Truck & Business » Aktuality » Truck produkt » Dlouhé kamiony v EU bez šance?
Severské země povolují přeshraniční jízdy velmi dlouhých vozidel již dlouho a mohou v této praxi pokračovat, ale co „zbytek Evropy“? Jaký je rychlostní limit na dálnicích ve Španělsku? Musí cyklista ve Švédsku nosit přilbu? Jaké bezpečnostní vybavení musíme mít vždy v autě při jeho řízení na Slovensku? Najde se konečně jednotný návod pro cestovatele po Evropě
Výjimečné přeshraniční jízdy
I v radě ministrů dopravy nezískaly přeshraniční jízdy 25metrových vozidel většinu. Aby svůj návrh zákona o rozměrech a hmotnostech nákladních automobilů zcela neohrozila, stáhla Evropská komise na zasedání národních šéfů rezortů svůj návrh na přeshraniční jízdy dlouhých vozidel. Tím zůstává více než dvouletá intenzivní debata na evropské úrovni při starém: členské státy samy rozhodují o povoleních jízd dlouhých vozidel na jejich území.
V dodatečném prohlášení také Evropská komise uvedla, že k existující právní situaci patří rovněž její dopis dopravnímu výboru Evropského parlamentu (EP) o interpretaci zákona. Podle ní mohou dva sousední státy, na jejichž území jsou dlouhá vozidla povolena, ve vzájemném porozumění, a pokud to dovolují infrastrukturní podmínky, jízdy přes společné hranice povolit. V Německu takové bilaterální ujednání nepřichází pro spolkovou vládu v úvahu, pokud probíhá celostátní test uvedené techniky. Potvrdila to státní sekretářka ve spolkovém ministerstvu dopravy Katherina Reichlová.
Bez naděje na projednání
Sdělení Evropské komise umožní Finsku a Švédsku souhlasit se závěrem šéfů dopravních rezortů. Obě země povolují přeshraniční jízdy velmi dlouhých vozidel již dlouho a mohou v této praxi pokračovat. Jelikož ministři dopravy sledují linii Evropského parlamentu, nemohou přátelé dlouhých vozidel doufat v kompromisní jednání mezi Komisí, EP a ministry dopravy. S rozhodnutím se prosadili odpůrci liberalizace, pokud jde o dlouhá vozidla. Shodili totiž dalekosáhle liberalizující návrh belgického ministra dopravy se stolu. Frakce odpůrců dlouhých nákladních aut byla vedena Rakouskem. Vídeňská vláda vytvářela nejvýraznější frontu proti návrhu Evropské komise. Podobně striktně se proti vyjadřovaly Francie, Polsko, Lucembursko a řada středo - a východoevropských zemí.
Více: T&b č.3