Iveco pro stavebnictví
Chceme-li obsáhnout pestrou nabídku vozidel značky Iveco, která mohou být účinnými pomocníky ve stavebnictví, pak musíme začít u typové řady Daily. Ostatně jsou to atributy využitelné právě ve stavebnictví, jimiž se může nejmenší typová řada...
Chceme-li obsáhnout pestrou nabídku vozidel značky Iveco, která mohou být účinnými pomocníky ve stavebnictví, pak musíme začít u typové řady Daily. Ostatně jsou to atributy využitelné právě ve stavebnictví, jimiž se může nejmenší typová řada nákladních vozidel značky Iveco pochlubit: žebřinový rám, vznětový přeplňovaný motor s mezichladičem plnicího vzduchu, nákladový prostor až 17 m3, vnitřní výška 2100 mm, pohon zadních kol. V nabídce jsou pro stavbaře zajímavé valníkové verze a podvozky. Modelový rok 2006 přinesl celou řadu zásadních změn a úprav (zakomponování řadicí resp. volicí páky do přístrojové desky, nová tvář přední části vozidla s měkkými obrysovými tvary, zdokonalené motory Common-Rail s čtyřventilovou technikou atd.) Zákazník má dnes na výběr různé výkonové verze 74, 85 a 100 kW (96, 116 a 136 k) zdvihového objemu 2,3 l a špičkové výkony u motoru objemu 3 l (107 kW/146 k a 129 kW/176 k). Všechny motory splňují normu Euro 4 díky zpětnému proudění výfukových plynů.
Bestsellerem Iveca je však dlouhodobě typová řada Eurocargo, která patří řadu let k nejprodávanějším nákladním vozidlům střední třídy. Současné Eurocargo bylo předvedeno v roce 2003. S úpravou motorů Tector na Euro 4/5 (technika SCR) mohly být výkony a točivé momenty zvýšeny. Iveco tedy tradičně pokrývá hmotnostní třídy od 7 do 18 tun celkové hmotnosti a je k mání v nejrůznějších motorových verzích rovněž s pohonem všech kol.
Od 18 tun celkové hmotnosti je Iveco zastoupeno typovou řadou Stralis. Na tomto místě je vhodné připomenout že výroba vozidla řady Stralis verze AS (dálková doprava) byla zahájena v roce 2002 a o pouhý rok později přibyly verze AD a AT (těžké rozvážkové vozy) a nový model řady Eurocargo. Koncem roku 2004 následovala nová těžká terénní řada nahrazující řadu Eurotrakker, později přejmenovaná na Trakker.
V létě 2005 představilo Iveco první motory Euro 4 a Euro 5 pro těžké stavební řady. Stejně jako většina evropských výrobců staví tyto motory na technice SCR. Jsou to pohonné jednotky řady Cursor 8, Cursor 10 a Cursor 13 v nejnovějším provedení s výkony 368 a 412 kW (500 a 560 k) namísto původních 353 a 397 kW (480 a 540 k) při zvýšení točivých momentů o 100 a 150 Nm. Za zmínku stojí velký šestiválec, který pohání australský kapotový typ Powerstar 6700, s nímž příznivci značky Iveco tahají na druhém konci světa soupravy hmotnosti až 90 tun.
Jestliže jsou vozidla typové řady Stralis určena pro dálkovou dopravu, těžkou rozvážkovou službu a pro komunální účely, pak označení Trakker patří stavebním verzím. Stavební řada zahrnuje vozidla se znakem náprav od 4 x 2 do 8 x 8.
V souvislosti s nejtěžší technikou Iveco je třeba připomenout, že na základě podvozků Stralis a Trakker vznikají u společností Iveco-Sivi a Astra těžké tahače pro přepravu nadrozměrných nákladů až do hmotnosti 250 resp. 500 t nebo speciální vozidla do lomu včetně řady Dumper.
Dynamicky se rozvíjející značka nehodlá usnout na vavřínech, a tak jsou i pro letošní rok připravena další překvapení i v oblasti stavebních vozidel. Pokud budou mít dopravci zájem o vozidla lehké řady Iveco s pohonem všech kol, i toho se dočkají...