Hybrid nebo čistý elektropohon  |  Truck produkt  |  Aktuality  |  Truck & Business

     
 

Truck & Business » Aktuality » Truck produkt » Hybrid nebo čistý elektropohon

Hybrid nebo čistý elektropohon

 
r-zne-znaeky

úterý, 9. prosince 2014

Letošní rok byl bohatý na prezentace vozidel s alternativními pohony, a to nejen osobních a lehkých užitkových vozů, ale i vozidel kategorií N2/M2 či N3/M3. Toto téma bylo bohatě prezentováno i na podzimní výstavě Czechbus, kde jsme objevili novinky v oblasti autobusů, hromadné dopravy a garážové a servisní techniky. Stručně jsme se o této akci zmínili již v magazínu T&b 4/2014. Součástí veletrhu byla nejen prezentace novinek na stáncích výrobců, ale i odborné konference, věnované využití stlačeného zemního plynu a elektrické trakce u vozidel vyšších kategorií. To vše se odehrávalo v prostorách historického výstaviště, které svým architektonickým pojetím patří rozhodně k nejkrásnějším objektům svého druhu. Konaly se i tiskové konference velkých výrobců.

 

Jestliže jsme loni představili v rámci alternativních pohonů i několik „čistých“ elektromobilů kategorie N3, viz T&b 3/2014, pak se podstatně větší podíl alternativních pohonů objevil u vozidel pro hromadnou dopravu osob. Právě této skupině vozů chceme věnovat pozornost v tomto příspěvku, v němž připomeneme hlavní myšlenky konference věnované elektrické trakci ve městech. V prvním bloku, věnovaném především finanční problematice, byly odborníky z Ministerstva pro místní rozvoj a z konzultační společnosti SmartPlan, která byla generálním partnerem konference, představeny aktuální možnosti spolufinancování projektů pro elektrické autobusy i další elektrickou MHD z evropských zdrojů. Týká se to zejména Integrovaného regionálního operačního programu a Operačního programu Doprava (jejichž vztah a důvody k rozdělení kompetencí zde byly účastníkům vysvětleny), ale i jiných možných programů podpory a spolufinancování na evropské úrovni, např. Horizon 2020, ELENA, Danube Transnational Programme a dalších. V tomto bloku byla zároveň představena nově vzniklá Pracovní komise pro e-mobilitu a záměry pro její činnost na rok 2015, zejména plánovaná aktualizace studie „E-mobilita v MHD“.

Druhý blok byl věnován provozně-technologické problematice elektrických autobusů s velmi širokým záběrem. Představeny zde byly například nové elektrobusy standardní konstrukce, plug-in hybridní autobusy jako nový fenomén v západní Evropě i zajímavé zkušenosti s hybridními trolejbusy, provozovanými z převážné části mimo pevné trakční vedení – tedy de facto elektrobusy s dynamickým dobíjením. Nechyběly ani aktuální informace z oblasti dobíjecí infrastruktury.

Indviduální elektromobilita a hromadná doprava

Současný stav techniky (lithiové akumulátory, elektronicky řízené střídavé trakční pohony) přiblížil elektromobil realitě. Jeho širšímu uplatnění však brání dvě skutečnosti, a to jízdní dosah cenově dostupných elektromobilů kolem 100 až 150 km stačí pouze na běžný denní provoz, nikoliv na občasné služební či víkendové jízdy. Elektromobil není pořizován jako náhrada obyčejného automobilu, ale jako další vůz do rodiny (nevýhoda: investice navíc, parkování...), Elektromobil si zachovává základní nevýhody individuální automobilové dopravy, kterými jsou vysoká energetická náročnost a velmi nízké časové využití investice. Průměrný automobil je v ČR využíván jen 1 % času (14 minut denně). Po celé 23 hodiny a 46 minut je nevyužit a překáží (zabírá plochu k parkování). Individuální elektromobilita je vítaným doplňkem mobility (v místech, kde se pro slabost přepravní poptávky nevyplatí zřizovat veřejnou hromadnou dopravu), nemůže však být jejím základem. Větší šanci na uplatnění v praxi mají velké dopravní prostředky. Na ně se v dalším textu zaměříme a uvedeme alespoň několik nových aplikací elektrických vozidel ve městech.

Podrobněji v prvním čísle příštího ročníku magazínu Truck & business.

 

Napsal: Vlastík

 
 

Související články

 

Komentáře k článku

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve příhlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.
 
 
 
 

5. května 1323/9
140 00 Praha 4

Tel.: +420 261 221 953
Tel.: +420 241 409 318

Fax: +420 241 403 333
E-mail: info@truck-business.cz