Truck & Business » Aktuality » Truck manažer » "Turbulentní situace," píše Česmad
Předsednictvo Sdružení automobilových dopravců ČESMAD BOHEMIA hodnotilo na konci prázdnin situaci v silniční dopravě. Rozhodně nelze mluvit o nedostatku zakázek, ale stagnuje poptávka v e-komerci a prohlubuje se nejistota a výpadky v automobilovém průmyslu, u nějž lze letos očekávat pokles zakázek o 15 až 20 procent. Ještě horší je nepravidelnost a rušení objednávek na poslední chvíli.. Jen obtížně se dá plánovat, snižuje se efektivita dopravy a ta se prodražuje.
Situaci kromě personálních limitů nově komplikují i problémy s dopravní technikou. Prezident Sdružení Josef Melzer to upřesňuje: „Silniční dopravci se potýkají s dlouho nepoznanými překážkami. Neustále se prodlužují dodací lhůty nové techniky a dosluhující starší auta mnohdy není jak opravovat. Nedostatky náhradních dílů ale třeba i maziv ohrožují údržbu a tím i provoz nových a zánovních vozidel. Došlo to tak daleko, že vozidla určená k vyřazení si raději nějaký čas necháváme stát na dvoře, abychom je v případě nutnosti použili na náhradní díly. Pořizování nové techniky trpí kromě výpadků výroby také rostoucími úroky, které prodražují financování.“
Jednoduchá není ani situace v autobusové dopravě, jak potvrzuje předseda sekce osobní dopravy Sdružení Radislav Kusák: „S příchodem prázdnin se začaly konečně rozjíždět zájezdové autobusy. Postupně červenající mapa zájezdových destinací však opět zájem cestujících snižuje a nejistota v celém odvětví znovu stoupá. S napětím očekáváme, zda se alespoň školy i s návaznými aktivitami rozběhnou v předcovidovém tempu. S novým problémem se potýkají i dopravci a jejich řidiči na linkových autobusech. Přibývá cestujících odmítajících dodržovat protiepidemická vládní nařízení. Řidiči řeší ve dveřích autobusu problémy, na nichž se neshodne ani vláda se soudy, a vystavují se tak dalším stresovým situacím, kterých je v běžném provozu již tak dost. Klid dopravcům s linkovými autobusy nepřidávají ani probíhající výběrová řízení na dopravní obslužnost. Zde byla promrhána příležitost sjednotit mezi kraji podmínky jednotlivých výběrových řízení, požadavky na odbavovací systémy a technické parametry autobusů. Pořízené autobusy jsou často použitelné pouze v jednom kraji a během trvání vysoutěženého kontraktu, což není ani ekonomické ani efektivní.“
Ilustr. foto