CELOEVROPSKÉ POKRYTÍ NEVYHNUTELNÉ
Dopravce, působící v celé Evropě nebo přinejmenším ve velké většině zemí, musí mít možnost spolehnout se na dodavatele, který mu všude zaručí obdobnou úroveň služeb bez ohledu na konkrétní zemi. Platí to ve všech komoditách – včetně vybavení...
Dopravce, působící v celé Evropě nebo přinejmenším ve velké většině zemí, musí mít možnost spolehnout se na dodavatele, který mu všude zaručí obdobnou úroveň služeb bez ohledu na konkrétní zemi. Platí to ve všech komoditách – včetně vybavení návěsovou a přívěsovou technikou.
Návěsová a přívěsová technika má méně na servis náročných dílů než automobily, čímž je její výroba snazší než u motorových vozidel, i když i u ní stále vzrůstá počet hydraulických a především elektronických součástí. Bohužel, organizace a struktura výrobců této techniky, kteří jsou obvykle daleko menší než autovýrobci, je taková, že nejsou schopni vytvořit servisní síť na stejné úrovni jako výrobci nákladních automobilů. Proto, čím menší je společnost, tím více se musí spoléhat na spolupráci, aby mohla nabídnout zákazníkovi požadovanou úroveň servisu.
Různými cestami Servisně citlivé díly jsou téměř vždy uloženy okolo pohyblivých částí, tedy kolem náprav, kol, pneumatik a zavěšení. Právě to jsou části, které prakticky každý výrobce návěsové a přívěsové techniky nakupuje od týchž dodavatelů, mimo jiné nápravy u SAF, BPW, DaimlerChrysler Axles, ROR, Arvin Meritor, SAE, Gigant a SMB, zatímco brzdové systémy a další položky u Knorr, Wabco a Haldex a u týchž partnerů i závěsné jednotky. Přední výrobci dílů náprav, zavěšení a brzdových součástek automobilů mají vlastní pobočky ve všech evropských státech a úzce spolupracují i s výrobci přívěsové techniky a jejich zástupci, aby mohli poskytovat poprodejní servis. Znamená to, že většina prodejců nákladních automobilů je schopna poskytnout standardní údržbu a servis také pro návěsy a přívěsy. Wabco, BPW, SAF, Carrier Transicold a Thermo King mají po celé Evropě pohotovostní telefonní čísla, kde lze získat okamžitou asistenční pomoc v případě poruchy vozidla.
Evropským trendem je také snaha o nezávislou, víceznačkovou celoevropskou servisní síť, často současně pro nákladní automobily a přívěsovou techniku. Příkladem je European Trailer Care (ETC), servisní a opravárenská síť v zemích Beneluxu, skládající se ze zhruba třiceti servisních míst a specialistů v oblasti návěsů a přívěsů. ETC úzce spolupracuje s výrobci přípojné techniky a v roce 2004 uzavřel dohodu o spolupráci se Schmitz Cargobull, takže servisní stanoviště v Beneluxu mohou poskytovat servisní a opravárenské zařízení pro německou přípojnou techniku.
Pokud jde o samotné návěsové jednotky, pak jsou hlavním důvodem jejich problémů různá poškození, jako poškozené svorníky či nýtování, díry a škrábance na karoserii, poškození vzduchového a hydraulického potrubí, nefungující operační jednotky, zablokované skládací a roztahovací mechanismy nebo vadné součásti - zadní stěny, zvedací zařízení, chladicí jednotky, nakládací ramena apod. Opravy a servis se zde ubírají trojím směrem: s obecnými částmi (osvětlení, potrubí, elektrická síť, základní hydraulika) pomohou obecná servisní centra a většina prodejců nákladních aut. Výrobci zadních stěn, nakládacích ramen a tepelných jednotek mají obvykle svoji vlastní evropskou síť servisů, stejně jako výrobci komponentů, jako například Adaico (nýtování a konstrukce), Edscha (stahovací střechy), Jost (podpěry) apod. Výrobci přípojné techniky se tak mohou soustředit pouze na typické části, charakteristické pro jejich vlastní modely.
Celoevropské pokrytí Evropská jednička Schmitz Cargobull pracuje s dvacítkou Cargobull Trailer Centres (CTC) v deseti zemích Evropy. CTC obchodují s novou i ojetou přípojnou technikou, poskytují financování, součástky, servisní smlouvy, údržbu a servis. A to i v řadě států, kde se podvozky vyrábějí v místním měřítku. Jednou z příčin, proč Schmitz Cargobull přešel ke stavbě podvozků, je, že při místní montáži potřebuje méně specializovaných techniků. Prodejní divize společnosti zahrnuje zhruba sedmdesát kanceláří, pokrývajících všechny země Evropy. „Kromě toho má Schmitz Cargobull okolo třiceti prodejních partnerů a navíc Cargobull Europservice se šesti sty schválenými obchodními partnery, rozptýlenými po celé Evropě,“ vysvětluje René Roelfsema, výkonný ředitel Cargobull Finance Holding BV. „A síť se ještě rozšiřuje. V roce 2005 přibylo nové CTC v Belgii a kromě jiných i nové servisy ve Španělsku a Švýcarsku. Společnost nabízí dopravcům smlouvu na plný servis a Cargobull Finance financuje v Evropě přes šestnáct tisíc návěsů. K dispozici je 24hodinová linka, na níž lze objednat logistické komponenty. V centrálním skladu v Altenberge je uloženo na osm tisíc položek. Přes devadesát procent těchto dílů může být dodáno evropským zákazníkům do 24 hodin. Díly lze také objednat on-line přes Electronic Parts Ordering & Documentation System (EPOS),“ dodává Dr. Ing. Peter Kes. „Máme nyní více než pět a půl tisíce smluv na plný servis. Tyto individuální kontrakty zahrnují technické vybavení návěsů a dobu provozu chladicí jednotky, průměrný počet kilometrů za rok a dobu použitelnosti na osm let. Smlouva se poskytuje na dvě servisní kontroly ročně, náhradu opotřebovaných dílů, včetně materiálních a pracovních nákladů, servis pneumatik, chladicích jednotek, zadních stěn.“ Společnost spravuje také útvar ojetých vozidel, Schmitz Anhänger Leasing-und Handles GmbH (Cargobull Trailer Stores-CTS). Dvanáct CTS, umístěných v zemích jako Německo, Dánsko, Nizozemsko, Francie, Španělsko, Rumunsko a Maďarsko, prodává na osm a půl tisíce ojetých přípojných vozidel ročně.
„U Krone je organizace odlišná,“ říká Andreas Lubitz, mluvčí druhého největšího výrobce přívěsové a návěsové techniky v Evropě. „Hlavní část firmy ve Werlte, Fahrzeugwerk Bernard Krone GmbH, má v Německu ještě filiálku Secondo Trailer GmbH. Tato společnost obchoduje s ojetými přípojný vozidly. Kromě toho máme pobočku, která vyrábí v Dánsku, a také obdobnou jednotku ve Francii. Všechny ostatní státy v Evropě (celkem 35) pokrýváme v oblasti prodejního a poprodejního servisu spolupracujícími partnery. Většinou to jsou rodinné obchodní společnosti s podnikovou kulturou blízkou naší. Krone má také národní a mezinárodní telefonické spojení pro Krone 24h euro-help service. V případě poruchy mohou zákazníci volat některé z 8300 partnerských dílen, s nimiž v Evropě spolupracujeme. Díly mohou být také objednány on-line přes dopravce nebo partnerské dílny.“
Středně velcí hráči – velké ambice Po velké dvojce následuje řada středně velkých výrobců návěsové a přívěsové techniky (od dvou do devíti tisíc jednotek za rok). Kögel a Chereau, které se společně řadí na třetí pozici v Evropě, patří společnosti Trailer Holding GmbH. To znamená, mimo jiné, že partneři mohou do jisté míry používat vzájemné prodejní sítě a poprodejního servisu a pokrývají většinu Evropy. Kromě výrobních závodů v Německu a České republice má Kögel své vlastní prodejní pobočky i v zemích jako Velká Británie, Itálie, Rumunsko a Francie. „Centrální sklad dílů a příslušenství distribuuje okolo padesáti tisíc dílů různými kanály: hlavní cestou jsou noční rychlíky, balíková služba, dopravci nebo vlastní vyzvednutí, či prostřednictvím evropských partnerů nebo centrálního obchodního skladu DaimlerChrysler,“ vysvětluje Armin Jerg, vedoucí logistiky dílů. Obslužná centra patřící společnosti také poskytují financování a prodávají ojetá vozidla. Kögel má sto padesát servisních míst v Německu a dalších 380 v ostatních zemích. Chereau prodává pouze chladicí přípojnou techniku s podvozky Kögelu prostřednictvím partnera v rámci téže skupiny (Německo, Rakousko, Švýcarsko a střední a východní Evropa). Při prodeji a servisu kompletních vozidel a nástaveb společnost spolupracuje s partnery v různých zemích Evropy. Kromě toho Chereau má velmi dobrý centrální servis o ploše 11 000 metrů čtverečních se 140 pracovníky. Ti poskytují nepřetržitou zásahovou službu, údržbu a opravy, a rovněž i jiné služby jako pronájem přívěsů a návěsů Chereau, zasílání náhradních dílů a komponentů a rovněž školicí služby.
Turecká skupina Tirsan, která dosáhla evropské prestiže postupným převzetím cisteren Kässbohrer a Talson, má prodejní pobočky v Německu a Nizozemsku (dva státy, kde jsou výrobní závody mimo Turecko) a také v Itálii a Velké Britanii. Zákazníci mimo Turecko jsou obsluhováni přes sklad náhradních dílů v německém Gochu, kde je také umístěno oddělení poprodejních služeb.
Střední Evropa Pokud jde o zbytek Top 10, strategie pro pokrytí evropského trhu zahrnuje pobočky (především na větších trzích, ale také na klíčových trzích ve střední Evropě) a zástupce. Dva výrobci z této skupiny vybočují, protože mají decentralizovanou montážní politiku. Samro přijalo tuto metodu v Belgii, České republice a nedávno také v Srbsku. Fliegl má kromě svého hlavního výrobního závodu v Německu, také továrny ve Španělsku a Maďarsku. Nizozemská společnost Burg a belgický Renders mají rovněž decentralizovanou výrobní strategií.
Bližší pohled na pokrytí střední Evropy odhaluje převahu německých a rakouských skupin, podíl má také „latinská“ skupina – Lamberet, Rolfo, nebo SOR Iberica (poslední z nich je podporována sítí Schwarzmülleru).
Celý článek si přečtěte v T&B č. 1 / 2006