Truck & Business » Aktuality » Truck manažer » LOG-IN 2017: úspěšný projekt má další díl, podívejte se na fotografie
Celodenní program tvořený pěti atraktivními případovými studiemi, pěti inspirativními inovacemi a dvěma panelovými diskusemi na vysoce aktuální témata hýbajícími světem logistiky. To vše přinesl 14. ročník fóra LOG-IN, který se konal v reprezentativních prostorách Kongresového centra ČNB v Praze. Prestižní akce se ve středu 18. října 2017 zúčastnilo více než 220 odborníků a manažerů z řad poskytovatelů i uživatelů logistických služeb.
Úvodní přednášky se exkluzivně zhostil Jan Mühlfeit, světoznámý motivátor, kouč a mentor, autor knižního betselleru Pozitivní leader a někdejší šéf Microsoftu pro Evropu. Ve své řeči zdůraznil nezbytnost pružnosti a inovací v dnešním světě. Mluvil například o chybách, jichž se manažeři dopouštějí a tím nevyužívají dostatečně potenciál svůj i celé firmy. Snaží se zlepšovat slabiny místo toho, aby se soustředili na silné stránky. „Buď více tím, kým jsi,“ vyzval ve svém dynamickém i vtipném vystoupení Jan Mühlfeit.
Pokročilá logistika od A do Z
Ředitel logistiky internetového obchodu Alza.cz Jan Klička prezentoval základní pilíře logistiky české jedničky v odvětví e-commerce a její inovativní přístup. Představil mapu logistických toků v e-shopu, stávající sklady i využívané technologie. Mluvil také o tom, jak vhodně zakomponovat automatizaci do skladového provozu. Jelikož koncový zákazník vnímá citlivě zejména doručení zásilky, je zapotřebí vyladit i způsob a časování dopravy.
Udržitelná logistika byla hlavním tématem první panelové diskuze. Moderoval ji Tomáš Martoch, koordinátor Česko-Slovenské iniciativy ECR. Diskutujícími byli Nico Anten ze společnosti Connekt, Martin Hejl (THIMM Packaging), Pavel Hampejs (UNILEVER) a Jakub Kodr (CTP). Mluvilo se o programu Lean & Green, do něhož se v evropských zemích zapojilo již několik set organizací a je otevřen i pro firmy v České republice. Cílem je sdílení zkušeností směřujících nejen k omezení negativních dopadů na životní prostředí, ale i zvyšování efektivity logistických činností. V debatě se hovořilo i o trendech v rozvoji city logistiky nebo míře využití brownfieldů průmyslovými developery.
Jako první inovaci představil Aleš Hušek ze společnosti Toyota Material Handling CZ možnosti využití automatizovaných vozíků ve specifických prostředích, např. nevhodných pro práci lidské obsluhy. Ve firmě Continental Automotive v Jičíně, kde při minimální vlhkosti vzduchu schnou a dozrávají polotovary, nasadila Toyota Material Handling řešení založené na retraku Autopilot RAE160.
Výhodám monitoringu manipulační techniky, mezi které patří významné snížení nákladů, lepší optimalizace logistického procesu a v neposlední řadě zvýšení bezpečnosti provozu, se ve svém vystoupení věnoval Daniel Krajča z firmy GX Solutions Bohemia. Praktický přínos sledování flotily vozíků popsal na projektech realizovaných ve společnostech Siemens elektromotory Mohelnice, Šmídl a Brose CZ v Kopřivnici.
Malá logistika mražených potravin – takový byl název přednášky Kateřiny Kačírkové ze společnosti MD logistika. Inovativní „Hub & Spoke FMCG Logistic Model“, vyvinutý původně pro obchodní řetězec Billa v Česku, zajišťuje efektivní zásobování menších potravinářských prodejen v centrech měst mraženými potravinami za použití velikostně odpovídajících vozidel. MD logistika si v daném směru rozhodně neklade malé cíle: plánuje vytvoření celoevropské sítě Hub & Spoke.
Hodinovou přestávku na oběd mohli zájemci využít i pro speed-datingový systém obchodních schůzek nazvaný nově BizLOG. Tato krátká setkání, jichž se tentokrát uskutečnilo celkem 31, umožňují efektivně získat zajímavé kontakty a informace, případně jednání dále rozvinout.
Logistika pro chytré továrny i manipulační technika 21. století
Úvodní položku odpoledního programu fóra LOG-IN tvořila případová studie Jiřího Svobody ze společnosti FM Česká a Stanislava Moučky z BUREAU VERITAS o přínosech certifikace služeb a jejím využití v praxi. Podstatným aspektem je v tomto ohledu například řízení rizik v logistice. Především zahraniční klienti si nezřídka vybírají své dodavatele podle schopnosti plnit jejich požadavky za řízených podmínek a příslušné certifikace slouží jako potvrzení těchto kompetencí.
Jak v následné prezentaci popsal Tomáš Pelikán ze společnosti Bossard CZ, řešení Smart Factory Logistics umožňuje celkovou transformaci výroby v duchu Průmyslu 4.0. Prověřená metodologie založená na internetu věcí pomáhá v oblasti logistiky účinně redukovat celkové náklady na vlastnictví. V rámci toku veškerého materiálu je obzvlášť důležité řízení „poslední míle“ (tzv. last mile management).
Manipulační technika 21. století, to nejsou jenom vysokozdvižné vozíky. Pod tímto výstižným názvem prezentovali Vladislav Záveský a Michal Berka ze společnosti Linde Material Handling rozličné možnosti manipulace umožněné nemodernějšími technologiemi. Jde například o čtyřcestné vozíky s nosností až 50 tun a výškou zdvihu až 15 metrů pro řešení specifických manipulací. Různé možnosti využití mají i transportní elektrické plošiny, terminálové tahače pro depa a překladiště, terénní vysokozdvižné vozíky nebo teleskopické manipulátory.
Využití vozidel na CNG pohon se v další případové studii věnoval Vladimír Handl z firmy DB Schenker. Tato logistická společnost nyní v ČR disponuje deseti nákladními vozy na CNG (včetně vlastní plnicí stanice v Rudné u Prahy), příští rok jich už má mít dvacet. Nedávno si firma pořídila i první CNG tahač Scania Streamline. Pro DB Schenker jde, jak shrnul Vladimír Handl, o nejperspektivnější palivo v horizontu nejbližších pěti až deseti let.
Jakub Unucka ze společnosti GABEN pak představil zajímavou inovaci v podobě nově vyvinutého aktivního RFID tagu, jehož baterie vydrží nikoli jen v řádu dní, jak je tomu u dnešních tagů, ale několik let. Komunikuje na základě vnějšího podnětu a umí určit svou polohu v podnikové WiFi síti.
Přesunem centrálního skladu v průběhu jednoho měsíce se zabývalo vystoupení Jaroslava Keményho ze společnosti Filson a Jana Andruse z P3 Logistic Parks. Případová studie přinesla inspirativní pohled na situaci, kdy je třeba urychleně zajistit nové vyhovující zázemí pro skladování zboží. Nejen že se vše v rekordním termínu stihlo, ale navíc sestěhování dvou provozů do jednoho přineslo úsporu. Výraznými benefity bylo i zvýšení standardu skladových prostor, nastavení efektivnější logistiky a snížení provozních nákladů díky moderním technologiím.
Vyvrcholení odpoledního a v jistém smyslu i celodenního programu fóra LOG-IN představovala panelová diskuze za účasti osobností, mezi nimiž nechyběl renomovaný ekonom Vladimír Pikora, Jakub Holec ze 108 AGENCY, Roman Pekrt ze společnosti ESA logistika, František Pazdera z firmy FIEGE, Kamil Blažek ze Sdružení pro zahraniční investice a Viktor Najmon z Generálního ředitelství Úřadu práce ČR. Debatu moderoval viceprezident České logistické asociace Kamil Slavík a ústřední téma tvořila v dnešní době frekventovaná otázka, nakolik přínosné jsou pro Česko zahraniční investice do nových skladů a distribučních center. Jedná se o správný směr pro naši ekonomiku? Navzdory některým odlišným názorům se nakonec většina diskutujících shodla, že podobné investice mají smysl.
Na úplný závěr pak vystoupili Iva Werbynská, group manažerka skupiny ATOZ Logistics, a generální ředitel firmy Jeffrey Osterroth, kteří představili nejbližší plány skupiny. Jde zejména o komplexně pojatý projekt LOG-IN na podporu logistických inovací. Ten kromě již tradičního fóra zahrnuje i nový webový portál www.projektlogin.com. Jeho další součástí bude i ocenění inovací napříč logistickým trhem v několika kategoriích.
14. ročník fóra LOG-IN - Partneři
Zlatý partner byla společnost 108 Agency. Stříbrnými partnery byly společnosti Panattoni Europe, P3 Logistic Park a VGP. Bronzovými partnery byly společnosti Bossard Proven Productivity, CTP Invest a Toyota Material Handling CZ. Partnery fóra byly společnosti Bureau Veritas, DB Schenker, Gaben, GS1 Czech republic, GX SOLUTIONS BOHEMIA, Linde Material Handling, PROMAN, SSI Schäfer a THIMM Packaging. Speciálním partnerem byla společnost WAU! Studio. Spolupracujícími organizacemi byly společnosti Československá iniciativa ECR, Klub logistických manažerů a Klub Mladých Logistiků. Partnerem nápojů byla společnost Karlovarské minerální vody. Partnerem třídění byla společnost EKOKOM a partnerem e-mailové komunikace se stala společnost Email kampaně.
Mediálními partnery fóra byla tato média: Systémy Logistiky CZ a SK, Zboží&Prodej, Tovar&Predaj, Svět balení, Automa, Development News, DL Profi, Dopravní noviny, EdiZone, Edumenu.cz, Education.sk, Logistický monitor, IT Systems, SystemNEWS, SystemOnLine, Truck & Business, Truck – Business.cz, MM Průmyslové spektrum a TECHNIKA SK.