NESPRÁVNÁ GEOMETRIE STOJÍ PENÍZE  |  Truck & business 1 / 2006  |  Aktuální číslo  |  Truck & Business

     
 

Truck & Business » Aktuální číslo » Truck & business 1 / 2006 » NESPRÁVNÁ GEOMETRIE STOJÍ PENÍZE

NESPRÁVNÁ GEOMETRIE STOJÍ PENÍZE

 
image76

Vysoké náklady na pohonné hmoty a pneumatiky mohou dramaticky zatřást s již tak napjatými rozpočty autodopravců. K efektivnímu hospodaření v této oblasti může výrazně přispět péče o správné nastavení geometrie kol a pneumatik. To není pochopitelně...

 
Vysoké náklady na pohonné hmoty a pneumatiky mohou dramaticky zatřást s již tak napjatými rozpočty autodopravců. K efektivnímu hospodaření v této oblasti může výrazně přispět péče o správné nastavení geometrie kol a pneumatik.

To není pochopitelně žádná převratná myšlenka, i když vážněji se jí začali dopravci zabývat teprve začátkem 90. let. A to platí i pro nejvyspělejší země v sektoru. Preventivní programy kontroly a seřízení geometrie začaly nabývat na významu s růstem cen pohonných hmot i pneumatik. Zřetelnou souvislost mezi geometrií náprav, spotřebou paliva a opotřebením pneumatik opět důrazně připomněla nedávno realizovaná studie výzkumného ústavu Transport Research Laboratory, a společností Steertrak a MAN. Pouhé jedno procento nepřesnosti v nastavení geometrie na jediné nápravě vede k růstu spotřeby pohonných hmot o 3 až 5 procent. „Zvýšené smýkání vede k tomu, že auto netáhne plynule a pak obvykle stojí v rohu parkoviště a nikdo s ním nechce mít nic společného,“ říká Andy Cornish, výkonný ředitel Steertraku. Za jízdy trpí pneumatiky s nepřesnou geometrií nerovnoměrným opotřebením dezénu a také nadměrným zahříváním, což může později vést k nenadálému defektu.

Klíčem je správné nastavení
Kola na přední nápravě směřují ideálně paralelně se směrem jízdy, či mohou mířit mírně k sobě nebo od sebe. V prvním případě nesprávného nastavení dochází k nadměrnému opotřebení vnějších ramen plášťů. V případě, kdy kola míří od sebe, se zase rychle ojíždějí vnitřní ramena. V tomto případě nepřesnost pouhých 0,75 stupně může znamenat, že na vzdálenost jedné míle (cca 1,6 km) je pneumatika smýkána 19,28 metru!
Dalším faktorem je úhel příklonu. Je-li příliš velký, nemá to vliv na opotřebení či kilometrový proběh, ale dramaticky to může ohrozit zatáčení kamionu. Manévr může být nestabilní s tendencí silného samostředění nebo naopak žádné zpětné reakce. „Jakmile dojde k nevratnému nerovnoměrnému opotřebení pneumatiky, které je patrné na pohled, pak je již pozdě na jakoukoli akci. Správné seřízení geometrie pomůže snížit spotřebu, ale pneumatika se musí tak jako tak vyměnit,“ říká Cornish.

Důležitost kontroly
Nejlepší ochranou jsou samozřejmě pravidelné preventivní kontroly. Společnost Steertrak na to má recept: na bezplatném telefonním čísle si lze domluvit schůzku s technikem, který se dostaví do firmy a kontrolu a seřízení provede na místě.
Proces začíná zavěšením samostředicích zařízení na předek a zadek auta, která umožňují vytyčit správnou osu. Tato metoda měření nepoužívá zadní nápravu jako referenční bod, protože ta nemusí být správně seřízena. Přes speciální adaptér se pak na každé kolo upevní laser. Musí se vyeliminovat házení ráfku a zařízení je třeba kalibrovat vůči čepu nápravy, protože pneumatika a kolo nejsou dostatečně přesné referenční body. Měření pak probíhá pomocí laserového paprsku po celé délce vozidla zepředu a zezadu. Na základě získaných údajů se pak vypočítává geometrie řídící nápravy a v případě potřeby se provedou nezbytné úpravy.

Celý článek si přečtěte v T&B 1/2006



 
 
 

Komentáře k článku

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve příhlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.
 
 
 
 

5. května 1323/9
140 00 Praha 4

Tel.: +420 261 221 953
Tel.: +420 241 409 318

Fax: +420 241 403 333
E-mail: info@truck-business.cz