Truck & Business » Aktuality » Truck dodavatel » JAKÝ BYL MEZINÁRODNÍ AUTOMOBILOVÝ VELETRH V HANNOVERU
Již motto veletrhu uvedené v titulku napovídá, že cílem IAA bylo pokusit se najít co nejpřijatelnější zdroj energie pro zítřek. Se stoupající světovou spotřebou, hospodářskými problémy, snahou o udržitelný život na modré planetě a se stále rostoucí potřebou něco či někoho někam přepravovat… to rozhodně není snadno dosažitelný cíl. S přesunem stále většího počtu obyvatel do měst se zdá, že strategickou energií v dopravě by z alternativních paliv mohla být elektřina. Podívejme se, jak k tomuto tématu přistupují jednotliví výrobci.
Stejně jako v minulých (sudých) letech, podařilo se nám i letos zachytit atmosféru novinářského dne na IAA v Hannoveru. Následující řádky, rozhodně neprozradí žádná konkrétní čísla týkající se množství elektroniky, výkonů, délek či jiných parametrů charakterizujících novinky a vizionářská řešení. Chceme jen upozornit alespoň na vytipované novinky ze stovek prezentovaných nových řešení, a to jak v oblasti motorových, tak i přípojných silničních vozidel. Autobusy, příslušenství a mnohé další zajímavosti zejména v oblasti přípojné techniky si necháme na příště. Titul Mezinárodní Truck roku si odnesl Ford F MAX a vavřínový věnec za Van of the Year patří značkám Peugeot, Citroën a Opel.
Předpremiéra se značkou Mercedes
Stejně jako mnohé jiné značky, ve snaze výmluvněji připomenout novinky, které si mohou návštěvníci prohlédnout na IAA, uspořádal i Mercedes-Benz akci Product Experience, a to pouhý den před otevřením bran hannoverského výstaviště. Rádi jsme přijali pozvání na tuto předpremiéru již proto, že na prohlídku obrovského areálu jsme v novinářský den měli pouhých 7 hodin.
Předpremiéra s Mercedesem, připravená pro několik set novinářů z celého světa (projevy čelních představitelů byly tlumočeny do deseti jazyků), byla spojena nejen s tiskovou konferencí společnosti Daimler, resp. Mercedes-Benz, ale novináři měli možnost podle vlastního zájmu vyslechnout přednášky v několika sekcích zaměřených na užitková vozidla, autobusy a těžké nákladní automobily. Velmi přitažlivá ovšem byla možnost testovacích jízd prakticky se všemi novinkami, které si mohli novináři prohlédnout a druhý den znovu „ohmatat“ přímo na výstavišti. Samozřejmě jsme využili obou možností a již v příštím Ekotestu přineseme dojmy ze svezení s elektromobilem eVito Panel Van.
Motorová nákladní vozidla
A nyní již na výstaviště. Jednotlivé firmy uvádíme v abecedním pořádku. V obrazovém proběhnutí veletrhem jsme se zastavili převážně u velkých výrobců automobilové techniky bez ohledu na tonáž vozidel, která má příslušná značka ve výrobním programu. Nerozdělujeme tedy značky na ty, které patří těžkým nákladním vozům či lehkým nákladním automobilům označovaným často jako užitkové, dodávkové či dokonce jako transportéry. Další silniční techniku odsuneme na příště. Na závěr se zastavíme na skok u společnosti TIMOCOM v hale 13, která nám připravila půdu pro další oblast související bezprostředně s dopravou, a tou je logistika. Avšak nepředbíhejme a začněme, jak jsme uvedli, u nejvíce zastoupené oblasti silniční dopravy, u motorových vozidel.
Autosalon přilákal na 1800 vystavovatelů z 41 zemí světa. Samozřejmě, že značná část expozic patřila společnostem a firmám, které se zabývají příslušenstvím a doplňky. IAA lze hodnotit jako velkolepou přehlídkou automobilové techniky a již tradičně jí dominovaly především německé značky. Výčet však začínáme u nizozemské společností z Eindhovenu.
DAF
Úvodem je třeba zdůraznit, že DAF patří, a to nejen u nás, k velmi úspěšným značkám. V mnohých zemích jsou vozidla z Eindhovenu ve svých kategoriích nejžádanější, což potvrzuje i 16,5procentní podíl na evropském trhu. Největší zájem je o tahače. Ostatně ne náhodou patřil titul Truck of The Year 2018 právě této značce. Samozřejmě, že tuto skutečnost DAF na IAA připomněl. Důkaz toho, že jde společnost s dobou, dokazují elektrické a hybridní verze s lithium-iontovými akumulátory.
Fiat
Tradiční italský výrobce pestré palety osobních, ale i užitkových vozidel, nepřekonatelný producent malých dopravních prostředků, patří k protagonistům alternativních pohonných jednotek a nemůže chybět na žádném každoročním německém mezinárodním autosalonu IAA. Fiat patří jak na frankfurtský autosalon osobních vozidel, tak na IAA do Hannoveru.
Ford
Ford představil novou generaci užitkového Transitu. Samozřejmostí je vybavení soudobou moderní elektronikou, včetně důrazu na konektivitu. I pikapy, jakožto vozidla kategorie N1, patří na hannoverský autosalon. Nechyběl očekávaný Ranger. Ford nabízel zájemcům testovací jízdy.
Ford Truck
Nečekaná volba? Překvapení z Turecka? V každém případě si hrdý titul Truck of the Year 2019 z mezinárodního veletrhu užitkových vozidel IAA odvezl Ford Otosan F-MAX Připomeňme jen, že porotu tvoří novináři z třiadvaceti evropských zemí. Velice slušné technické parametry společně s technologickými inovacemi, bezpečnostními parametry, ekologickými vlastnostmi, ovladatelností a hlavně s přijatelnými celkovými náklady (TCO) pomohly novému modelu F-MAX dosáhnout v letošní lize prvenství. V České republice se bude nový model prodávat od druhého čtvrtletí 2019.
GAZ
Prolistovat katalog obsahující přehled vyráběných vozidel pod značkou GAZ je udivující. V úvodu se dočteme, že ruská vozidla této značky se exportují do více než 40 zemí a že jsou přívětivá k životnímu prostředí. Na stánku jsme sice objevili ještě šestiválec s homologací Euro V, ale vedle něho byl vystaven čtyřválcový motor již Euro VI. Pro lehké nákladní automobily je k dispozici plynový motor (CNG). Projektanti pracují s telematickou platformou. Ve výrobním programu nejsou jen lehká nákladní vozidla, ale i středně těžké vozy včetně autobusů a nejtěžších tahačů. Typy GAZoin NeEXT zahrnují hmotnosti 8,7 až 10 tun, zatímco v typové řadě Ural najdeme vozidla s podstatně vyšší hmotností. Mezi exponáty nechyběl plně elektrický autobus typové řady GAZelle NEXT.
Iveco
Společnost Iveco se dlouhodobě věnuje vývoji a výrobě vozidel na alternativní paliva. Hlavním předmětem zájmu je CNG, což se projevilo i na IAA, kde jsme si prohlédli plynovou variantu Iveca Stralis. Velmi příjemně působí nový design menšího typu Iveco Eurocargo. Nové varianty patřily rovněž oblíbenému „trpaslíkovi“ mezi značkovými obry – typu Daily.
MAN
Z dřívějších autosalonů jsme byli zvyklí, že na stáncích německé firmy dominovaly autobusy. Dnes je situace poněkud jiná.
Stejně jako ostatní špičkoví výrobci se drží MAN zásady, kterou lze definovat jako konektivita, elektrifikace a automatizace přepravních řešení. Jak prohlásil Joachim Drees, generální ředitel MAN Truck & Bus AG.: „MAN se mění z výrobce užitkových vozidel na poskytovatele inteligentních a udržitelných dopravních řešení.“ Snad jako jediný automobilový producent se může pochlubit tím, že poskytuje plně elektrické řešení pro celou paletu městských aplikací v rozsahu celkové hmotnosti od 3 do 26 tun.
Mercedes-Benz
Jak v jednom odstavci shrnout účast společnosti, jejíž každá z několika desítek novinek by si zasloužila pozornost? Mercedes-Benz, přesněji Daimler, je průkopníkem ekologických a hospodárných pohonů, bezpečnosti, ale i samořídicích vozidel, nových trendů digitalizace či síťového propojení. Důkazem jsou mimo jiné světové premiéry nového typu Mercedes-Benz Actros, ale také elektricky poháněný eActros, Actros NGT s pohonem na zemní plyn či Fuso eCanter.
Ve shodě s minulými ročníky patřily značkám Mercedes-Benz, Fuso a Setra obrovské prostory hal 14 a 15. Produkty pro mimoevropskou část světa, „Trucks and Buses for the World“, reprezentované značkami Freightliner, Bharat Benz a Auman, si mohli návštěvníci prohlédnout v přilehlé části, přesněji řečeno ve vstupním prostoru do uvedených hal. I zde jsme objevili mohutné elektromobily. Stojí za to uvést alespoň značku Setra. Vzhledem k tomu, že se autobusy budeme zabývat příště, připomeňme na tomto místě jen úspěch této značky, která pro svůj autobus získala prestižní titul Bus of the Year 2019.
Nissan
Společnost Nissan je díky osvědčenému a velmi dobře prodávanému elektromobilu Leaf zapsaná jako průkopník elektricky poháněných vozidel. Vývoj ovšem neskončil u jmenovaného typu, ale ekologický přístup prosazuje Nissan i u lehkých nákladních vozidel. Zájem o německý trh zdůraznil dominantní expozicí v hale 16.
Opel
Jeden výrobce z řady vyznamenaných titulem Van of the Year. Společně se značkami Peugeot a Citroën patřila nově vytvořené skupině třetí největší expozice v hale 13. Trojice firem je v katalogu IAA uvedena pod hlavičkou Opel, a tak je na tomto místě vhodné připomenout, že v magazínu Truck & business jsme se věnovali vyznamenanému vozidlu s označením Citroën Berlingo či Peugeot Partner.
Peugeot
Kromě vyznamenaného Partnera jsme si na stánku prohlédli různé modifikace tohoto užitečného „trpaslíka“ i jeho větších sourozenců. Nechyběl však ani Rifter s pohonem všech kol.
Renault
Francouzská značka přináší na autosalony překvapení. Ani ten letošní v Hannoveru nebyl výjimkou. Na druhé největší ploše haly 13 dominovaly prototypy zbrusu nové futuristické studie.
Renault Trucks
V sousedství s nově „spřízněným“ sourozencem nabídl Renault Trucks pestrou paletu alternativních pohonných systémů i nástaveb.
Scania
Severská značka je velice agilní ve vývoji alternativních pohonných soustav a zejména elektrických. Nevyhýbá se aplikacím elektrických pohonů u nejtěžších vozidel.
Volvo
Volvo slavilo na IAA několik premiér. Za všechny nutno uvést alespoň Volvo FE Electric se dvěma elektrickými motory a s dvoustupňovou převodovkou Volvo. Převodovka I-Shift s plazivým převodem je umístěna ve Volvu FH16 určeném pro těžké a nadměrné přepravy.
Volkswagen
Na základě typu Craftrer i menších sourozenců přestavil Volkswagen desítky variant a verzí svých užitkových typů. Nejvíce nás zaujaly dvě novinky v podobě typu e-Crafter a BUZZ Cargo. Z první je patrné, že jde o elektricky poháněné vozidlo, zatímco druhá novinka nás zaujala netradičním designem.
TIMOCOM
V úvodu jsme naznačili, že poslední příspěvek pootevře vrátka k příštím vydáním T&b, kde se k IAA budeme vracet. Návštěvou stánku TIMOCOM svůj slib plníme. Jsme si totiž vědomi, že dnešní „obrázkový“ referát byl pouze pokusem o přiblížení atmosféry IAA, ale podrobnější zpracování vybraných témat si žádá více prostoru, a to jak v podrobnějším seznámení s novinkami v oblasti logistiky, tak i v samotné konstrukci vozidel. IAA se stal velkolepým zdrojem poznání nejnovějších trendů v autodopravě a z informací získaných kontaktem s odborníky, ale zejména z tiskových podkladů lze čerpat po celý příští rok. Závěrem tedy alespoň pár slov k logistice.
TIMOCOM, přední evropská IT firma pro logistiku, se již poosmé za sebou účastní veletrhu IAA v Hannoveru. V letošním roce společnost představila nové flexibilní logo jako první Smart Logistics System (chytrý logistický systém) a bude od tohoto okamžiku symbolem pro Augmented Logistics.
TIMOCOM věří ve svět bez logistických výzev, jeho misí je chytrá, bezpečná a jednoduchá logistika. Toto strategické zaměření se odráží i v nové firemní prezentaci. Podrobněji již příště v sekci Management.