Truck & Business » Aktuality » Truck manažer » Zkušenosti se servisem trucků, přípojných vozidel a s pneuservisem
V dalším díle Barometru silniční autodopravy se ptáme na zkušenosti se servisem trucků a další dopravní techniky. Přečtěte si malou ukázku opravdu autentických názorů přímo "od zdroje", další pak najdete v tištěném vydání našeho magazínu, které vychází 12.12.24 jako příloha týdeníku Ekonom a v naší distribuci. Kdykoli je pak vydání ke stažení na digiport.cz
Kateřina Rázlová
viceprezidentka transportu pro střední a východní Evropu
DHL Supply Chain
Praha
Při každé obnově flotily klademe kromě parametrů vozidel velký důraz na jejich servis. Řešíme dostupnost a umístění servisů, otvírací dobu a asistenční službu v případě nečekaných událostí. Porouchaná vozidla jsou vždy komplikací. Je třeba, aby servis dokázal zareagovat co nejrychleji a byl schopen obratem dodat náhradní vozidlo s obdobnými parametry a výbavou, na kterou jsou naši řidiči zvyklí. Úroveň servisu je v tom případě taková, jakou si nasmlouváme. Celkově kvalitu hodnotíme kladně. Naštěstí je konkurence poměrně veliká, takže pokud by servis nefungoval podle našeho očekávání, máme možnost hledat jinde. Co se týká pneumatik, tak porovnáváme možnosti centrálního nákupu s lokálními možnostmi, kdy opět hledisko flexibility servisu hraje důležitou roli. Jdeme cestou kvality za rozumnou cenu.
Libor Šádek
generální ředitel
HÖDLMAYR Logistics Czech Republic a.s.
Jeneč
Z kvality servisních služeb v ČR bohužel nemohu být vůbec nadšený. Je celkem pochopitelné, že tento obor čelí stejným výzvám jako mnohé další. Nedostatek kvalifikované pracovní síly a růst nákladů na jedné straně a tlak na cenu servisních služeb ze strany zákazníků na straně druhé nemusí být lehké ustát.
Naše firma provozuje i interní dílny, které však ani zdaleka nepokrývají naše reálné potřeby. Spolu se skutečností, že poruchy se mnohem častěji vyskytují v provozu, tedy kdekoli po Evropě, je spolupráce s externími servisy naprosto nevyhnutelná. Dalším faktorem, specifickým pro náš obor, je velký podíl hydrauliky na našich nástavbách, a tedy další zásadní zdroj potenciálních závad.
Na základě zkušeností z provozu jsme došli k závěru, že specifické práce, jako je údržba a opravy nástavby, je vhodné provést interně, nebo zadat specializovaným opravcům, mnohdy i mimo síť autorizovaných servisů. U poruch hnacího ústrojí je situace méně jednoznačná. V zahraničí jsou značkové servisy stále do jisté míry zárukou kvality provedených služeb. V České republice je obraz poněkud smutnější. Vyšší cena značkového servisu zde opravdu zárukou kvality provedené opravy není, a nutnost vracet se i několikrát po sobě do servisu je krajně nepříjemná. I zde se nám tedy osvědčují lépe menší soukromé dílny.
Ing. Petr Michálek
jednatel
EWALS CARGO CARE spol. s r.o.
Praha
Společnost Ewals Cargo Care Trucking spol. s r.o. má více než dvacetiletou zkušenost v oblasti servisních služeb při opravách a údržbě tahačů i návěsů své firemní flotily. Při vyhledávání smluvních partnerů jsme využili především zkušenosti naší nizozemské matky, společnosti Ewals Cargo Care B.V.
Ještě před výběrem vhodné tovární značky vozidla prověřujeme také úroveň příslušného značkového servisu včetně jeho polohy v oblastech našeho podnikatelského zájmu. Na všechna naše vozidla jsou sjednány příslušné servisní smlouvy, zajišťující bezporuchový provoz našich tahačů.
Výběr našich smluvních partnerů je prováděn na základě našich dlouhodobých zkušeností v tomto oboru. Bereme v potaz spolehlivost, rychlost a kvalitu servisních prací. Nedílnou součástí je také pravidelný servis a včasná výměna pneumatik.
Po dlouhodobém ověřování kvality jednotlivých továrních značek jsme se rozhodli pro využívání pneumatik vyšších cenových hladin. Důvodem je odpovídající životnost i technické parametry pneumatik, které lépe obstojí v náročném provozním zatížení.
Velký důraz je také kladen na rychlost zásahu při případném defektu pneumatik. V těchto případech využíváme naše smluvní partnery, kteří v co nejkratším čase řeší danou situaci prostřednictvím mobilních servisů na trasách našich tuzemských i mezinárodních přeprav.
Jak z předešlého textu vyplývá, všechny servisní práce na vozidlech včetně údržby a výměny pneumatik zajišťujeme pouze na základě smluvních vztahů s našimi dodavateli servisních prací. Při náročnosti a provozní vytíženosti našich vozidel nejsme přesvědčeni, že bychom si některou z částí servisních prací zajišťovali vlastními silami. Takový přístup by byl v rozporu se současnými ekonomickými propočty při provozování této činnosti.
Pokud bychom měli hodnotit úroveň servisu dopravní techniky včetně pneuservisu v České republice, lze je hodnotit pouze pozitivně. A to i ve srovnání s jejich konkurenty mimo Českou republiku.
Vlastimil Bednář
předseda představenstva
KAFKA TRANSPORT a.s.
Opařany
Dostupné a fungující servisní služby dopravní techniky nejen v ČR, ale i v zahraničí jsou pro nás jedním z kritérií při výběru dodavatele vozidel, i když dnes téměř 90 % servisních úkonů dokážeme zrealizovat ve vlastním vybudovaném servisním zázemí. Vybudování vlastního servisu bylo před lety logickým vyústěním zvětšujícího se počtu vozidel naší společnosti. Servis značek, které provozujeme, je vybudován a dále rozvíjen s vizí tak, abychom zvládli téměř veškeré servisní úkony od těch nejjednodušších po vyloženě odborné. Proto pravidelně investujeme prostředky do odborného školení zaměstnanců a vybavení servisního zázemí tak, abychom náš vozový park dokázali udržovat ve skvělém technickém stavu a zákazníkům z řad dopravců dokázali nabídnout odborné, profesionální služby. Snažíme se zamezit prostojům vozidel z důvodu nedostatečných servisních kapacit a nájezdům kilometrů do servisů. Samozřejmě také neplýtváme cennými pracovními hodinami našich kolegů řidičů. S kvalitou autorizovaných servisů v ČR jsme spokojeni. O něco horší spokojenost panuje se servisy zahraničními, které občas musíme využít.
Pavel Prostředník
generální ředitel
Šmídl Provozní Holding s.r.o.
Žamberk
Na to, jaká je úroveň servisu nákladní techniky v Čechách, neexistuje jednoduchá odpověď. Je to velice individuální a je důležité si najít takové dodavatele, kteří splňují vaše očekávání. Myslím, že firma Šmídl ukázala v minulosti jasně, kdo jí po této stránce nevyhovuje a kdo ano.
Rozhodli jsme se jít cestou údržby a oprav z velké části v našich vlastních servisech, a to zejména z důvodu zajištění flexibility naší hlavní činnosti – dopravy. V případě pneumatik využíváme outsourcing. Nicméně dodavatelé této služby se často pohybují na našich pobočkách, kde pracují se svým mobilním servisem, a i zde je nejdůležitější flexibilita.
Naše firma vlastní dva moderní servisy, přičemž jeden z nich jsme otevřeli v září letošního roku. Protože jsem se pohyboval dlouhá léta v oblasti servisování nákladních vozidel, můžu s jistotou říci, že naše zázemí splňují nejvyšší standardy autorizovaného servisu jakékoliv značky.
Jsem mile překvapen, jak naši lidé zvládají opravy a údržbu na našich vozidlech a přípojné technice. Věřím, že ve spolupráci s dodavateli nákladní techniky najdeme řešení, které povede ke spokojenosti obou stran.
Daniel Knaisl
jednatel
Geis CZ s.r.o.
Modletice
V naší společnosti spolupracujeme s autorizovanými servisy a ověřenými dodavateli, kteří poskytují servisní a pneuservisní služby na vysoké úrovni. S kvalitou těchto služeb jsme dlouhodobě spokojeni, a to jak v oblasti běžné údržby, tak v oblasti řešení technických problémů.
Pro optimalizaci správy našeho vozového parku využíváme moderní digitální platformu, která umožňuje sledování technického stavu vozidel v reálném čase. Tento nástroj dokáže identifikovat potenciální problémy ještě před jejich vznikem, což nám umožňuje přesně plánovat prediktivní údržbu. Díky tomu minimalizujeme neplánované odstávky a udržujeme naši flotilu v provozu s co nejnižšími výpadky.
Platforma shromažďuje a analyzuje data o opotřebení klíčových komponent vozidel, jako jsou brzdy, pneumatiky a motor. Historie oprav a údržby každého vozidla je pečlivě evidována, což zvyšuje efektivitu správy celé flotily a přispívá k lepšímu řízení nákladů na údržbu.
V oblasti pneumatik využíváme další specializovanou platformu, která monitoruje stav pneumatik v reálném čase – včetně tlaku a míry opotřebení. To nám umožňuje rychlou reakci na případné problémy a prediktivní údržbu, která zvyšuje životnost pneumatik a bezpečnost provozu. Správně udržované pneumatiky také přispívají ke snížení spotřeby paliva, což snižuje provozní náklady.
Naše zkušenosti ukazují, že díky těmto moderním řešením a kvalitním dodavatelům jsme schopni udržovat naše vozidla v optimálním stavu, což se pozitivně odráží na provozních nákladech i spolehlivosti našich služeb.