Truck & Business » Aktuality » Truck manažer » Čistá mobilita v chytrých městech
Prakticky všichni význační výrobci motorových vozidel postupně zahajují prodej elektrických nákladních vozidel alespoň na vybraných evropských trzích. K tomu jsou přinuceni striktní bruselskou legislativou. Její zastánci tvrdí, že tímto krokem výrobci motorových vozidel reagují na zvýšenou poptávku po řešeních udržitelné dopravy v městském prostředí.
Letošní rok přinesl nejen do společenského života mnoho významných událostí, i v oblasti silniční dopravy jsme zaznamenali četné změny, ale i legislativní úpravy. Toto vše ovlivnilo další vývoj, jejž mohou již dnes zaznamenat nejen ti, kteří usedají denně za volanty či k obrazovkám v dispečincích dopravních firem.
Neúprosná legislativa
Mnohokrát jsme tlumočili názory techniků na nepřiměřená omezení, která pro budoucí desetiletí chystají zákonodárci v Bruselu. Kromě velmi přísných a obtížně dosažitelných emisních limitů stanoví Unie i požadavky na snižování valivého odporu a spoustu dalších omezení. Zůstaňme však u emisí.
Připomeňme úvodem, že EU rozděluje vozidla na LEV (nízkoemisní) a ZEV (bez emisí, tedy čisté elektromobily). Celosvětová urbanizace stále intenzivněji volá po tom, aby ve městech byla zajištěna logistika a nákladní automobilová doprava s nulovými emisemi (ZEV) a nižší hlučností.
Hodnoty CO2 (vážený průměr 2019/2020) se mají nově do roku 2025 snížit o 15 % a v roce 2030 to má být dokonce o 30 %. To samozřejmě tlačí již dnes výrobce k rafinovaným „úskokům“.
Chvála elektromobilu
O tom, co se chystá v příštích letech, jsme se v souhrnu dozvěděli pár dní před uzávěrkou tohoto vydání u společnosti Volvo Trucks, která zorganizovala jak pro uživatele, tak separátně pro novináře odborných médií zajímavé dopoledne s technikou. Samozřejmě i zde přišly „na přetřes“ elektricky poháněná vozidla.
Nulové výfukové emise a nižší hlučnost elektrických nákladních vozidel je pro města významným přínosem. Díky nižší hlučnosti je možné zajišťovat rozvoz zboží nebo provádět svoz odpadu v noci, a tím zlepšit logistiku dopravy i napomoci snížit zácpy ve špičkách. Lepší kvalita ovzduší a nižší hlučnost elektrických nákladních vozidel skýtá nové příležitosti pro městské plánování a silniční infrastrukturu. Elektrické nákladní vozidlo může například sloužit v halových skladech a zastřešených průmyslových zónách.
Příklady táhnou
„Díky vozidlům Volvo FL Electric a Volvo FE Electric dokážeme reagovat na přísné ekologické nároky i náročné komerční požadavky našich zákazníků,“ komentuje Jonas Odermalm, viceprezident produktové řady elektromobility. Klíčovým požadavkem je maximální užitečné zatížení, ale současně i optimální jízdní dosah.
Řešení Volvo Trucks vycházejí z individuálních obchodních potřeb se zvážením celé řady parametrů – jako je jízdní cyklus, nosnost a analýza tras – k co nejefektivnějšímu využití kapacity baterie. Vozidla Volvo FL Electric a Volvo FE Electric byla vyvinuta v úzké spolupráci s vybranými zákazníky, kteří působí ve švédském Göteborgu. Zpětná vazba byla velmi pozitivní, přičemž na řidiče zapojené do tohoto projektu udělal mimořádný dojem zejména agilní pohon, hladká akcelerace a tichý chod těchto nákladních vozidel.
Výroba by měla být zahájena v březnu 2020. Prodeje budou zahájeny ve Švédsku, Norsku, Německu, Švýcarsku, Francii a Nizozemí.
Nedostatečná infrastruktura
„Přestože zpětná vazba zákazníků byla kladná, stále si uvědomujeme, že dobíjecí infrastruktura se ve většině měst stále vyvíjí, a tak ve spolupráci se státními i soukromými partnery odlaďujeme dlouhodobou strategii rozšiřování dobíjecí infrastruktury. Je nicméně zřejmé, že tempo rozvoje dobíjecí infrastruktury je třeba urychlit. Elektromobily dobíjené elektřinou z obnovitelných zdrojů jsou skutečně důležitým krokem na cestě k udržitelnějšímu způsobu rozvozu zboží ve městech. Odpověď na klimatické změny a všechny ostatní ekologické problémy však nespočívá v jediném zdroji energie. Různé druhy dopravy si žádají různá řešení pohonů,“ komentuje Jonas Odermalm. Manažeři dopravy si jsou velmi dobře vědomi, že řešení problematiky klimatických změn si vyžádá dostupnost několika technologií pohonů.