Truck & Business » Aktuality » Truck manažer » Dopravci protestovali proti ochranářské politice
31. května vyslovila svůj zásadní nesouhlas s ochranářskou politikou Německa a Francie asi stovka majitelů dopravních firem zaměstnávajících několik tisíc řidičů. Rezoluce podepsané sdruženími z dalších deseti zemí proti uplatňování německého a francouzského zákona o minimální mzdě na české řidiče předali zástupci Sdružení Česmad Bohemia vedoucímu Zastoupení Evropské komise v ČR Janu Michalovi a prvnímu radovi francouzského velvyslanectví Laurentu Toulouse.
Současné kroky těchto dvou bohatých států ovládajících Evropskou unii nevadí jen Čechům, Polákům, Maďarům nebo Slovákům, ale i Španělům a Portugalcům, kteří rezoluce též podepsali.
Prezident Sdružení Česmad Bohemia Vladimír Starosta k tomu řekl: „Evropa se začíná jednoznačně dělit. Bohatší státy, které zde 25 let využívaly levnější pracovní sílu, se oproti všem dohodám a líbivým řečem o společném trhu rozhodly zavést tvrdá ochranářská opatření proti českým dopravcům. Kdyby nám náhodou nezlomilo vaz, že naše firmy budou muset platit řidičům německé platy a přidávat jim k tomu české diety, jsou připravena taková byrokratická opatření, proti nimž získání víza bylo hračkou. Jestli nás čeká opět překládání nákladu na hranicích, pak takto sjednocená Evropa ztrácí smysl.“
Generální tajemník Sdružení Vojtěch Hromíř k tomu dodal: „Již vloni jsme v souvislosti s bezprecedentní aplikací německého zákona o minimální mzdě na zahraniční řidiče varovali před ohrožením volného trhu v Evropě. Bohužel se potvrdilo, že Pandořina skříňka se rychle otvírá a jednotlivé státy si zcela v rozporu se svými halasnými proklamacemi začínají nevybíravým způsobem chránit své trhy. Nezarazí-li takové počínání rezolutně Evropská komise, je pochopitelné, že podobná ochranářská opatření (byť pod jinou záminkou) začnou přijímat všechny země EU včetně České republiky. Proti takovému vnitřnímu rozkladu EU budeme rozhodně bojovat. Mnohakilometrové fronty na hranicích si pamatujeme ještě velmi živě a nechceme dopustit jejich návrat.“
O zákonech Francie a Německa
Východoevropští dopravci se stávají první obětí změny kursu západních států Evropské unie, které přijímají ochranářská opatření a začínají budovat byrokratické bariéry na hranicích. Záminkou se stává tak zvaný boj proti sociálnímu dumpingu a vynucování dodržování místních sociálních předpisů od zahraničních dopravců.
V Německu je to zákon o minimální mzdě MiLoG, ve Francii Loi Macron. Nejde už zdaleka jen o ekonomicky nesmyslné a protiprávní uplatňování minimální mzdy na zaměstnance zahraničních dopravních firem, jde především o administrativní šikanu prakticky znemožňující dopravcům poslat své řidiče do výše zmíněných zemí.
Česmad do protestu proti těmto zjevně ochranářským opatřením již zapojil české europoslance, s žádostí o pomoc se obrátil na příslušné představitele ČR a sám podal podnět Evropské komisi. Čeští dopravci nezůstávají ve svém odporu osamoceni, k protestům se připojila i partnerská sdružení ze Španělska, Slovenska, Rumunska, Maďarska, Polska, Bulharska, Portugalska, Estonska, Lotyšska a Litvy.