Truck & Business » Aktuality » Truck dodavatel » Scania slaví 125 let: hlavní mezníky
Společnost Scania letos slaví 125 let inovací. Od svého založení v roce 1891 prošla cestou od soukromé společnosti na výrobu železničních vozů až po dnešního producenta špičkových vozidel s pokročilou konektivitou. Scania ve své historii čelila finančním krizím či nepřátelským pokusům o převzetí moci, ale tradiční švédská společnost všechny nástrahy překonala a nadále pokračuje ve své úspěšné cestě.
Níže přinášíme stručný přehled historie společnosti Scania, od jejich počátků v roce 1891 až do současnosti:
1891: Ve švédském městě Södertälje je založena soukromá společnost Vabis na výrobu železničních vagonů a spouští výrobu otevřených nákladních vozů. Přibližně o 20 let později je založena společnost Scania-Vabis, která vzniká sloučením společnosti Vabis se soukromou společností na výrobu strojů Scania se sídlem ve městě Malmö.
1923: August Nilsson, konstruktér motorů ve společnosti Scania-Vabis, vyvíjí čtyřválcový motor s rozvodem OHV. Výkon a spolehlivost motoru je zásadním přínosem pro nákladní vozidla a autobusy.
1936: Společnost Scania-Vabis vyvíjí první vlastní vznětový motor, který během zkušební jízdy zapůsobí na odborný tisk. "K mému překvapení jsem ten motor sotva slyšel," napsal jeden novinář. "Rozhodně jsem však cítil jeho výkon, protože autobus vyrazil vpřed jako vystřelený šíp."
1961: Společnost Scania-Vabis staví na svém úspěchu v Brazílii a otevírá zde první výrobní závod mimo území Švédska. Závod se nachází v oblasti São Bernardo do Campo nedaleko města São Paulo.
1969: Zrodila se legenda! Společnost Scania představuje 14-litrový přeplňovaný motor V8 s výkonem 350 k, což je v té době nejvýkonnější motor pro nákladní vozidla v Evropě. Motor s vysokým točivým momentem při nízkých otáčkách je průkopníkem tzv. "Nízkootáčkové" filozofie společnosti Scania.
1980: Scania uvádí na trh Sérii 2, první řadu modulárních užitkových vozidel.
1988: Na trh přichází nová Série 3 a následující rok získává ocenění Mezinárodní nákladní automobil roku. Společnost Scania v té době již dokáže vyrábět zakázkové vozy přesně podle přání zákazníka.
1995: Na trh je uvedena Série 4 a následující rok také získává titul Mezinárodní nákladní automobil roku.
2000: Montážní linku opouští miliontý vůz značky Scania.
2003: Koná se první ročník soutěže společnosti Scania pod názvem Mladý evropský řidič nákladních vozidel (YETD). Tím společnost Scania poukázala na potřebu soustavně pracovat s řidiči pro zvýšení bezpečnosti a zlepšení ekonomiky jízdy.
2009: Společnost Scania uvádí na trh model Scania Touring, nový autobus vyrobený ve spolupráci s čínským výrobcem autobusů Higer. Společnosti Scania a Higer spojily síly, aby v Číně společně vyráběli autobusy pro světový trh. Jde o obrovský krok vpřed v oblasti výroby autobusů.
2010: Nový motor V8 od společnosti Scania, který se může pochlubit výkonem 730 k, je nejvýkonnějším agregátem na světě a zároveň je velmi ekonomický.
2011: Scania představuje první nákladní vůz v Evropě, které splňuje emisní normu Euro 6 - o celé dva roky dříve, než je norma povinná ze zákona.
2013: Na trh jsou uvedeny nové modely Streamline pro dálkovou přepravu.
2015: Scania oznamuje v pořadí 150-tisící nákladní automobil s aktivovanou konektivitou.
Společnost Scania celosvětově přispívá k udržitelné dopravě, což z ní činí víc, než jen producenta vozidel a motorů. A v průběhu roku 2016 se maximální pozornosti dočká nejdůležitější součást společnosti Scania – její zaměstnanci. Práce pro tuto firmu totiž není jen zaměstnáním, ale hrdým posláním. Společně jsme utvářeli naši minulost a společně budujeme i budoucnost.