Barometr IV: Zlepšení v nedohlednu, problémů narůstá  |  Truck manažer  |  Aktuality  |  Truck & Business

     
 

Truck & Business » Aktuality » Truck manažer » Barometr IV: Zlepšení v nedohlednu, problémů narůstá

Barometr IV: Zlepšení v nedohlednu, problémů narůstá

 
ilustracni-1

středa, 10. listopadu 2021

Devět měsíců, které dělí první a čtvrtý díl naší ankety Barometr silniční autodopravy, přineslo další zásadní události, které nemají v novodobé historii odvětví obdoby. Jak napsal jeden z účastníků naší diskuze v březnu 2021, „přelom let 2020 a 2021 byl z mnoha důvodů asi nejbláznivějším obdobím, které jsme v dopravním sektoru zažili.“

 

Přesto se v jarních příspěvcích odráželo více naděje a víry v lepší budoucnost než nyní. Navzdory složité jarní situaci, provázené nekončícími lockdowny, se témata příspěvků stále točila kolem relativně „normálních“ problémů silniční autodopravy, ať už se jednalo o diskutovaný Silniční balíček, mýtné sazby, spotřební daň na naftu, brexit či přeshraniční režimy atd. Samozřejmě ještě před pár lety turbulence zcela nevídaná, ale po roce nedobrovolného „otužování“ byla cítit pověstná adaptabilita a flexibilita českých autodopravních firem. „Je na nás, abychom se přizpůsobili, a dost možná, že z krize nakonec vyjdeme silnější,“ tak nějak znělo jedno z hlavních poselství jarního Barometru.

Bohužel do podzimu se stávající problémy dále prohlubovaly a hlavně vyvstaly zcela nové. V jarních příspěvcích zřejmě nezaznělo slovo inflace, nemluvilo se s takovou naléhavostí o bezprecedentním růstu cen všech vstupů a už vůbec jsme si nedovedli představit, že kromě řidičů „dojdou“ také kamiony, návěsy, pneumatiky, AdBlue a mnoho dalšího. 

"Změnily se nějak za poslední měsíce hlavní výzvy a problémy, kterým ve svém odvětví čelíte, např. co do pořadí závažnosti či hloubky jednotlivých problémů? Máte pocit, že se situace vyvíjí k lepšímu?," tak zněla otázka do posledního dílu Barometru silniční autodopravy, ankety, kterou jsme se snažili monitorovat nálady, naděje a rozpoložení vedoucích pracovníků silniční autodopravy v Česku a jejich dodavatelů v průvěhu letošního roku. Poslední letošní číslo vychází na konci listopadu a ve čtvrtek 25.11.2021 i jako příloha týdeníku Ekonom. Jako malou ochutnávku přinášíme pár názorů, které v odpovědích zazněly:

"Dodavatelské řetězce automobilek jsou nyní natolik narušené, že samy automobilky nedokážou relevantně plánovat výrobu v horizontu delším než několik týdnů."

"Dopravní a logistické služby se mohou začít stávat stejně nedostatkovým zbožím, jako je to nyní u nejrůznějších materiálů."

"Vývoj k lepšímu by si jistě každý přál a vyhlíží jej. V krátké době jej však očekávat nelze. Na druhou stranu není třeba brečet, máme na čem pracovat a je jen na nás, jak to zvládneme."

"Rychlost a nepředvídatelnost v ekonomice se chvílemi zdá neřiditelná. Je třeba se rychle přizpůsobovat situaci a neustále hledat nová řešení."

"Ve Velké Británii nedostatek řidičů upozornil na obrovskou důležitost silniční nákladní dopravy. S nedostatkem nákladních vagónů a po kolejích, které mají po Evropě omezenou kapacitu, prostě benzín na čerpačku nepřivezete, a totéž platí i v jiných oblastech zásobování."

"Dělník „cizinec“ (mimo EU) může do fabriky nebo stavebnictví po získání pracovního povolení nastoupit do své profese okamžitě. Řidič „cizinec“ např. z Ukrajiny musí obhájit ŘP a složit zkoušku profesní způsobilosti, tedy v ČR 3 až 7 měsíců nemůže vykonávat povolání. V Polsku to řidič z Ukrajiny zvládne asi za 10 dní."

"Z konkrétních problémů, které se táhnou celým letošním rokem, přetrvává akutní nedostatek řidičů. A kdyby i byli, tak nemají pomalu v čem jezdit, jelikož dodávky nových souprav můžeme očekávat možná za rok od objednání."

To je jen několik postřehů z našeho příštího čísla, jehož "Barometr" doplní produktévé téma Pneumatiky a pneu hsopodářství. Pro odlehčení a zlepšení nálady přineseme obrazovou "závodní školu práce" pro řídící pracovníky v autdopravě. 

Ilustrační fot archiv

 

 
 

Související články

 

Komentáře k článku

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve příhlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.
 
 
 
 

5. května 1323/9
140 00 Praha 4

Tel.: +420 261 221 953
Tel.: +420 241 409 318

Fax: +420 241 403 333
E-mail: info@truck-business.cz