Truck & Business » Aktuality » Truck manažer » Výkony v autodopravě rostou, zisky ukrajuje mýto a koruna
Zvyšování dopravních výkonů v posledním kvartálu loňského roku a pokračování tohoto trendu v lednu 2014 svědčí o ozdravování ekonomiky. Vyplývá to z údajů DKV Euro Service, evropského poskytovatele služeb pro dopravce. Rostoucí mýto v některých zemích a intervence ČNB ale optimismus autodopravců brzdí.
„Zatímco první polovina roku 2013 byla v nákladní dopravě poměrně špatná, poslední čtvrtletí roku jsme zakončili s dvouciferným meziročním nárůstem,“ říká Ondřej Pavlík, výkonný ředitel české a slovenské pobočky DKV. „Pokud by tento vývoj pokračoval i letos, lze to považovat za náznak růstu ekonomiky. Dopravní výkony jsou totiž poměrně spolehlivým indikátorem, který se projevuje téměř bez zpoždění.“
Ani v roce 2014 ale nelze očekávat, že by se výkony autodopravy dostaly na úroveň let 2006 až 2008. Kromě toho, že se ekonomika rozjíždí jen pomalu, brzdí podnikání v autodopravě také některé další faktory. Podle průzkumů DKV představovala pro řadu dopravců těžkou ránu například intervence ČNB. Část z nich totiž např. hradí operativní leasing kamionů v eurech, takže po intervenci ČNB se jim rázem podstatně zvýšily splátky. „Téměř desetiprocentní devalvace koruny přinesla dopravcům jak zvýšení nákladů na leasingové splátky, tak i nárůst nákladů na tankování v zahraničí. Pokud mají většinu inkasa pohledávek v korunách, tak jim krokem centrální banky vznikly značné problémy,“ vysvětluje O. Pavlík.
DKV jako vedoucí evropský poskytovatel tankovacích karet pro dopravce a zúčtování mýta dlouhodobě sleduje celoevropské trendy v této oblasti. Zatímco u nafty se občas dopravci mohou setkat s příjemným zjištěním, že její cena klesla, u mýta nic takového očekávat nemohou. „Mýto je dalším negativním faktorem, který ovlivňuje podnikání v autodopravě. Vyvíjí se totiž jen jedním směrem, a to nahoru,“ říká Ondřej Pavlík a upřesňuje, že od letoška se zvýšily sazby mýtného v Rakousku, Itálii a na Slovensku. Od dubna se zavádí pro vozidla nad 12,5 tun mýtné také ve Velké Británii a autodopravci musí počítat rovněž se spuštěním zatím odkládané Ecotaxe ve Francii. V České republice se dá očekávat otevření tohoto tématu se jmenováním nové vlády.
„Podíl mýta na nákladech dopravců je závislý na jejich trasách,“ říká O. Pavlík. „Těm, kteří jezdí do Itálie a projíždějí Rakouskem, případně Slovinskem, tedy z hlediska mýta nejdražšími zeměmi, může mýto tvořit přes pětinu nákladů. U dopravců, kteří jezdí na sever, představují náklady na mýto jen mezi 5 až 10 procenty.“ Sazby mýta v jednotlivých zemích nelze nijak ovlivnit, ale autodopravci vědí, že celkové náklady na tuto položku mohou snížit volbou vhodného partnera pro zúčtování mýta.