Truck & Business » Aktuality » Truck dodavatel » O.K. Trans Praha otevřela „akademii“
Logistická a přepravní společnost O.K. Trans Praha jako první v České republice připravila vlastní program pro výchovu kvalitních profesionálních řidičů nákladních automobilů. V době rekordně vysoké nezaměstnanosti nabídne „akademii řidičů" vážným zájemcům s tím, že za ně uhradí veškeré náklady v řádu desítek tisíc korun, oni „půjčku" splatí v následujících pěti letech jako zaměstnanci a řidiči společnosti.
„Důvod, proč jsme se do projektu pustili je naše předpověď, že v následujících letech bude nedostatek profesionálních řidičů. Těch kvalitních již ubývá a O.K. Trans si chce zachovat dobré jméno mezi našimi klienty. Ti vědí, že je na naše řidiče spolehnutí. " říká Jan Holemý, manažer dopravy O.K. Trans Praha. Podle něj posun v profesi souvisí s objektivními okolnostmi – práce řidiče je v porovnání s ostatními běžnými pracovními pozicemi stále dobře placená, ale přece jen již ne tak prestižní, jako před patnácti či dvaceti lety. „Bariérou jsou také vstupní náklady jako autoškola, průkaz profesní způsobilosti. Navíc s předpokládatelným problémem uplatnění bez praxe. A v neposlední řadě také zrušení základní vojenské služby, kde byla možnost si udělat řidičský průkaz zdarma i na nákladní automobil," vysvětluje Holemý.
Experti O.K. Trans Praha se sídlem ve středočeské Chýni předpokládají, že v budoucnu dojde z důvodu nedostatku řidičů ke snížení kapacity silniční kamionové dopravy a následný tlak umožní zvýšit ceny přepravného a díky tomu také navýšit mzdy řidičů, na které však budou kladeny vyšší požadavky na jejich profesionalitu. „Proto si myslíme, že je nezbytná výchova vlastních řidičů, u kterých se hodně věnujeme komunikaci, jejich slušnému jednání a vystupování," poznamenává Holemý a vypočítává atraktivnost akademie: „Připravili jsme program, kdy vážnému zájemci uhradíme veškeré náklady na získání potřebných oprávnění, tedy řidičský průkaz, průkaz profesní způsobilosti, lékařské prohlídky, psychotesty, všechny poplatky s tím spojené, včetně vydání karty do digitálního tachografu." Odhadované náklady akademie na jednoho řidiče jsou mezi 40 až 70 tisíci korunami. „ Abychom ukázali, že hrajeme fér a skutečně to myslíme upřímně, pobírá řidič v zácviku od prvního dne začátku autoškoly mzdu a půjčku bude splácet z platu, který se pohybuje mezi 30 až 50 tisíci korun čistého měsíčně," říká Holemý.
Zájemce absolvuje v autoškole rozšířený kurz nad rámec zákona trvající dva až tři měsíce. Řidič projde rozšířenou výukou, včetně navýšeného počtu zkušebních kilometrů, může jich být i více než tisíc. "K jízdám používáme vlastní kamion upravený pro autoškolu, který je však stejný, s jakým bude řidič později jezdit. Po absolvování kurzu je řidič v tzv. zácviku v běžném provozu jako druhý řidič se zkušeným řidičem-instruktorem. Toto období trvá podle šikovnosti absolventa tři až devět měsíců. Teprve poté může řidič jezdit samostatně," popisuje průběh akademie Jan Holemý, manažer dopravy O.K. Trans, a otevřeně přidává další důvod tohoto počinu společnosti: „Myslíme si, že je lepší si poctivě vychovat nezkušeného, ale vážného zájemce o tuto profesi, než ´bojovat´ s řidiči, kteří často mění zaměstnání. Sice ´něco´ umějí, ale nechtějí. Proto preferujeme ty, kteří mají skutečný zájem o techniku, nákladní auta a o práci řidiče, vědí, o čem ta práce je. Zájemců máme desítky, ale náročnými pohovory projdou jen ti, co prokazují znalosti a odhodlání pustit se do této krásné, ale náročné profese. Hodně se osvědčují rodinní příslušníci a příbuzní profesionálních řidičů, většinou vlastních zaměstnanců." Řidičskou akademii O.K. Trans Praha absolvovalo prvních šest zájemců, v aktuálním kurzu jsou další tři.