Unikátní elektromobil BMW i3
úterý, 26. listopadu 2013
Velký zájem vyvolala tisková konference, na níž byl 21. 11. novinářské veřejnosti představen v prostorách restaurace Bastion v Praze 2 elektromobil BMW i3. Součástí prezentace byla též testovací jízda.
Až v poslední době, což souvisí s aplikací...
Velký zájem vyvolala tisková konference, na níž byl 21. 11. novinářské veřejnosti představen v prostorách restaurace Bastion v Praze 2 elektromobil BMW i3. Součástí prezentace byla též testovací jízda.
Až v poslední době, což souvisí s aplikací nových lehčích a výkonnějších akumulátorů, postojem EU k elektromobilům a k dalším příznivým okolnostem, se po více než 100 letech staví elektromobil jako partner "klasiky". Musíme ovšem doplnit významnou specifiku elektromobilu: hovoříme o dopravním prostředku využitelném v městské a příměstské dopravě, resp. v ekologicky exponovaných lokalitách. To se samozřejmě týká i novinky BMW i3, o níž je tato stručná informace.
Vize příštích dvaceti let
Elektromobil se datem zrodu příliš neliší od vozidla vybaveného spalovacím motorem. Zatímco klasický automobil ve vývoji učinil v minulém století velký krok vpřed, elektromobil ustrnul. Příčina? Vědci se marně snažili získat lehčí výkonnější trakční zdroj elektrické energie vhodný pro automobil. Celé minulé století se objevovaly v elektromobilech prakticky výhradně těžké olověné akumulátorové baterie. Ani jejich novější nástupci, kupř. nikl-kadmiové akumulátory, nevyvolaly velké nadšení mezi příznivci elektromobilu ani mezi zákonodárci sledujícími vliv na životní prostředí. Nové výzkumy, boj proti zbytečnému spalování fosilních paliv, snaha po zachování udržitelné mobility zejména v městských lokalitách a v neposlední řadě i nové technologie hrají ve prospěch elektromobilu. Jestliže mnichovská automobilka přichází s alternativou pro městský a příměstský provoz s nezvykle velkým zpožděním za svým největším rivalem Mercedesem, pak je možné označit načasování jeho zcela unikátního řešení z hlediska strategie za optimální.
Nový BMW totiž patří mezi elektromobily, jako je Nissan Leaf, Mia, či Mitsubishi i.MIEV, tedy mezi vozidla konstruovaná od prvních počítačových studií jako elektromobily, a právě jejich doba, zdá se, nastává. Ze jmenovaných konkurentů přichází nejpozději, avšak v ten pravý okamžik. Kromě toho vstupuje do konkurenčního boje vyzbrojen moderní technologií, která je strategicky projektována pro hromadnou výrobu, a tudíž mnohé pracné operace nahrazuje výrobními postupy navrženými nikoliv pro sériovou, ale pro hromadnou velkovýrobu.
BMW i3 se vyrábí v Lipsku. Vozidlo je opatřeno vlastními akumulátory z dodaných článků. Ekologie se pomítla do výroby, konstrukce i do provozních vlastností vozidla, u něhož najdeme v přístrojové desce i na jiných místech kabiny celou řadu dílů, jejichž výplní jsou přírodní materiály (kupř. spadané olivové listy).
Nevídaná koncepce
Velká většina produkčních vozidel poháněných elektrickou energií vznikla přestavbou z "dieslu". Zásadním konstrukčním nedostatkem všech těchto elektromobilů je příliš velká suchá hmotnost. Proto mají šanci především zmíněné typy elektricky poháněných vozidel stavěné "na míru". V případě BMW jde o zcela netradiční koncepci založenou na snaze po maximálním odlehčení vozidla a přizpůsobení požadavkům hromadné výroby s podvozkem z hliníkových slitin a nosným modulem z extrémně lehkého a pevného kevlaru, tedy z plastu vyztuženého uhlíkovými vlákny. Vpředu jsou kola z lehkých slitin s pneumatikami rozměru 155/70 R19 nezávisle zavěšena na závěsech McPherson, vzadu je pětiprvkový závěs. Pětidveřový čtyřmístný elektromobil s rozměry městského vozíku (3999 x 1775 x 1578 mm) je opatřen pevným kompaktním skeletem bez středního "B" sloupku. Při rozvoru 2570 mm se otočí mezi obrubníky na průměru 9,86 m. Díky výkonnému motoru (125 kW/250 N.m), do něhož proudí 360 V z lithium-iontových akumulátorů kapacity 22 kW.h, dosahuje největší rychlosti 150 km/h a ujede jako čistý elektromobil při běžném provozu 130 až 160 kilometrů. Pro zvýšení jízdního dosahu (na 240 až 300 km) lze objednat provedení REX doplněné malým spalovacím motorem zdvihového objemu 647 cm3 a výkonu 25 kW/34 k.
Pro město i mimo město
Usednutí za volant s příjemným vyšším "posazem" s jednoduchým dvoupedálovým ovládáním, s možností všestranného nastavení sedadla působí velmi přívětivým dojmem. Při výjezdu z parkoviště zkoušíme činnost Hill-Holderu. Zhruba tři sekundy po sešlápnutí brzdového pedálu drží vozidlo spolehlivě ve svahu. Stačí přidat "plyn" a elektromobil vyrazí k další jízdě s překvapivou dravostí. Ostatně tabulkový údaj 7,2 sekundy z 0 na 100 km/h je dostatečně výmluvný. Řidič odečítá informace o aktuálním stavu dobití akumulátorových baterií. Část energie se vrací do akumulátorů v průběhu jízdy rekuperačním systémem. Pro úspornou jízdu lze nastavit režimy ECO PRO a ECO PRO+. Záruka na akumulátory je osm let/100 000 km. Pro dobíjení má importér připravenu universální kartu. Dobíjení je velice snadné, a to jak z domácí zásuvky, tak z volitelného dobíjecího zařízení BMW i Wallbox či z veřejných dobíjecích stanic. Lze výrobci jen přát, aby problém s případnými opravami kevlarového skeletu, což vyžaduje speciální technologii, nebyl překážkou širšímu zájmu o tato vozidla. I na tuto eventualitu ovšem importér pamatuje. Rádi budeme sledovat osud elektrického "bavora" na českém trhu. Na tahu je nyní Stuttgart. S čím asi přijde značka s třícípou hvězdou?
Zdroj: Vlastislav Tůma šéfredaktor časopisu T&b