ČEŠTÍ DOPRAVCI JSOU DOBŘE PŘIPRAVENI
Bengt Thorsson, výkonný ředitel společnosti Scania CER (Česká republika, Maďarsko, Slovensko), vidí hlavní přednosti značky Scania v kvalitě, nízkých provozních nákladech a vysoké zůstatkové ceně ojetých vozů. Příznivě hodnotí tuzemské autodopravce...
Bengt Thorsson, výkonný ředitel společnosti Scania CER (Česká republika, Maďarsko, Slovensko), vidí hlavní přednosti značky Scania v kvalitě, nízkých provozních nákladech a vysoké zůstatkové ceně ojetých vozů. Příznivě hodnotí tuzemské autodopravce a jako lék na celoevropské problémy nákladní dopravy navrhuje větší soupravy.
Zatímco prodej osobních vozů již několik let přinejlepším stagnuje, prodej nákladních vozů zaznamenává zajímavé nárůsty. Jste spokojen s tím, jak si za dané situace vede značka Scania?
Naším tradičně nejsilnějším segmentem jsou kamiony pro dálkovou dopravu. V oblasti lehčích nákladních vozů jsou naše možnosti na místním trhu menší, protože většina regionální dopravy se realizuje lehkými užitkovými vozy a kamiony pod 18 tun, což je hranice, na které začíná naše produktová řada. Určitý potenciál vidím v komunální technice pro různé speciální účely, např. údržbu silnic. Zde bude postupně docházet k obměně vozového parku a my jsme připraveni na to reagovat. V oblasti nákladních vozů pro stavebnictví jsme loni trochu ustoupili zpět, ale s velkými investičními projekty, které se začínají realizovat, očekáváme další nárůst. Jednou z našich velkých priorit je rozvoj servisní sítě. Loni jsme otevřeli dvě velká servisní centra, další dvě jsou ve výstavbě. Jsme tedy spokojeni, ale prostor pro zlepšení existuje vždycky.
Jaké jsou podle vás nejsilnější stránky značky Scania. Čím byste argumentoval, kdybych byl v roli nákupčího fleetové společnosti?
Řekl bych, že existují tři parametry, v nichž jsme velmi konkurenceschopní. Prvním je nízká spotřeba a celková provozní hospodárnost. Spotřeba se více projevuje v dálkové přepravě, nicméně s růstem cen pohonných hmot se stává stále důležitějším faktorem i ve stavebnictví a v přepravě na kratší vzdálenosti. Druhým, pro přepravce velmi příznivým faktorem je vysoká zůstatková cena ojetých vozů. Scania je pověstná tím, že míra znehodnocení, tedy pokles ceny v průběhu užívání, je velmi příznivá. Za třetí zásadní faktor považuji kvalitu a spolehlivost. Každá závada je nepříjemná, a to nejenom tím, že její odstranění něco stojí, ale také tím, že v servisu auto nevydělává. Vedle nákladů na řidiče jsou všechny tři faktory, které jsem jmenoval, zásadními parametry efektivity nákladní autodopravy. To, že je má Scania plně pod kontrolou, považuji za hlavní argumenty, které hovoří v náš prospěch.
Jak vidíte přítomnost a budoucnost odvětví autodopravy v Česku? Ačkoli výrobci nákladních automobilů trhali v poslední době prodejní rekordy, myslím, že tu stále zůstává velký potenciál. K jeho plnému využití je však třeba, aby odpovědní činitelé přestali vnímat autodopravu jako něco, co vidí na silnici při cestě do práce, ale aby ho začali chápat jako průmyslové odvětví. Odvětví, které dává práci lidem a vytváří hodnoty. Česká republika má výhodnou polohu, která se dále zhodnotí rozšiřováním Evropské unie. Nákladní doprava se však musí dočkat uznání, které jí patří.
Přesto nejen v České republice, ale i v celé Evropě, vyvolává nákladní autodoprava u veřejnosti nepříjemné asociace a stává se terčem kritiky. Jaký vidíte recept na problémy, které reálně existují? Lidé se nevzdají svých návyků za cenu omezení dopravy. Doprava po silnici nemá co do flexibility konkurenci a nároky stále rostou. Vezměte si například výrobní systémy just-in-time. Já si myslím, že řadu problémů by vyřešilo povolení delších a objemnějších souprav. Ve Skandinávii a v některých dalších zemích se to plně osvědčilo. Souprava o délce 25 metrů pojme téměř dvojnásobné množství nákladů než klasický tahač s návěsem. Nepříznivé efekty nákladní dopravy se tím výrazně redukují. Každá tuna přepraveného nákladu si vyžádá méně vstupů – od spotřeby PHM až po opotřebení dálnic. V Nizozemí jsou povoleny soupravy o hmotnosti 50 tun, ve Velké Británii byla před zhruba pěti lety zvýšena povolená tonáž na 44 tun. Domnívám se, že vývoj půjde tímto směrem, i když to nějakou dobu potrvá.
Jaké organizace mají podle vašeho názoru největší šanci přežit sílící konkurenční v oblasti autodopravy?
Obecně jsou nejodolnější nejmenší dopravci. Malé firmy s jedním či dvěma vozy mají malé nároky na administrativu, kancelář si v podstatě vozí v kabině. Jsou produktivní, často pracují na objednávku větších zadavatelů a někdy také těží ze své úzké specializace. Největší problém vidím u středních fleetů, provozujících 10 – 20 souprav. Ty už potřebují administrativu, což může být na úkor jejich produktivity a efektivity. Novým fenoménem je vstup velkých nadnárodních společností, které přicházejí do nových zemí EU jednak kvůli nižším nákladům, jednak z přirozené nutnosti být tam, kudy proudí velké dopravní toky. Myslím si však, že čeští autodopravci mají obecně zdravé organizace a s těmito firmami mohou svést velmi rovnocenný boj. Za posledních deset let získali mnoho zkušeností a jsou dobře připraveni.
Můžete definovat základní cíle značky Scania jak na korporátní, tak i lokální úrovni?
Z obecného hlediska není mezi cíli celé společnosti a její zahraniční pobočky rozdílu. Naším prvořadým úkolem je profitabilní růst. Deklarovali jsme, že si tržní podíl nebudeme kupovat, a to za žádnou cenu. Nechceme růst cestou akvizicí, ale vlastními silami. Jednička na trhu je hezká věc, ale není to imperativ. Důležitější je vytváření zisku, protože ten nám umožňuje investovat do servisní sítě a tím vlastně i do autodopravců. Musíme si uvědomovat, že předpokladem našeho úspěchu je i jejich úspěch. Naše prodejní síť má více vlastních poboček, než je tomu u konkurence, což nám umožňuje lépe kontrolovat úroveň prodeje i servisu. Tyto faktory stavíme nad podíl na trhu či meziroční přírůstky obratu.
Zdá se, že značka Scania má mezi českými dopravci velmi dobrou reputaci. Odpovídá její image tomu, co je běžné v Evropě, nebo je zde opravdu o něco vyšší? (smích) Jistě bychom se nebránili, kdybychom byli lepší než naši kolegové v jiných zemích. Situace s image se má tak, že zákazník měří firmu podle té nejslabší stránky. Máte-li výborný produkt, ale špatný servis, pak základem hodnocení bude bohužel to druhé. Scania proto usiluje o to, aby její portfolio bylo maximálně vyvážené. Kvalita, servis, dostupnost náhradních dílů, trénink – to vše musí být na jedné úrovni a samozřejmě té nejvyšší.