Truck & Business » Aktuality » Truck produkt » Český plynárenský svaz informuje
Český plynárenský svaz (ČPS) zorganizoval Setkání s médii, které se konalo 21. ledna v areálu Era svět v Praze na Jungmannově náměstí. Alespoň pár aktuálních informací z tohoto setkání je obsahem následujících řádků.
Současný neutěšený stav ve světě, ať již z hlediska politického vývoje či péče o životní prostředí, nevěští optimistickou budoucnost. Tato skutečnost se projevuje ve všech oblastech života na modré planetě. Hledají se nové cesty k přežití. Svým podílem se snaží přispět i mnohé velké výrobní společnosti, občanská sdružení, výzkumné a společenské instituce, které se angažují v oblasti dopravy. Svým podílem se snaží přispět i Evropská unie. Připomeňme jen Výbor pro průmysl, výzkum a energetiku (ITRE) EU, odkud se odvíjí další konkrétně zaměřené koncepce. V České republice vznikly programy, jako je Národní akční plán (NAP) čisté mobility či Dopravní politika do roku 2020. Jedním z perspektivních paliv, které má i v ČR velkou podporu, je stlačený zemní plyn. Právě CNG byl nejvíce skloňovaným náhradním palivem na setkání s novináři.
Reprezentativní zastoupení
Na otázky novinářů odpovídali tři zodpovědní představitelé Českého plynárenského svazu, který sdružuje firmy a odborníky působící v plynárenství a souvisejících oborech. Byli to místopředseda Rady ČPS Jiří Šimek (na snímku s mikrofonem), předseda Rady ČPS Miloslav Zaur (uprostřed), a výkonný ředitel ČPS Jan Ruml. V současné době sdružuje plynárenský svaz na stovku odborných sdružení a firem a více než dvě stovky individuálních členů – ve velké většině špičkových plynárenských odborníků. Uvedeme alespoň několik diskutovaných témat, která zajímají provozovatele těchto vozidel.
„CNG vychází levněji, vozy mají nulovou silniční daň a v posledních letech se navíc rozdíl v ceně paliv naopak spíše zvětšoval ve prospěch zemního plynu. Cena CNG je přitom dlouhodobě stabilní,“ říká Jiří Šimek. Kromě toho mají CNG vozidla i jiné výhody - vykazují sníženou hladinu hluku, jsou z hlediska paliva bezpečnější než vozy na benzin, mají velkou dojezdovou vzdálenost a palivo nelze z vozidla zcizit.
„Spotřební daň na CNG je u nás stanovena do roku 2020. Byli bychom rádi, aby daňové zvýhodnění zůstalo zachováno,“ říká Jan Ruml. Poslední měsíce sice klesla cena ropy, ale vozy na CNG se stále vyplatí. Rozdíl mezi cenou nafty nebo benzinu a CNG je stále výrazný. Cena nafty a benzinu by se musela pohybovat pod 20 korun. A jak lze hodnotit CNG ve vztahu k životnímu prostředí a v běžném provozu?
„EU schválila závazný cíl pro dlouhodobou politiku klimatu snížit emise skleníkového plynu oxidu uhličitého CO2 o 40 procent a vozy na CNG mají o 25 až 30 procent méně CO2. Podporovat zemní plyn pro dopravu je tedy to nejjednodušší, jak tyto emise snížit. CNG má dnes z alternativních paliv nejvíce vyřešených problémů dávno za sebou, problémů, jako je cena vozidel, rychlé tankování, vhodná legislativní opatření, dojezdová vzdálenost, úlevy na daních aj.,“ dodává Jiří Šimek z ČPS.
Počet CNG stanic poroste
Před 10 lety (11. května 2005) schválila vláda svým usnesením „Program podpory alternativních paliv v dopravě – zemní plyn“, na jehož základě byla uzavřena Dobrovolná dohoda plynárenských společností a ČR. Tímto usnesením vláda rozhodla o využití zemního plynu v dopravě v ČR s cílem nahradit do roku 2020 minimálně 10 procent celkové spotřeby pohonných hmot v dopravě zemním plynem.
Dnešní podíl CNG na veškeré spotřebě paliv pro dopravu v ČR činí jen asi 0,27 procenta. V České republice loni činila spotřeba CNG 29,9 milionu metrů krychlových, meziročně již druhý rok po sobě to bylo o dalších 36 procent více. Do roku 2030, kdy by mělo být v ČR více než 300 stanic, by měl mít CNG u nás asi desetiprocentní podíl na celkové spotřebě pohonných hmot. V roce 2030 - 2040 by pak mohlo po českých silnicích jezdit více než 300 000 vozidel na zemní plyn. Roční spotřeba by se měla pohybovat mezi 600 až 700 miliony metrů krychlových.
Více o alternativních palivech a o dalších významných událostech (zejména o 8. mezinárodní konferenci „Perspektivy rozvoje a využití CNG/LNG v dopravě“, kterou pořádá ČPS) viz T&b 1/2015. Zmíněná konference se koná 18. února v Konferenčním centru City Praha - Pankrác.