soustavy ABS/ASR, systémy směrové stability ESP, zařízení pro rozjezd do stoupání Hill Holder či systém regulace výšky podvozku ECAS, abychom pojmenovali alespoň některé. V této souvislosti je třeba poznamenat, že u všech výrobců jsou pro jednotlivé soustavy používány zkratky, v nichž ovšem panuje naprostá nejednotnost vyplývající ze změny slovosledu, drobných změn ve formulaci či dokonce z různých světových jazyků, v nichž mají zkratky původ. Některé zkratky pocházejí z němčiny a nikoliv z obligátní angličtiny. Pak se snadno stane, že jedna zkratka má různý význam (DIS*direct ignition system - systém přímého zapalování nebo *distributorless ignition system - zapalování bez rozdělovače nebo *digital idling stabilisator - digitální stabilizátor běhu naprázdno nebo Diagnose- und Informationssystem - diagnostický systém informující o poruše vozidla)

Celý článek si přečtěte v T&B 1 / 2007

 
image365image366image367
 
 
 
 
 

Komentáře k článku

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve příhlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.
 
 
 
 

5. května 1323/9
140 00 Praha 4

Tel.: +420 261 221 953
Tel.: +420 241 409 318

Fax: +420 241 403 333
E-mail: info@truck-business.cz