eActros: na prahu nové éry  |  Truck manažer  |  Aktuality  |  Truck & Business

     
 

Truck & Business » Aktuality » Truck manažer » eActros: na prahu nové éry

eActros: na prahu nové éry

 
mercedes-2

úterý, 21. září 2021

Mercedes-Benz Trucks představil poslední červnový den letošního roku model eActros, elektricky poháněný a akumulátory napájený těžký nákladní automobil pro rozvážkovou dopravu na krátké vzdálenosti. Zahájení sériové výroby eActrosu v závodě Wörth am Rhein je plánováno na podzim 2021. Do vývoje sériově vyráběného modelu byly zahrnuty i poznatky z testování inovační flotily prototypů eActros, o níž jsme psali v prvním letošním čísle.

 

Technickým základem elektricky poháněného nákladního vozidla je pohonná jednotka tvořená tuhou nápravou se dvěma integrovanými elektromotory a dvoustupňovou převodovkou. Oba kapalinou chlazené motory poskytují trvalý nejvyšší výkon 330 kW, který se může krátkodobě zvýšit až na 400 kW. Při obzvláště předvídavém řízení vozidla umožňuje rekuperace získávat zpět kinetickou energii a přeměňovat ji na elektrickou. Energie získávaná tímto způsobem při zpomalování je ukládána do akumulátorů modelu eActros, aby byla znovu k dispozici pro pohon vozidla. Maximální kapacita akumulátorů 420 kWh umožňuje dojezd na jedno nabití až 400 kilometrů.

Dva integrované elektromotory se vyznačují vysokou účinností a plynulým přenosem hnací síly s vysokým točivým momentem od okamžiku rozjezdu. Okamžitě dostupný maximální točivý moment elektromotorů ve spojení s dvoustupňovou převodovkou zajišťuje intenzivní akceleraci a pozoruhodný jízdní komfort i jízdní dynamiku. Výsledkem je klidnější jízda s nízkou úrovní stresu než v nákladním vozidle, poháněném konvenčním vznětovým motorem. V zatáčkách je navíc výhodou nízká poloha těžiště. I při maximálním zatížení elektromotorů si řidič užívá příjemné snížení hladiny hluku v kabině o 10 dB, což přibližně odpovídá poklesu vnímaného hluku o polovinu. Díky nízké hladině hluku je možné dodávat zboží i v noci. Na rozdíl od nákladního vozidla s pohonem na naftu vzniká také výrazně méně vibrací. Model eActros lze nabíjet výkonem až 160 kW. Po připojení k běžné nabíjecí stanici se stejnosměrným proudem 400 A při venkovní teplotě 20 °C lze tři sady akumulátorů nabít z 20 na 80 procent za méně než 1 hodinu.

„Ekosystém“ poradenství a služeb
Společně s modelem eActros poskytuje Mercedes celý ekosystém, který nabízí kromě poradenství a služeb také řadu digitálních řešení, jež zvyšují možnosti využívání kapacit vozidla a optimalizují celkové náklady na jeho vlastnění. Například na základě současných plánů tras zákazníka je možné pro elektricky poháněná nákladní vozidla sestavit velmi realistický a smysluplný uživatelský profil. Tento tzv. eConsulting nezahrnuje pouze elektrifikaci depa, ale v případě zájmu zákazníka pokrývá také otázky týkající se plánování, podávání žádostí a realizaci všeho, co souvisí s nabíjecí infrastrukturou a jejím připojením k elektrické síti. Mercedes-Benz Trucks také uzavřel strategické partnerství se společnostmi Siemens Smart Infrastructure, ENGIE a EVBox Group. Mercedes-Benz Trucks může navíc v případě požadavku zákazníka poskytnout pomoc s vyhledáním možných veřejných dotací zaměřených na infrastrukturu a vozidla.

Vysoká úroveň bezpečnosti
Velký počet funkcí a systémů v modelu eActros zajišťuje vysokou úroveň bezpečnosti pro všechny účastníky silničního provozu. Například akumulátory chrání v případě bočního nárazu speciální ochranné prvky s hliníkovým profilem, zatímco integrované senzory detekují průběh kolize. Při nehodě automaticky dojde k odpojení vysokonapěťové sady akumulátorů od všech systémů vozidla. Řidič má navíc kdykoli možnost odpojit vysokonapěťový okruh z kabiny. Model eActros je standardně vybaven externím zvukovým výstražným systémem AVAS (Acoustic Vehicle Alerting System), aby vozidlo slyšeli ostatní účastníci silničního provozu, především chodci a cyklisté. Při odbočování vpravo zvyšuje bezpečnost Sideguard Assist, který se dodává pro eActros také standardně. Dalším systémem, který je součástí standardní výbavy, je pátá generace systému nouzového brzdění Active Brake Assist s rozpoznáváním chodců. Systém ABA 5 snižuje riziko čelní kolize v městských ulicích, na silnicích mimo město i na dálnicích.

Mercedes-Benz Trucks podporuje řidiče všemi asistenčními systémy v maximální možné míře v rámci příslušných limitů každého systému. Jak však ukládá legislativa, zůstává řidič za všech okolností zcela odpovědný za bezpečné řízení vozidla.

Řekli o eActrosu…

Torsten Schuhmann, řidič společnosti EDEKA: „Řídit eActros je radost. Elektromotory poskytují skvělý výkon a vozidlo je navíc extrémně tiché. Mercedes-Benz rozhodně vytvořil plnohodnotné nákladní vozidlo s elektrickým pohonem.“

Guillaume Fortanier, řidič společnosti Simon Loos bv v nizozemském Zaandamu: „První věcí, která vás napadne, je, že motor nenaskočil. Řidiči ostatních nákladních vozidel i osobních vozů jsou opravdu velmi překvapeni, že eActros dokáže tak dobře držet krok s ostatními vozidly. Myslím tím to, že se rozjíždí se stejnou dynamikou jako normální osobní auto. Jsem mimořádně hrdý, že jsem měl příležitost řídit toto vozidlo.“

 
 

Související články

 

Komentáře k článku

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve příhlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.
 
 
 
 

5. května 1323/9
140 00 Praha 4

Tel.: +420 261 221 953
Tel.: +420 241 409 318

Fax: +420 241 403 333
E-mail: info@truck-business.cz