Truck & Business » Aktuality » Truck manažer » Kartel výrobců nákladních vozidel: české firmy by mohly získat zpět až 325 mil. eur
Provozovatelé komerčních vozových parků v České republice, kteří zaplatili přemrštěné částky za vozidla od společností zapojených do cenového kartelu, by mohli získat odškodné až 325 mil. eur, jak uvádějí společnost Financialright Claims GmbH a mezinárodní advokátní kancelář Hausheld. 19. července 2016 uvalila Evropská komise pokuty na přední výrobce nákladních vozů Daimler, Volvo/Renault, Iveco, MAN a DAF (dále jen „členové kartelu“). Tito výrobci byli usvědčeni z toho, že prostřednictvím nepřípustných cenových dohod mezi lety 1997 a 2011 vytvořili kartel pro střední a těžká nákladní vozidla. 27. září 2017 zjistila Evropská komise, že kartelu se zúčastnila také společnost Scania a uvalila pokutu i na ni.
Společnosti Financialright Claims a Hausfeld spustily celoevropskou iniciativu, která firmám, jež zakoupily nebo si pronajaly dotčená nákladní vozidla, umožňuje domoci se odškodného bez nákladů a rizika. V České republice tuto iniciativu podporuje sdružení ČESMAD BOHEMIA. Financialright Claims a Hausfeld již vůči tomuto kartelu na konci roku 2017 a v roce 2018 vznesly dva velké nároky týkající se takřka 150 000 nákladních vozidel z celé Evropy a třetí nárok se momentálně připravuje. Společnosti dotčené kartelem se k tomuto třetímu nároku mohou připojit do konce
července 2019.
Partner advokátní kanceláře Hausfeld Dr. Alex Petrasincu dnes v Praze uvedl, že jen pro Českou republiku se počet dotčených vozů odhaduje na 32 500. „Firmy mohou získat až 10 000 eur na vozidlo,“ dodal Dr. Jan-Eike Andresen (Financialright Claims), což by pro české přepravce znamenalo celkem 325 000 000 eur. Dotčené společnosti se mohou zaregistrovat na stránce www.truck-damages.com a registrace není spojena s žádnými náklady a riziky.
Informace ke kartelu výrobců nákladních vozidel a
největší evropské žalobě proti kartelu
1. Pozadí kartelu výrobců nákladních vozidel
V letech 2016 a 2017 udělila Evropská komise rekordní pokuty ve výši přes 3,8 miliard EUR všem předním výrobcům nákladních vozidel (MAN, Daimler-Benz, Volvo/Renault, DAF, IVECO a Scania) kvůli jejich účasti na tzv. kartelu výrobců nákladních vozidel. Kartel trval minimálně 14 let, od ledna 1997 do ledna 2011. V jeho rámci měli výrobci sjednávat ceny nákladních vozidel a termín zavedení emisních norem EURO III až EURO VI a přenesení
nákladů na dodržení těchto emisních norem. Poškozenými jsou všichni, kteří si koupili nebo pořídili na leasing nákladního vozidlo s celkovou přípustnou hmotností minimálně osm tun, protože měli za tato vozidla zaplatit příliš
mnoho. Evropská komise poukázala na to, že ti, kteří byli tímto kartelem poškozeni, mají možnost uplatnit nároky na náhradu škody proti účastníkům kartelu. Podle našich zkušeností mají mnohé kartely i po svém odhalení určitou dobu doběhu, než se ceny opět tvoří v rámci fungujícího trhu. To uznaly i německé soudy. V případě kartelu
výrobců nákladních vozidel může tato doba doběhu sahat až do roku 2016.
2. Pozadí největší evropské žaloby proti kartelu výrobců nákladních vozidel Německé soudy jsou v Evropě pokládány za příklad ve vyřizování nároků na úhradu škody způsobené kartelem. V Německu trvá soudní řízení poměrně krátce. Německé soudy mají nejen mnoho zkušeností z kartelových záležitostí, ale jsou také v rámci kartelu výrobců nákladních vozidel příslušné i pro poškozené ze všech zemí EU. Společnost financialright proto jménem klientů ze všech zemí EU uplatnila nároky u soudů v
Německu.
Škoda zjištěná společností financialright se pohybuje v průměru kolem cca 10 000 EUR na nákladní vozidlo. V žalobách je registrováno přes 10 000 polských nákladních vozidel. Celkově zastupuje společnost financialright cca 7 000 firem se zhruba 150 000 nákladními vozidly z 15 zemí EU. Pro tyto firmy požaduje společnost financialright od soudů částkupřesahující 1 miliardu eur.