Truck & Business » Aktuality » Truck dodavatel » Technické muzeum Tatra
Při návštěvě kopřivnického polygonu u příležitosti prezentace vozidel Tatra s motory Euro 6, viz T&b 4/2014, jsme s jistým pocitem hrdosti, ale i nostalgie, prošli tatrováckým muzeem.
Výroba nákladních vozidel má v Kopřivnici více než stoletou tradici. Dodnes patří Tatra k pojmům v oblasti koncepcí nákladních vozů. Připomeňme jen legendární Tatru 111 či řadu 138/148. Z tatrovácké konstrukční kanceláře pochází nejen páteřový rám, ale i kyvné polonápravy či vzduchem chlazené motory. Vozy s pohonem všech kol se osvědčily jak v armádním nasazení, tak i ve stavebnictví. Spolehlivě pracovaly na českých stavbách i v tvrdých podmínkách v zahraničí.
Vývoj techniky, a to nejen v oblasti nákladních vozů, ale i osobních sportovních, aerodynamických a speciálních vozidel a motorů, dokumentují desítky exponátů, mezi nimiž si příznivec motorismu přijde na své. Vývoj v široké sféře techniky dopravních prostředků se dokázal vznést i do oblak, o čemž svědčí nejen akrobatický dvouplošník Tatra 131, ale zejména kolekce leteckých motorů. V současné době (pouze do konce dubna letošního roku) je expozice navíc doplněna o výjimečný exponát tříkolku Trike Tatra 3,5 V8 Kobra s tatrováckým motorem z Tatry 613.
Muzeum nabízí i další zajímavosti. Právě před deseti lety byla v prostorách muzea instalována expozice českému olympionikovi století Emilu Zátopkovi a jeho ženě Daně. Výstava nabízí kromě informací o sportovních úspěších manželů Zátopkových i autentické fotografie, medaile, trofeje, plakety či upomínkové předměty. Součástí expozice je i dokumentární film vzniklý ve spolupráci s finskou televizí. Muzeum je otevřeno v „zimním provozu“ do konce dubna od 9 do 16 hodin, od 1. května do 30. září od 9 do 17 hodin. Každé pondělí je zavřeno.
Snímek představuje repliku prvního nákladního vozu, který opustil brány závodu v roce 1898.
Více v T&b 1/2015.