Truck & Business » Aktuální číslo » Truck & business 1 / 2007 » Boj o vavříny
Till Oberwerde, generální ředitel společnosti DaimlerChrysler Bohemia s.r.o. stojí v čele českého zastoupení největšího světového výrobce nákladních vozidel nad šest tun od konce loňského roku. Náš rozhovor jsme tedy připravovali po jeho...
Till Oberwerde, generální ředitel společnosti DaimlerChrysler Bohemia s.r.o. stojí v čele českého zastoupení největšího světového výrobce nákladních vozidel nad šest tun od konce loňského roku. Náš rozhovor jsme tedy připravovali po jeho čtyřměsíčním působení v této zodpovědné funkci.
Převzít společnost, která si na českém trhu vybudovala čelní postavení v prodeji těžkých nákladních vozů, se může zdát na první pohled jednoduchou záležitostí. Nicméně udržet se na špičce je mnohdy těžší než se k této špičce vyšplhat. Zajímalo nás jakou taktiku má DaimlerChrysler připravenou a s čím vstupuje do prvního roku povinných registrací vozidel Euro 4.
V jaké oblasti jste dosud působil a s jakými představami o českém prostředí jste přišel do ČR?
Posledních sedm let jsem pracoval pro Mercedes-Benz v divizi nákladních vozů a byl jsem zodpovědný za řízení severoevropských a západoevropských trhů. Kromě kontrolních aspektů jsem měl funkci partnera pro naše jednotlivá národní zastoupení (v celém rozsahu – tedy jak prodej nákladních vozů, tak i aftersales – poprodejní služby, financování atd.). Se svým teamem jsme byli zodpovědní za implementaci tržních strategií. Nezbytná byla i úzká spolupráce s obchodní jednotkou poprodejních služeb, která je významnou součástí obchodu s nákladními vozy.
Věděl jsem, že s příchodem do České republice mě čeká velmi profesionální prostředí, ve kterém máme zájem rozvíjet působení značky na trhu a zachovat si tržní podíl v oblasti užitkových vozů.
Jak jste spokojen s výsledky uplynulého roku, a to nejen v rámci prodeje nákladních vozidel v České republice, ale i z koncernového pohledu?
V roce 2006 jsme prodali celosvětově 537 000 užitkových vozidel, což je nárůst 1,4 % oproti roku 2005. Přispěly k tomu atraktivní modely a inovativní produkty jako například technologie Blue-Tec velmi šetrná k životnímu prostředí, která výrazným způsobem přispěla k prodejním úspěchům. Na celém světě patří naše výrobky k technické a technologické špičce ve svých segmentech – tato skutečnost se také odráží v našich prodejních úspěších.
V České republice bylo v roce 2006 zaregistrováno téměř 10 000 nákladních vozů (N2+N3). Od roku 2003 trh vzrostl o více než 50 %. Nákladní vozy Mercedes-Benz jsou číslem 1 na českém trhu. Na tento výsledek jsme samozřejmě velmi pyšní.
V nákladních vozidlech získal Mercedes-Benz v loňském roce prvenství registrací 1805 vozů. Jaké jsou v této oblasti cíle pro rok 2007 a jaké naděje vkládáte do užitkových, resp. dodávkových vozidel, mám na mysli vozidla kategorie N1 a N2?
Tempo růstu dodávkových vozidel je nad všechna očekávání, budeme spokojeni, pokud se nám podaří udržet náš tržní podíl, popřípadě jej i mírně navýšíme. V důsledku cyklického vývoje a určitých regulací trhy NAFTA a Japonsko v roce 2007 zřejmě podstatně poklesnou, ale evropské trhy se zúží pouze minimálně. Protože však nabízíme svým zákazníkům excelentní výrobky a služby, jsme velmi dobře připraveni na takovou výzvu. Navíc očekáváme, že v roce 2008 dojde na důležitých trzích v důsledku nutnosti pořízení vozidel s motory nových emisních specifikací opět ke zlepšení.
V ČR očekáváme stabilizaci trhu či mírný nárůst. Samozřejmě se budeme snažit udržet si naši tržní pozici a ještě více rozvinout služby pro naše zákazníky. Naděje vkládáme i do Mitsubishi Canter Fuso – ve svém portfoliu jej máme zatím relativně krátkou dobu, díky své ekonomičnosti, spolehlivosti a flexibilitě je však velmi zajímavou alternativou v lehkých nákladních vozech.
Celý rozhovor s Tillem Oberwerdem si přečtěte v T&B č. 1 / 07.