Truck & Business » Aktuality » Truck produkt » eActros a eEconic podrobeny tvrdým testům ve Švábsku
Prototypy akumulátorových elektrických nákladních vozidel Mercedes-Benz se již blíží sériovému provedení. Během letošních mrazivých únorových týdnů testovací inženýři z Mercedes-Benz Trucks využili zimní podmínky a testovali modely eActros a eEconic v horské oblasti Schwäbische Alb (Švábská Alba) na jihu Německa. Podrobili vozidla široké škále zkoušek, přičemž věnovali zvláštní pozornost chování baterií a elektrického hnacího ústrojí za nepříznivých povětrnostních podmínek.
Start sériové výroby řady Mercedes-Benz eActros, určené pro těžkou rozvážku, je plánován ve druhé polovině letošního roku. Sériově vyráběná vozidla řady eActros však budou v některých ohledech výrazně lepší než předchozí prototypy, a to v parametrech, jako je dojezd, výkon a bezpečnost. Zahájení série nákladního vozidla Mercedes-Benz eEconic s nízkým rámem se plánuje v příštím roce. eEconic je konstrukčně odvozen od eActrosu a první zákaznické zkoušky jsou již naplánovány. eEconic bude určen především pro využití jako vozidlo pro sběr odpadu v městském odpadovém hospodářství.
Provozní zkoušky předčily očekávání
Jedním z mnoha poznatků získaných při praktických zkouškách je, že dojezd přibližně 200 kilometrů na jedno nabití se ukázal jako naprosto realistický – bez ohledu na užitečné zatížení, trasu nebo topografii. eActros není v žádném případě horší než konvenční naftový nákladní vůz, pokud jde o dostupnost a poskytování služeb v městském provozu, na dálnicích nebo v meziměstském provozu. Chladicí systém nákladu i klimatizace – obojí elektricky poháněné – fungovaly bez omezení jak v extrémních teplotách, tak v zimních podmínkách. Na řidiče velmi zapůsobila stálá dostupnost točivého momentu v celém rozsahu otáček. Kromě toho referují zejména o tiché jízdě a příjemném a klidném zážitku z jízdy. Navíc s předvídavým stylem jízdy s využíváním rekuperace, tj. brzdění motorem, lze elektrickou energii získávat zpět. Jen zřídka je nutné sešlápnout brzdový pedál.
Základem konstrukce eActrosu je rám, který vychází ze sériového provedení Actrosu. Jinak je architektura vozidla zcela zaměřena na elektrický pohon a obsahuje vysoký podíl konkrétních dílů. Dva elektromotory poblíž nábojů kol zadní nápravy tvoří pohon s výkonem 126 kW každý a maximálním točivým momentem 485 Nm. Výsledkem je 11 000 Nm po zpřevodování. To je hnací síla, která je na stejné úrovni jako u konvenčních nákladních vozidel. Lithium-iontové akumulátory s 240 kWh poskytují energii.
Sériově vyráběný eActros bude v některých bodech jasně lepší než nynější prototypy – například dojezd, výkon pohonu a bezpečnost. eActros přijde na trh jako dvounápravové a třínápravové vozidlo. Zahájení sériové výroby je naplánováno na rok 2021 v závodě Wörth am Rhein. Daimler Trucks navíc vozidlo připravuje jako součást kompletního ekosystému, který zahrnuje také poradenství ve všech aspektech elektronické mobility. To nabídne analýzy tras, kontrolu možných dotací, podporu integrace provozního vozového parku a vývoj vhodných řešení nabíjecí infrastruktury.
Čokoláda do regálů bez hluku a zplodin
Akumulátorový elektrický vůz Mercedes-Benz eActros nyní jezdí pro výrobce čokolády Alfred Ritter GmbH & Co. KG. Rodinná společnost, která sídlí ve Waldenbuchu poblíž Stuttgartu a specializuje se na čtvercové tabulky čokolády, testuje eActros pro zásobování výroby na trase mezi skladem Dettenhausen a výrobním závodem ve Waldenbuchu. Společnost Ritter Sport využívá eActros při flexibilním kyvadlovém provozu, aby ořechy, mandle, fólie a obalové materiály ze skladu v Dettenhausenu, který je vzdálený asi sedm kilometrů, dorazily do výrobny čokolády včas. Kromě toho eActros zásobuje „SchokoShop“ – tovární prodejnu Ritter Sport v sídle společnosti ve Waldenbuchu – čerstvě vyrobenou čokoládou ze sousední továrny. 18tunový nákladní vůz s dojezdem přibližně 200 kilometrů je vybaven elektricky poháněnou, a tudíž bezemisní chladicí výměnnou nástavbou od společnosti Schmitz Cargobull. Akumulátory elektrického nákladního vozu se dobíjejí po celodenním provozu přes noc ve firmě Ritter Sport.
Jak řeší elektromobilitu další výrobci užitkových vozidel? Dočtete se v časopise Truck & business č. 2/2021, který vychází 24. června i jako příloha týdeníku Ekonom.