Česmad: vysokorychlostní vážení silnice nezlepší  |  Truck manažer  |  Aktuality  |  Truck & Business

     
 

Truck & Business » Aktuality » Truck manažer » Česmad: vysokorychlostní vážení silnice nezlepší

Česmad: vysokorychlostní vážení silnice nezlepší

 
ilustracni

pátek, 17. května 2019

Hodně se mluví o masovém instalování vysokorychlostních vah na našich komunikacích. Tato velmi nákladná technologie má zlepšit stav infrastruktury. Silný tlak na vysoké investice z veřejných peněz je podezřelý už jenom proto, jaké argumenty jsou používány. V ČR je údajně přetíženo 6 kamionů z 10 a každý takový prý zničí silnice jako 10 tisíc osobních aut. Druhé číslo patří již k mediálnímu koloritu a nikdo neumí vysvětlit, kde se vzalo. Objevil se také údaj 3 tisíce, ale i 30 tisíc, takže to bude asi pokus o průměr. Nesmyslem je ovšem 6 přetížených kamionů z 10. Podle statistik z již provozovaných vah nepřekračuje počet přetížených nákladních vozidel ani 1 %. A to ještě systém neumí vyloučit schválené nadrozměrné přepravy, jichž bude v době boje s kůrovcem dramaticky přibývat.

 

Zásadní vadou je, že budou postiženi pouze čeští dopravci a jejich řidiči.  Ano, ti zahraniční se pokutám vyhnou, přetížení nespadá pod směrnici 2015/413  ze dne 11. března 2015 o usnadnění přeshraniční výměny informací o dopravních deliktech v oblasti bezpečnosti silničního provozu a ostatní členské státy nemají povinnost českým úřadům oznámit provozovatele vozidla. Trestáni tak jsou a budou jen domácí provozovatelé, a to je neakceptovatelné, když je z mýtného systému vidět, že cizích vozidel je v něm už většina.

Jak uchrání vysokorychlostní váhy silnice od přetížených vozidel? Nijak, vozidlo totiž přetížené pokračuje v jízdě a naši dopravci v současnosti dostávají příkazy k zaplacení pokut třeba s dvouletým odstupem od spáchání přestupku, bez možnosti obrany ve správním řízení, protože mají povinnost uchovávat doklady o přepravě jen 12 měsíců.  

Speciálním problémem je technický stav váhy, který není snadné udržet. Vážení ovlivňují i klimatické podmínky a především stav vozovky před váhou.

Vysokorychlostní vážení má sloužit pouze jako nástroj pro předvýběr k řádnému vážení příslušnými odborníky, jako to mají ve všech ostatních evropských zemích. Pak je přetížené vozidlo odstaveno, neničí dál vozovku a nezáleží na tom, z jaké země pochází.

 
 
 

Komentáře k článku

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve příhlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.
 
 
 
 

5. května 1323/9
140 00 Praha 4

Tel.: +420 261 221 953
Tel.: +420 241 409 318

Fax: +420 241 403 333
E-mail: info@truck-business.cz