Zcela nepřipravený start maďarského mýta
středa, 17. července 2013
I Maďarsko se po vzoru mnoha evropských států rozhodlo zpoplatnit svou silniční síť výkonovým zpoplatněním, obecně nazývaným elektronické mýto. Start tohoto systému, který má zahrnovat více než 6 000 kilometrů komunikací různých druhů, byl...
I Maďarsko se po vzoru mnoha evropských států rozhodlo zpoplatnit svou silniční síť výkonovým zpoplatněním, obecně nazývaným elektronické mýto. Start tohoto systému, který má zahrnovat více než 6 000 kilometrů komunikací různých druhů, byl naplánován na pondělí 1. července.
Uspěchaná příprava doprovázená arogantním mlčením maďarských orgánů však překonává i špatné zkušenosti se startem obdobných systémů v Německu, u nás nebo na Slovensku. Pět dní před zahájením výběru mýta na většině maďarských silnic obdrželi nejen čeští, ale i ostatní evropští dopravci pouze jedinou informaci o způsobu výběru, registraci a výši poplatků. Ani dnes ještě ale není možné se do systému zaregistrovat, nefungují kontaktní místa, nejsou k dispozici palubní jednotky. Nejenže tedy hrozí chaos na hraničních přechodech s mnohakilometrovými frontami připomínající období spuštěné železné opony, na území Maďarska bude vážně omezen volný pohyb osob a zboží. Tato situace znepokojuje i Mezinárodní unii silniční dopravy IRU, která na základě podnětu ČESMAD BOHEMIA i dalších partnerských sdružení vyzývá Maďarsko k odložení zahájení výběru mýta do doby, než bude na tento krok seriózně připraveno. Jak potvrdil generální tajemník Sdružení ing. Martin Špryňar: „Není akceptovatelné, aby vlády toužící po penězích vybraných od silničních dopravců ohrožovaly kvůli své neschopnosti mýtný systém."
Zdroj: TZ ČESMAD BOHEMIA