Truck & Business » Aktuality » Truck dodavatel » 100 let značky Citroën
I v letošním roce chceme v rubrice Retro přiblížit zejména zapomenuté klenoty ukryté v muzeích či u soukromých sběratelů. První zastavení je však poněkud výjimečné. Stoleté výročí přední evropské automobilové značky nelze přehlédnout. V jubilejní mozaice připomeneme několik perliček z bohaté nabídky historických vozidel značky Citroën.
Pohledy do historie motorismu začínáme tedy připomínkou založení značky s dvojitým šípem, na jejímž vzniku se podílel odvážný André Citroën, který přenesl tvořivý talent z těžkých motorových lodních pohonů na automobily.
Úspěšné předpremiéry
Konec první světové války otevřel mladému inženýrovi nové cesty. Do konstrukce a výroby motorových vozidel se pustil hned v roce 1919 jako uznávaný odborník v oblasti těžkých motorových pohonů lodí. První osobní automobil představil již v červnu Typem A, který se stal rovněž prvním sériově vyráběným automobilem v Evropě. Automobil byl nabízen za 7950 franků v době, kdy nejlevnější auta stála dvojnásobek. André Citroën se inspiroval metodami taylorismu, jejž v USA využíval Henry Ford.
André Citroën přišel s úsporným autem, které bylo dodáváno kompletně s výbavou a mohlo hned vyjet na silnice: základní výbavě nechybělo elektrické osvětlení, spouštěč či náhradní kolo. Cílem celého projektu bylo zpřístupnit automobil co nejširším vrstvám obyvatel. První vůz značky Citroën se vyráběl uprostřed Paříže, ve čtvrti Javel nedaleko Eiffelovy věže.
První dálkové jízdy
Odvážný podnikatel se nebránil konstrukci a výrobě nákladních vozidel. Velký ohlas a popularitu si záhy získala zejména speciální vozidla, s nimž odvážlivci podnikali první dálkové jízdy náročnými oblastmi Afriky a Asie. Připomeňme alespoň dvě z nich: Sahara B2 a C6 P21 Kegresse.
Sahara v názvu prvního z uvedených vozů napovídá, pro jaký kontinent byla v malé sérii vyrobena pásová vozidla, která se vydala 22. prosince 1922 z Alžíru, aby 7. ledna 1923 dorazila do cíle ve městě Timbuktu v severní Africe. Vozy byly vybaveny řadovým čtyřválcem 1800 cm3 (19 kW/22 k). Další expedice vedla napříč Afrikou k Indickému oceánu. Vozidla při ní ujela 20 000 kilometrů.
Stěží bychom hledali v dějinách automobilových dobových soutěží logisticky a technicky náročnější jízdu, než byla „Zlatá expedice 1931–1932“ organizovaná Citroënem. Trať vedla z Bejrútu od Středozemního moře přes Himálaje do Pekingu. Znovu se osvědčila pásová vozidla, tentokrát typu C6 P21 Kegresse, vybavená již řadovým šestiválcem zdvihového objemu 2442 cm3 a výkonu 29 kW/40 k.
Obě úspěšné akce, které proběhly světovým tiskem, podpořily prestiž francouzské značky.
Rétromobile 2019
Jak jsme uvedli, výroba vozidel stále populárnější značky probíhala v Paříži. V roce 1928 zaměstnávala továrna již více než 30 000 dělníků. Záhy však nechal André Citroën továrnu zbořit a během pěti měsíců provedl rekonstrukci hal, aniž by se výroba zastavila. Za druhé světové války byly výrobní haly silně poničeny. André Citroën se rozhodl přemístit výrobu mimo Paříž. V roce 1975 se tak v továrně Javel provoz zastavil.
Historii značky názorně přiblížila tradiční únorová výstava automobilových veteránů v Paříži.
Jak zobrazuje poutač ke zmíněné výstavě Rétromobile, pro Citroën byl letošní ročník výjimečný. Značka si ke svému jubilejnímu roku připravila reprezentativní prezentaci. Na stánku vystavila 30 legendárních vozů ze své stoleté historie, které rozdělila do tří skupin: 10 sériových vozů, 10 závodních speciálů a 10 koncepčních studií! Při této příležitosti byl vydán „sběratelský“ katalog k 100. výročí s popisem těchto 30 vozů.
100 let existence odrážela i plastika „Made With Icons“, kterou vytvořil designér Jean-Baptiste Sénéquier. Rozměrné dílo tvoří 263 prvků, které jsou pro francouzského výrobce symbolické. Z jejich rozmístění na plastice vystupuje logo Citroën tvořené dvojitým šípem.
Celebration k jubileu
Citroën otevřel rok oslav 100. výročí svého založení i výjimečnou obchodní nabídkou, zahrnující několik zástupců své modelové řady: městský vůz C3, kompaktní SUV C3 Aircross, C4 Cactus a Nové Berlingo. Každý typ nabízí moderní bohatou výbavu inspirovanou potřebami zákazníků. U typu Berlingo přidává výbava Celebration ještě nové čalounění, disky kol Spin R17 z hliníkové slitiny, oranžové doplňky karoserie, logo XTR, deflektor předního a zadního nárazníku a kryty zrcátek v barvě černá Onyx.
K oslavám 100letého výročí se připojil pochopitelně další akce, v nichž se Citroën ukázal laické i odborné veřejnosti. Jednou z nich byl i ženevský autosalon, kde francouzský výrobce předvedl jízdní kolo Rider The Citroënist by Martone koncipované jako pohodlný a elegantní předmět trvalé mobility přebírající barvy vozu SpaceTourer The Citroënist Concept, tedy konceptu obytného vozu, který na stánku značky Citroën rozšířil škálu světových premiér.