Truck & Business » Aktuality » Truck dodavatel » DAF XF 440 FT 4x2
Na sklonku prázdnin jsme měli možnost otestovat čtyřicetitunovou soupravu. Na rozdíl od předchozích testů pocházelo jak motorové, tak i přípojné vozidlo z Nizozemí. Usedli jsme za volant typu DAF XF. Zcela první jízdní dojmy z jízdy vlajkovou lodí z Eindhovenu jsme přiblížili již v prvním čísle loňského ročníku našeho magazínu. Dnes se zaměříme na zdánlivé maličkosti, které nás při letošním setkání s vozidlem vybaveným novým řadovým ekologickým šestiválcem Euro 6 zaujaly.
Jestliže DAF zahájil výrobu nejvýkonnějších motorů řady MX 13 se zdvihovým objemem 12,9 l v druhém kvartálu loňského roku, pak produkce šestiválců typové řady MX 11 byla spuštěna o několik měsíců později. Oba motory mají stejný konstrukční základ, přesto se v mnohých „detailech“ liší, a to nejen objemem válců. Testovaný DAF je vybaven nejvýkonnějším z řady motorů MX 11 s výkonem 440 k, což se odráží i v typovém označení vozu. Součástí pohonného řetězce je dvanáctistupňová automatizovaná převodovka AS Tronic Full Standard Transport 12AS2130 DD s rozsahem rychlostních stupňů 15,86 – 1,00 doplněná chladičem oleje.
Nastavitelný střešní spoiler
Již první setkání se soupravou zaparkovanou před servisním centrem a současně sídlem společnosti DAF Trucks CZ v Říčanech – Jažlovicích vás upozorní na celou řadu detailů, které velkou měrou přispívají nejen k přitažlivému vzhledu vozidla, ale i k hospodárnému provozu a k bezpečné jízdě soupravy. Mnohé prvky jsme zaznamenali před usednutím za volant, s dalšími jsme se postupně seznámili ve vozidle, ať již „ohmatáním“ nového příslušenství či s nohou na pedálu při jízdě. Střešní i boční spoilery jsou v barvě vozu, což působí ovšem pouze na efekt. Něco jiného je konstrukce střešního spoileru, která umožňuje nastavit a přizpůsobit jeho náklon výšce návěsu. Význam pro hospodárnost (snížení suché hmotnosti vozidla) mají i prvky z lehkých slitin, ať již máme na mysli kola, palivovou nádrž (430 l) či zásobník vzduchu. Vozidlo je vybaveno světelnou technikou LED.
Komfortní interiér
Kromě airbagů, bezpečnostních pásů či přípravy pro zapojení „mýtného počítadla“ má řidič v kabině k dispozici celou řadu „předepsaných“ i „výběrových“ doplňků, které zvyšují pocit bezpečí a pohodlí. Nehovoříme o takových „drobnostech“, jako jsou odkládací schránky a skříňky či 65litrový úložný prostor pod lůžkem, ale především o celkové koncepci kabiny a zejména o sedadlech. Vozidlo je rovněž vybaveno bezpečnostním zámkem.
Více: T&b č. 3